Interflex - Emilio Tadini - Cassapanca - Buffet van Goede

40sinds 2 jul. '25, 05:00
€ 110,00
Deel via
of

Beschrijving



Prachtige en zeldzame kast in gelakt zwart hout

Model: "Cassapanca di buona memoria" van de beroemde Italiaanse kunstenaar Emilio Tadini (1927-2002).
Firmata rechtsonder.
Ontworpen in 1987.

Tadini is in 1978 en 1982 uitgenodigd om zijn schilderijen te exposeren op de Biennale van Venetië en was een echte polyhistor omdat hij zich ook onderscheidde als kunstenaar, beeldhouwer en dichter.

Umberto Eco heeft in een eerbetoon over hem gezegd: "een schilder die schrijft, een schrijver die schildert." Dit ontwerp was het hoofdpunt van het septembernummer van 1987 van Casa Vogue, met foto's van de beroemde fotograaf Aldo Ballo.

De vijf buitenoppervlakken die zichtbaar zijn, inclusief het scharniergedeelte aan de bovenkant, zijn bedekt met prachtige en levendige originele zeefdrukken van Tadini.

Dit model is geproduceerd in zowel wit als zwart, en de recensent van Casa Vogue heeft gezegd dat de zwarte versie de meest waardevolle van de twee was. De zwarte versie van dit ontwerp is ook tentoongesteld in 2014 in het Spazio Tadini, een museum en tentoonstellingsruimte in Milaan.

Deze exclusieve objecten zijn in zeer beperkte oplage geproduceerd door het Italiaanse bedrijf Interflex in de jaren 80.

Helaas bestaat Interflex niet meer en heeft het halverwege de jaren 90 de deuren gesloten.

Dit exemplaar heeft nog de originele wieltjes en verkeert in nieuw staat!

Het is afgesloten in een belangrijk landhuis en nooit meer gebruikt gedurende meer dan 25 jaar.

Een heel mooi en zeldzaam stuk, geschikt om elk huis te verfraaien.

Literatuur: Casa Vogue, nummer van september 1987, pagina 281.

Biografie: 'Een schrijver die schildert, een schilder die schrijft.' - Umberto Eco Emilio Tadini (geboren in 1927 en overleden in 2002 in Milaan) wordt beschouwd als een van de meest originele persoonlijkheden in het Italiaanse cultuurlandschap van de Tweede Wereldoorlog.

Poëet, romanschrijver, essayist, kunstcriticus, journalist en schilder, An He was, volgens de woorden van zijn vriend en tijdgenoot Umberto Eco, "een schrijver die schildert, een schilder die schrijft".
In 1947 debuteerde hij met een gedicht in het tijdschrift Politecnico van Elio Vittorini, gevolgd door intensieve kritische en theoretische essays over kunst. Van 1963 tot 1993 publiceerde Tadini vier romans en een dichtbundel. Parallel aan zijn kritische en literaire activiteiten begon Tadini eind jaren 50 met schilderen.

Zijn eerste persoonlijke tentoonstelling was in 1961 bij de Galleria del Cavallino in Venetië en vervolgens in 1965, in een groepstentoonstelling samen met Mario Schifano, Valerio Adami en Lucio Del Pezzo bij het net geopende Studio Marconi in Milaan.
Ook al is het stilistisch "Pop", Tadini was meer geïnteresseerd in de Britse Pop Art die introspectiever, persoonlijk en soms intellectueel was dan de oppervlakkige glans van de Amerikaanse Pop Art, zoals die van Ronald Kitaj, Peter Blake, David Hockney en Allen Jones, maar ook die van Francis Bacon, Patrick Caufield en de figuratieve vertellingen van Valerio Adami en Hervé Télémaque. Tadini ontwikkelde een eigen grafisch-schilderstijl door thematische series van werken te creëren, vergelijkbaar met feuilletons, elk vertellend een verhaal: Color & Co. (1969), Reis naar Italië (1971) en Archeologie (1972), waarvan voorbeelden hier worden getoond. Wij volgen voorlopig de hoofdpersoon uit Leven van Voltaire (1967), de eerste grootschalige cyclus, in een fantasierijke en droomachtige wereld; de alledaagse personages en objecten worden gecombineerd met het surreële, het komische met het tragedie en het fantastische met het wereldlijke.
Onder invloed van het kubisme en het surrealisme verbergen ogenschijnlijk eenvoudige en directe beelden een veelvoud aan betekenissen, behandelen ze metafysische en filosofische principes, stromingen van schilderachtige bewustwording die zich in de loop van de hele serie ontwikkelen: uit één beeld ontstaan andere die het wijzigen en veranderen.
Met een meesterlijke vaardigheid beheerst Tadini twee soorten talen, de visuele en de literaire; zijn werk is een ontmoetingsplaats voor beide vormen van expressie.
In de jaren zeventig heeft hij solotentoonstellingen gehouden in Parijs, Stockholm, Brussel, Londen, Antwerpen, in de Verenigde Staten en Latijns-Amerika, zowel in privégalerijen als in openbare ruimtes en musea. In 1978 en 1982 nam Tadini deel aan de Biënnale van Venetië en in 1986 organiseerde hij een grote solotentoonstelling in de Rotonda van via Besana in Milaan.
Vanaf de herfst van 1995 tot de zomer van 1996 werd in de musea van Stralsund, Bochum en Darmstadt een grote reizende retrospectieve gehouden. In het voorjaar van 2005 was het Museo Villa dei Cedri in Bellinzona gastheer voor een grootschalige postume retrospectief van zijn werken. Zijn uitzonderlijke veelzijdigheid omvatte ook beeldhouwkunst, textiel- en meubelontwerp, evenals reclame; hij werkte samen met verschillende bedrijven zoals Renault en Gazzetta dello Sport, bijvoorbeeld door het creëren van het beeldmerk voor de Ronde van Italië 1984.
Emilio Tadini is aanwezig in de vaste collecties van de Galleria Civica di Modena, de Galleria Nazionale d'Arte Moderna e Contemporanea in Rome, het Museo del Novecento in Milaan en het Mambo - Museo d'Arte Moderna in Bologna.

Bij verzending zal het artikel zorgvuldig worden ingepakt en beschermd en op een palet worden geplaatst voor een veilige en traceerbare verzending.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1515482523