Domenico Amici (1808-1871) - Tavola N. 5 - Arco di

00sinds 4 jul. '25, 05:04
€ 5,00
Deel via
of

Beschrijving



GRATIS VERZENDING

Domenico Amici (Turijn, 21 februari 1785 – Roma, 4 oktober 1865) was een Italiaanse graveur, illustrator en schilder.
https://www.info.roma.it/roma_sparita_dettaglio.asp?ID_stampa=7702

Houtsnede op zwaar papier afkomstig uit de "Nieuwe verzameling van oude monumenten van de verheven stad Rome". Fijn gegrift tafereel op koper, getekend naar het zicht en gegrift door Domenico Amici uit Rome.

Uitstekende afdrukkwaliteit en goede staat van behoud, lichte sporen van bloei en verkleuring. Blad intact met ruime originele marges. VERZEKERDE verzending per koerier, voor verzekering eventuele schade aangeven bij het ophalen. Herkomst particuliere collectie.

VRIENDEN, Domenico
Ontwerper en kopergraveur, geboren in Rome in 1808. In het lage Romeinse vedutisme, dat volgde op het grote Vasian en Piranesian tijdperk, was de auteur een van degenen die de grootste ambities toonden: nadat hij enkele "van het leven getekende" uitzichten had gegraveerd, wilde hij ook als "uitvinder" verschijnen en graveerde hij een serie van 30 imaginaire uitzichten in de stijl van decors, die hij in 1831 in Rome uitgaf onder de titel Opéra-scenografica - uitgevonden en gegraveerd - door Domenico Amici-Romano.
Maar die takken, allemaal enkel met contouren uitgesneden, op de manier die was doorgegeven door de drie Hackert en in Rome was aanvaard voor de figuur, door T. Piroli en F. Giangiacomo, en in eerste instantie, voor de gegraveerde landen, door dezelfde Antonio Acquaroni, beviel niemand meer; zodat zelfs de A. zich liet verleiden om helderheid na te volgen, niet al een model nemend van Piranesi, maar van de nog levende Luigi Rossini.
Na de Romeinse Ruïnes in 20 bladeren (Rome 1832-33), begon hij "obelisk" en "fonteinen" te portretteren, en voegde hij aan die onderwerpen ook het andere van de "claustres" toe, voor een verzameling van 30 bladeren die in 1838 uitkwam. In de tussentijd bleef hij fabrieken en ruïnes portretteren voor nieuwe verzamelingen, waarvan sommige als zodanig werden gerealiseerd (Gezichten van de omgeving van Rome, Rome 1847) en andere echter onderweg uiteenvielen, terwijl de bladeren in verzameling van anderen terechtkwamen. Na de proclamatie van het dogma van de Onbevlekt Ontvangenis (8 dec. 1854) en de daaropvolgende oprichting, door architect Luigi Poletti, van de herdenkingskolom van het evenement, bij het Spanjaardplein, heeft de auteur het als eerste gereproduceerd. En dit was zijn grootste professionele succes. Hij vertaalde ook in 12 bladeren een serie aquarellen van Carlo Werner met de ruïnes van de Porta San Pancrazio na de verdediging van Rome in 1849 en nam deel, net als Antonio Acquaroni, zijn grootste werkpartner in de Romeinse Calcografla, aan de grote Scenografie van de meest beroemde Monumenten ... van 1864.
Maar zijn werk, nu beoordeeld, heeft in zijn geheel slechts waarde als document en curiositeit. We zullen in dat verband het Palazzo di Montecitorio herinneren, door hem gegraveerd in 1840, zoals het al was verschenen in de verbeelding van Giuseppe Gioacchino Belli, met bovenaan "banner, klok en toren" en "een enorm paar klokken", en beneden de menigte van Romeinen die aandachtig naar de trekking van de loterij keek.
De datum van overlijden van A. is onbekend, maar in 1870-71 leefde en werkte hij nog, zoals blijkt uit gedateerde tekeningen van het Nationaal Drukmuseum in Rome, de voormalige collectie Morandi (waarvan er een met het uitzicht op de buurten van Porta Pia na de doorbraak) en andere privéverzamelingen.
Bibl.: Universele catalogus van boeken over kunst, supplement, Londen 1877, p. 19; P. Arrigoni-A. Bertarelli, Plannen en uitzichten van Rome en Lazio bewaard in de verzameling van prenten en tekeningen, Milaan 1939, V. Index; Tentoonstelling van Rome in de negentiende eeuw, onder redactie van het Ist. di Studi Romani, Rome 1932, pp. 49, 57, 146; A. Petrucci, De Italiaanse gravure. De negentiende eeuw, Rome 1941, p. 12; D. R. Peretti Griva-A. Petrucci, Rome, Turijn 1949, p. 26; Tentoonstelling van tekeningen van de Bibliotheek d. Ist. naz. d'archeologia e storia dell'arte (catalogus), onder redactie van V. Cianfarani, Rome 1956, n. 188; A. Petrucci, Caravaggio en de Romeinse drukwereld, Rome 1957, p. 85; U. Thieme-F. Becker, Algemeen lexicon van beeldende kunstenaars, I, p. 404. TRECCANI


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1515560630