Stefania Ormas - Opuntia ficus indaca€ 100,00
Beschrijving
GRATIS VERZENDING
Omdat ik geen toegang heb tot de inhoud van de pagina via de link, kan ik geen vertaling geven. Als u de tekst van de pagina kunt aanleveren, kan ik deze vertalen volgens de opgegeven regels.
Houtsnede in calcografie op zwaar papier uit de 'Nuova raccolta dei monumenti antichi dell'alma città di Roma'. Een fijn gegraveerde plaat op koper, getekend uit het leven en gegraveerd door de Romeinse Domenico Amici.
Uitstekende inktlaag en goede staat van conservering, lichte vlekken en verkleuring. Volledig blad met brede originele marges. Verzekerde verzending via koerier, bij verzending eventuele schade melden bij ontvangst. Herkomst uit privécollectie.
Vrienden, Domenico
Ontwerper en graveur in koper, geboren in Rome in 1808. In de Romeinse vedutismo die volgde op het grote vasiana en piranesiana tijdperk, behoorde de A. tot degenen die de grootste ambities toonden: nadat hij enkele 'getekende uit het leven' vedute had gegraveerd, wilde hij ook 'uitvinder' lijken en graveerde een serie van 30 geïmagineerde vedute in de stijl van scenografieën, die in 1831 in Rome werden uitgebracht onder de titel Opera-scenografica - uitgevonden en gegraveerd - door Domenico Amici-Romano.
Maar die takken, allemaal uitgesneden met alleen contouren, op de manier die was doorgegeven door de drie Hackert en in Rome geaccepteerd, voor de figuur, door T. Piroli en F. Giangiacomo, en in eerste instantie, voor de ingekerfde landschappen, door dezelfde Antonio Acquaroni, wekte niet langer iemands interesse; zodat zelfs de A. zich liet overtuigen om zich te richten op chiaroscuro, niet meer modelerend naar Piranesi, maar naar de nog levende Luigi Rossini.
Na de Romeinse ruïnes in 20 takken (Rome 1832-33), begon hij 'obelischi' en 'fontane' te schilderen, en voegde aan die onderwerpen ook de andere van de 'cloisters' toe, voor een verzameling van 30 takken die in 1838 werd uitgebracht. Ondertussen bleef hij gebouwen en ruïnes schilderen voor nieuwe verzamelingen, waarvan sommige als zodanig werden gerealiseerd (Vedute dei contorni di Roma, Rome 1847) en andere onderweg weer werden afgebroken, terwijl de takken in verzamelingen van anderen terechtkwamen. Na de proclamatie van het dogma van de Onbevlekte Ontvangenis (8 dec. 1854) en de daaropvolgende oprichting door architect Luigi Poletti van de gedenkzuil voor de gebeurtenis, bij het Piazza di Spagna, was hij de eerste die deze reproduceerde. Dit was zijn grootste professionele succes. Hij vertaalde ook in 12 takken een serie aquarellen van Carlo Werner, die de ruïnes van Porta San Pancrazio afbeeldden na de verdediging van Rome in 1849, en nam deel, samen met Antonio Acquaroni, zijn belangrijkste collega bij de Calcografia romana, aan de grote Scenografie van de beroemdste monumenten... in 1864.
Maar zijn werk, dat vandaag wordt beoordeeld, heeft over het algemeen slechts de waarde van een document en curiositeit. In dit verband herinneren we ons het Palazzo di Montecitorio, dat hij in 1840 heeft gegraveerd, zoals het al was verschenen in de verbeelding van Giuseppe Gioacchino Belli, met bovenaan 'banner, klok en klokkentoren' en 'een heel stel grote klokken', en onderaan de menigte Romeinen die aandachtig de loterij trekken.
S'ignora de overlijdensdatum van A., maar in 1870-71 leefde en werkte hij nog steeds, zoals blijkt uit dateringen van tekeningen in het Nationaal Grafisch Kabinet in Rome, uit de collectie van Morandi (een daarvan met het uitzicht op de omgeving van Porta Pia na de breuk) en uit andere privécollecties.
Bibl.: Universeel woordenboek van boeken over kunst, Aanvulling, Londen 1877, p. 19; P. Arrigoni-A. Bertarelli, Piante e vedute di Roma e del Lazio conservate nella raccolta delle stampe e dei disegni, Milaan 1939, V. Index; Mostra di Roma nell'Ottocento, verzorgd door het Instituut voor Romeinse Studies, Rome 1932, pp. 49, 57, 146; A. Petrucci, De Italiaanse graveerkunst. De 19e eeuw, Rome 1941, p. 12; D. R. Peretti Griva-A. Petrucci, Rome, Turijn 1949, p. 26; Tentoonstelling van tekeningen uit de Bibliotheek van het Nationaal Instituut voor Archeologie en Kunstgeschiedenis (catalogus), verzorgd door V. Cianfarani, Rome 1956, nr. 188; A. Petrucci, De Caravaggio en de Romeinse graveerkunstwereld, Rome 1957, p. 85; U. Thieme-F. Becker, Algemene lexicon van beeldende kunstenaars, I, p. 404. TRECCANI
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te bieden...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Advertentienummer: a151750391300sinds 6 sep. '25, 14:13
Populaire zoektermen
antiek revolverAntiek | Overige Antiekrevolver antiekantiek harnasflobert 6 mmantiek vuursteen pistoolantiek revolverkanon antiekflobert 6 mmjapans antiekjachtgeweer antiek husqvarnaantiek wapenantiek mesantiek kanonbridge koffer in Snaarinstrumenten | Gitaren | Akoestischaffe in Militaria | Tweede Wereldoorlogschade passat in Carrosserie en Plaatwerkbarok slaapkamer in Slaapkamer | Beddenbeats by dre pill in Overige Audio, Tv en Fotogitarist in Muziek maken en Bandledentravelstof broek beige in Broeken en Pantalonsverzilverde beker in Antiek | Goud en Zilverzara home amsterdam in Keuken | Serviesplaymobil 5166 in Speelgoed | Playmobil