James Rosenquist (1933-2017) (after) x The Skateroom - F-111

00sinds 6 aug. '25, 04:59
€ 1,00
Deel via
of

Beschrijving



F-111 SOLO A - Gelimiteerde oplage van 100 stuks. Voor zijn eerste samenwerking met de James Rosenquist Foundation presenteert THE SKATEROOM het werk F-111 van de Amerikaanse popartmeester, in vier gelimiteerde skateboards. Dit werk, geschilderd tussen 1964 en 1965, midden in een van Amerika's meest tumultueuze decennia, behandelt de connectie tussen de Vietnamoorlog, consumentisme en reclame. F-111, onderdeel van de MoMA-collectie, is een spectaculaire parade van tegenstellingen die de grimmige tegenstellingen van het Amerika van de jaren 60 benadrukken. In F-111: Solo A (Tire) richt THE SKATEROOM zich op het detail van een Firestone-band, geprojecteerd op de kleurrijke romp van de beroemde straaljager.

James Rosenquist (29 november 1933 - 31 maart 2017) was een Amerikaanse popartschilder. Zijn ouders, Louis en Ruth Rosenquist, van Zweedse afkomst, waren enig kind en amateur-piloten. Ze trokken van stad naar stad op zoek naar werk en vestigden zich uiteindelijk in Minneapolis. Zijn moeder, zelf een schilder, moedigde de artistieke interesse van haar zoon aan. Hij won een beurs om te studeren aan de Minneapolis School of Art en vervolgens aan de Universiteit van Minnesota van 1952 tot 1954. In 1955, op 21-jarige leeftijd, verhuisde hij dankzij een beurs naar New York om te studeren aan de Art Students League. In 1960 verhuisde hij naar Coenties Slip in New York, waar hij een atelier deelde met de minimalistische kunstenaar Charles Hinman. Rosenquist verwierf internationale bekendheid in 1965 met zijn monumentale schilderij F-111, dat het militair-economische complex verkende dat zich in de Amerikaanse cultuur had genesteld. Het werk wordt vaak beschouwd als een anti-oorlogsverklaring. Onder invloed van zijn werk als grootformaat reclameschilder veranderde zijn kijk op de dingen en schilderde hij monumentale en kleurrijke schilderijen, 'fragmenten van de werkelijkheid'.

Veel van Rosenquists schilderijen zijn geïnspireerd door reclame. Hij hergebruikt technieken uit zijn vak, het schilderen van reclames. Zijn werken, die gebruikmaken van commerciële schilderkunst, zijn vaak groot van formaat en gebruiken fragmenten van advertenties, afkomstig uit tabaks-, auto- of drankreclames, en culturele beelden om de overweldigende aard van reclame te benadrukken. Op deze manier probeert hij de esthetiek van reclame of producten te herscheppen en deze tot een kunstwerk te verheffen. Hoewel zijn werken vaak worden vergeleken met die van andere belangrijke figuren in de popart, zoals Andy Warhol en Roy Lichtenstein, zijn Rosenquists werken uniek doordat ze vaak elementen van het surrealisme gebruiken door fragmenten van advertenties en culturele beelden te gebruiken om de overweldigende aard van reclame te benadrukken.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1516566715