Marcelle Cahn (1895-1981) - Constructivistic Construction

€ 1,00
00sinds 23 mei. '25, 14:07
Deel via
of

Beschrijving



Marcelle Cahn: Uit La Lune en Rodage III
Houtsnede
Materiaal: Papier
Afmetingen: 24 x 17,5 cm
Editor: Uitgeverij Panderma, Bazel
Jaar: jaren 20 / gepubliceerd 1966
Editie: Dit is een ongenummerd exemplaar van 230 edities
(65 paardenhandel waren ongenummerd)
Handtekening: Getekend
Het frame maakt geen deel uit van de veiling.
Herkomst:
Editie Panderma, Carl Laszlo, Bazel
Galerie van Bartha, Bazel
Privécollectie, Bazel
Conditie / Restauratie:
ok conditie, kleine bultjes in het papier, makkelijk te restaureren
Verdere informatie:
Een zeldzame gelimiteerde editie van de draagbare collectie van naoorlogse en hedendaagse kunst La Lune en Rodage III. Dit is een niet-genummerd exemplaar van 230 edities (65 hors commerce waren niet-genummerd) en maakt deel uit van de derde serie van de La Lune en Rodage boeken. La Lune en Rodage werd gepubliceerd in drie delen in 1960, 1965 en 1977 en bevatte in totaal ongeveer 180 kunstwerken die een overzicht geven van de artistieke avant-garde scène tussen de jaren vijftig en zeventig. De kunstwerken werden verzameld door Carl Laszlo en omvatten de grootste kunstenaars van die tijd die bijdroegen met belangrijke werken, vaak een keerpunt markerend in hun productie en carrière: het werk van Enrico Castellani is bijvoorbeeld zijn eerste gedocumenteerde grafische werk en Piero Manzoni's meervoudige Achrome is de enige die door de kunstenaar is geproduceerd.
Biografie:
Marcelle Cahn was een Franse avant-garde (1895-1981). Cahn studeerde literatuur en filosofie aan de Universiteit van Straatsburg. Op 19-jarige leeftijd, in 1914, ontmoette Marcelle Simon Lévy, een jonge Elzasser schilder die haar vertrouwd maakte met Vincent van Gogh en Paul Cézanne. De periode van 1914 tot 1918 wordt gekenmerkt door een verblijf in Berlijn waar haar broer Roger zijn militaire dienst vervult. Marcelle maakte van de gelegenheid gebruik om de Lewin-Funke-Kunstschule in Charlottenburg bij te wonen, waar op dat moment Eugene Spiro (portretten) en Lovis Corinth (naakten) lesgaven. In deze stad ontdekte Marcelle met belangstelling de expressionistische artiesten van de Sturm. In 1920 verbleef Marcelle in Parijs en maakte van de gelegenheid gebruik om de werken van Cézanne te zien en te herzien, die voor haar de top van de moderne schilderkunst vertegenwoordigt. Ze bezoekt ook de studio van Arraujo waar ze tekent, schildert en experimenteert met geometrische vormen. Uiteindelijk bracht ze twee maanden door aan de Académie Ranson en keerde daarna terug naar Straatsburg om onafhankelijk verder te gaan met haar eigen onderzoek. In 1923 ging ze naar Zürich om filosofie te studeren; in het bijzonder dat van Hans Lipps, specialist in Kant. Edvard Munch, die in hetzelfde hotel als Marcelle verblijft, zal nooit weten dat zij een schilder is. In 1925, bij haar terugkeer naar Parijs, bezocht Marcelle de Académie de la Grande Chaumière en oefende ze naakten, stillevens, kubistische tekeningen en schilderijen. Galeriehouder Léonce Rosenberg is geïnteresseerd in haar werk en brengt haar in contact met Fernand Léger en Amédée Ozenfant. Ze komt in contact met Willi Baumeister, Léopold Survage, Tutundjian, Ossip Zadkine, Suzanne Valadon, Louise Hervieu, Michel Larionov, Natalia Goncharova. In 1926 nam Marcelle deel aan de tentoonstelling van de Société Anonyme in het Brooklyn Museum in New York en bij de Salon des Artistes Indépendants. In 1929 nodigde Michel Seuphor Marcelle Cahn uit in de groep Circle and Square, waar ze Hans Arp, Sophie Taeuber-Arp, Piet Mondrian, Vassily Kandinsky, Georges Vantongerloo, Jean Gorin, Joaquín Torres García, enz. ontmoet. Ze exposeerde op de Salon des Artistes Independants en al in 1948 op de Salon des réalités nouvelles. Ze heeft ook deelgenomen aan talrijke groepstentoonstellingen in Duitsland, België, de Verenigde Staten, Italië en Zwitserland. Ze was onderwerp van een reizende tentoonstelling georganiseerd door het Nationaal Centrum voor Hedendaagse Kunst in de jaren 1972-1974. In Frankrijk bezitten en tonen de volgende musea regelmatig haar werken: Museum van Cambrai, Museum voor Kunst en Geschiedenis van Cholet, Unterlinden Museum van Colmar, Museum voor Schone Kunsten van Dijon, Museum van Grenoble, Museum van Schone Kunsten, Museum van de Ursulines van Mâcon, de Ruimte van Concrete Kunst in Mouans-Sartoux.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1514157025