Beschrijving

Deze aquafortabeeldplaat van Giovanni Battista Piranesi en Ridolfino Venuti, getiteld Palazzo Farnese Roma, uit de achttiende eeuw, biedt een boeiende weergave van Rome.



Het object met identificatienummer P_1923-0209-1-53 uit de collectie van het British Museum is een voorbeeld van oud artefact dat een belangrijke culturele waarde vertegenwoordigt. Het is gemaakt van materialen die typisch zijn voor de periode en regio waarin het werd vervaardigd, en het toont kenmerken die relevant zijn voor de studie van de geschiedenis en kunst van die tijd.

PIRANESI, Giovanni Battista (1720-1778) - VENUTI, Ridolfino (1705-1763). Nauwkeurige en beknopte topografische en historische beschrijving van het moderne Rome. Rome: Barbiellini, 1766.
Eerste editie van deze elegante gids van Rome, compleet met 54 tekeningen waarvan meer dan dertig gemaakt door een jonge Piranesi, die de meest indrukwekkende plekken, fonteinen en paleizen van het laat-barokke Rome tonen.

Ets op geschept papier zonder watermerk, zwart-wit. Uitstekende inkt en goede staat, met lichte foxing en verkleuring langs de randen en bindingssporen zoals te zien op de foto. Verzekerde verzending per koerier. Voor verzekeringsdoeleinden verzoeken wij u eventuele schade bij het ophalen te melden. Uit een privécollectie.

Afmetingen: ca. 210 mm x 278 mm (vel)

Giovanni Battista Piranesi werd op 4 oktober 1720 geboren als zoon van Angelo en Laura Lucchesi en op 8 oktober gedoopt in de parochie van San Moisè in Venetië. Er is geen schriftelijk bewijs dat de traditie ondersteunt dat hij in Mogliano, Veneto, werd geboren: zijn ouders woonden in Corte Barozzi in Venetië. Hij werd in de architectuurstudie ingewijd door zijn vader, een ervaren steenhouwer en bouwmeester, en door zijn oom van moederskant Matteo Lucchesi, een Venetiaanse watermagistraat en liefhebber van de oudheid, gebaseerd op de modellen van Andrea Palladio en Vitruvius. Van zijn beschaafde broer Angelo, een dominicaanse monnik, verwierf hij een zekere beheersing van het Latijn en een blijvende liefde voor Livius en de geschiedenis van Rome. Na een meningsverschil met zijn oom zette de jonge Giovanni Battista zijn opleiding voort bij Giovanni Scalfarotto, een andere architect die zich richtte op een stijl die reeds het neoclassicisme aankondigde; hij bezocht ook regelmatig het atelier van Carlo Zucchi.

In 1740 besefte Piranesi de beperkte carrièremogelijkheden die hem in de Venetiaanse hoofdstad boden. Hij besloot zijn vaderland te verlaten en naar Rome te verhuizen, waar hij als tekenaar deelnam aan de diplomatieke expeditie van de nieuwe Venetiaanse ambassadeur, Francesco Venier. Hij vertrok op 9 september en arriveerde binnen een maand, op amper twintigjarige leeftijd, in Rome, waar hij onderdak vond in het Palazzo Venezia. Zijn talenten als tekenaar kwamen al snel aan het licht, na een eerste leertijd bij de schilders-scenografen Domenico, Giuseppe Valeriani en Giovanni Battista Nolli. Rond 1742 leerde Piranesi de beginselen van het etsen onder leiding van Giuseppe Vasi, eigenaar van een chalcografisch atelier dat destijds in Rome een zekere populariteit genoot. Bovendien sloot Piranesi tijdens zijn verblijf in Rome een hechte vriendschap met zijn landgenoot Antonio Corradini, met wie hij rond 1743 naar Napels ging om barokkunst te bestuderen en de archeologische opgravingen van Herculaneum te bezoeken.

Piranesi begon al snel een ontroerend enthousiasme te tonen bij het aanschouwen van de "sprekende ruïnes" van de keizerlijke fora, "dat ik er nooit in geslaagd ben iets dergelijks te vormen uit de tekeningen, hoe nauwgezet ook, die de onsterfelijke Palladio ervan maakte en die ik desondanks constant voor ogen hield." Deze interesse in Romeinse oudheden blijkt uit de uitvoering in 1743 van het Eerste Deel van Architectuur en Perspectieven, bedacht en gegraveerd door de Venetiaanse architect Gio. Batta Piranesi. Voor het vervaardigen van deze collectie van twaalf platen, waarin hij al opviel door zijn opmerkelijke technische vaardigheid, raadpleegde Piranesi de uitgebreide bibliotheek van Nicola Giobbe, door wiens tussenkomst hij ook in contact kwam met Luigi Vanvitelli en Nicola Salvi.

Piranesi maakte tussen 1744 en 1747 een eerste evaluatie van zijn artistieke carrière, toen hij door het gebrek aan erkenning en de dringende financiële omstandigheden tijdelijk terugkeerde naar Venezia. Tijdens dit verblijf, dat overigens weinig gedocumenteerd is, wilde Piranesi waarschijnlijk reflecteren op wat hij net had gedaan vanuit artistiek oogpunt, ook met het oog op toekomstige keuzes: bovendien had hij contacten met Giovan Battista Tiepolo en Canaletto, die een diepe invloed hadden op zijn fantasie. Uiteindelijk besloot Piranesi zich te wijden aan het graveerambt en zich definitief in Rome te vestigen, door een eigen werkplaats aan de via del Corso te openen, tegenover de Franse Academie: het was een weloverwogen keuze, zoals de geleerde Henri Focillon opmerkte, die commentaar gaf: Hij accepteert bewust om een graveur te zijn omdat hij begrijpt dat hij zo zijn ambities als architect, archeoloog en schilder kan verwezenlijken.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    Bezorgt in heel Nederland
    11x bekeken
    0x bewaard
    Sinds 12 sep '25
    Advertentienummer: a1517935134