Michelin - Figuur - Bibendum - 1 kg - Hars

231sinds 3 jun. '25, 05:00
€ 194,00
Deel via
of

Beschrijving



Michelin Mannetje, reclame object
Michelin-beeld in hars
nieuw in verpakking
Tracked verzending
zorgvuldige verpakking
met schuimbescherming
Michelin harsman, groot formaat vergeleken met gadgets die bij aankoop van banden werden weggegeven
Deze werden als reclame aan de werkplaatsen verstrekt.
Historische aantekeningen:
Toen Édouard en André Michelin in 1894 de Wereldtentoonstelling en Koloniale Tentoonstelling in Lyon bezochten, zagen ze een stapel banden. Édouard dacht dat het om een man zonder armen ging. Vier jaar later, in 1898, ontmoette André de Franse cartoonist Marius Rossillon, beter bekend als O'Galop, die hem een tekening liet zien die hij had gemaakt voor een brouwerij in München. Deze tekening was echter afgewezen. Er stond een groot menselijk figuur op die een glas bier vasthield en Horace's zin Nunc est bibendum ("Nu is het tijd om te drinken"). André stelde voor om de man te vervangen door een figuur van banden, vergelijkbaar met de stapel die jaren eerder te zien was; O'Galop transformeerde het originele beeld vervolgens in wat het Michelin-symbool zou worden.
Op de eerste poster uit 1898 toost hij op zijn ellendige concurrenten met de zin Nunc est bibendum, terwijl hij een glas vol gevaarlijke spijkers en gebroken glas vasthoudt en de zin uitspreekt "C'est à dire: À votre santé. Le pneu Michelin boit l'obstacle" ("Dat wil zeggen: op uw gezondheid. De Michelin-band drinkt obstakels"). [1] De implicatie was dat Michelin-banden gemakkelijk gevaren op de weg konden overwinnen, terwijl andere banden dat niet konden.
Bibendum in moderne versie, tentoongesteld op een beurs in Taipei in 2008.
Het bedrijf gebruikt dit type poster al enkele jaren als basis en plaatst de nieuwste producten op de tafel vóór het figuur. Het is onduidelijk wanneer het woord "Bibendum" de naam van het personage zelf werd. In 1908 gaf Michelin Curnonsky de opdracht een column in een krant te schrijven, ondertekend met "Bibendum". In de jaren twintig was "Bibendum" ook de titel van een tijdschrift dat werd uitgegeven door de Italiaanse vestiging van het bedrijf.[2]
In 1922 organiseerde Michelin in de Verenigde Staten een wedstrijd om de 'Michelin-bandenman' te benoemen. [3]
De vorm van het Bibendum is in de loop der jaren veranderd. Na de Tweede Wereldoorlog werd het ontwerp aangepast om beter aan te sluiten bij de nieuwe reclamebehoeften. Het logo van O'Galop was gebaseerd op fietsbanden, hij droeg een knijpbril met een koordje en rookte een sigaar. In de jaren 70 en 80 werd Bibendum hardlopend afgebeeld en in 1998, ter ere van het 100-jarig jubileum, werd een kleinere versie het nieuwe logo van het bedrijf. Hij was al jaren geleden gestopt met het roken van sigaren en knijpbrillen. Het slankere ontwerp van het logo weerspiegelde de kleinere, plattere banden van moderne auto's en gaf het personage een vriendelijkere, innemende uitstraling.
#reddingscollectie


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1514428077