Beschrijving

Een halverwege de zeventiende eeuw alabast Corpus Christi van Ercole Ferrata met provenance uit een belangrijke Franse privécollectie, met Berniniachtige expressie.



Herkomst: Belangrijke Franse privécollectie
Totale afmetingen: 105x85x5 cm
HERCULES FERRATA
Hij werd in 1610 geboren in Pellio Intelvi en verhuisde als jongeman naar Genua, waar hij leerling en medewerker werd van Tommaso Orsolino, met wie hij werkte aan een cyclus sculpturen voor de kathedraal van Pavia[1].
Tussen 1637 en 1645 verhuisde hij naar Napels, waar hij samenwerkte met Cosimo Fanzago en Giuliano Finelli. Zo kwam hij voor het eerst in aanraking met de stijl van Bernini, de beeldhouwer uit Carrara[1].
In 1647 vestigde hij zich definitief in Rome, waar hij de leer van Alessandro Algardi volgde. Samen met zijn medeleerling Domenico Guidi werkte hij met de meester samen aan de creatie van het Visioen van Sint Nicolaas van Tolentino, voor de kerk van Sint Nicolaas van Tolentino in de Sallustiaanse Tuinen in Rome. Vanaf 1648 had hij Tommaso Amantini, een veelbelovende beeldhouwer-stucwerker, als leerling[2].
Ferrata nam geleidelijk afstand van het classicisme van Algardi en François Duquesnoy om dichter bij de expressievere stijl van Gian Lorenzo Bernini te komen, met wie hij een van de belangrijkste medewerkers werd. Juist zijn ervaring op Bernini's bouwplaatsen verfijnde zijn stijl en gaf zijn carrière vleugels. Rond 1660 creëerde hij voor de kerk van Sant'Agnese in Agone een Sint-Agnes op de brandstapel, omlijst door het marmeren perspectief van Costanzo de Peris, en een Martelaarschap van Sint-Emerentiana: onder leiding van Bernini creëerde hij de Engel met het Kruis voor de Ponte Sant'Angelo en werkte hij mee aan de creatie van de olifant van de obelisk voor de kerk van Santa Maria sopra Minerva[3].
In de kerk van San Giovanni dei Fiorentini creëerde hij de voorstelling van het Geloof voor het grafmonument van kardinaal Lelio Falconieri. Hij werkte ook in Napels samen met Cosimo Fanzago en Giuliano Finelli; hij maakte het beeld van Sint-Catharina van Siena voor de Chigi-kapel in de kathedraal van Siena en, samen met Francesco Aprile, het beeld van Sint-Anastasia voor de gelijknamige kerk in Rome, geïnspireerd door Bernini's Zalige Ludovica Albertoni.
Nadat hij veel schetsen en studiemodellen van Algardi had geërfd, opende hij zijn eigen werkplaats (actief van 1659 tot aan zijn dood in 1686), waar enkele van de beroemdste beeldhouwers van de tweede helft van de eeuw werden opgeleid[1], waaronder Melchiorre Cafà en Giovanni Battista Foggini.
In 1673 benoemde de groothertog van Toscane, Cosimo III, hem tot hoofd van de Academie van Palazzo Madama in Rome (samen met de schilder Ciro Ferri). Hij was tevens restaurateur van antieke kunstwerken: hij werkte aan de torso die werd ontdekt tijdens de bouw van de kerk van Santa Maria in Vallicella en volgens sommige bronnen maakte hij de arm van de Venus de' Medici.
In 1674 creëerde hij in opdracht van Don Vincenzo Greco, een weldoener van de basiliek van Santa Maria Maggiore in Rome, de Santissimo Salvatore, een werk dat, ondanks de Bernini-achtige accenten, is geïnspireerd op de Santissimo Salvatore van Alessandro Algardi, tentoongesteld in het Sint-Jansmuseum in Valletta (Malta) [4]. Het beeld, gemaakt in Rome, werd door Greco geschonken aan de kerk van de Heilige Salvatore in zijn geboorteplaats San Mauro Castelverde [5] [6].
Ferrata werkte tot in de laatste jaren van zijn leven aan belangrijke opdrachten en in 1686 werkte hij nog steeds aan het standbeeld van paus Clemens X dat bestemd was voor de Sint-Pietersbasiliek[1].
Tijdens zijn leven verloor Ercole Ferrata nooit de band met zijn thuisland, en in december 1685 wordt zijn laatste reis naar Pellio gedocumenteerd, waarna hij in de eerste dagen van 1686 naar Rome terugkeerde[1].
Na zijn dood werden de meest waardevolle werken uit Ferrata's privécollectie gedoneerd aan de Academies van Rome en Milaan, met het specifieke doel om het publieke genot van deze meesterwerken te verzekeren[1].


Let op: Het kavel wordt volgens de strengste professionele normen verpakt en vervoerd.
Kunstdienst
https://www.artservicesrl.it


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    Bezorgt in heel Nederland
    1x bekeken
    0x bewaard
    Sinds 20 sep '25
    Advertentienummer: a1518244586