Beschrijving

Carlo Bugatti boekenkast, circa 1885, uit hout, bot, tin en geemboste koper; een hoge polychrome creatie uit Italië, 214 × 100 × 45 cm, in uitstekende staat.



Carlo Bugatti (Milaan 1856-Molsheim 1940), boekenkast, circa 1885.
Hout, pepermunt, bot en geëmbosseerd koper.
214x100x45 cm

Art Deco beeldhouwwerk (foto 3) alleen ter illustratie.

Het uitgebreide meubelstuk, met een vrij bijzondere uitstraling, vertegenwoordigt perfect de eclectische stijl van de creaties van Carlo Bugatti. Het bestaat blijkbaar uit twee delen; het meubel is gemaakt van polychroom hout en botinleg in geometrische patronen. De twee zijbalken zijn versierd met een tinnen ornament dat doet denken aan Japanse ideogrammen, afwisselend met figuren van gestileerde insecten. De kolommen van het onderste deel zijn bedekt met meerdere koperen banden, bewerkt met de embossingtechniek in bloemmotieven. Het bovenste deel van het meubel heeft een grote embossed koperen rozet die fungeert als deur voor een interne holte, eveneens versierd met houten kolommen. Stylistisch vergelijkbaar met de meubelgroep die Bugatti als huwelijksgeschenk voor de bruiloft van zijn zus Luigia heeft gemaakt, zoals te zien is op de geïllustreerde pagina’s van het volume 'Carlo, Rembrandt, Ettore, Jean Bugatti', uitgegeven door Philippe Dejean.

BIOGRAFIE
Carlo Bugatti werd geboren in Milaan in 1856; zijn vader Giovanni, een eclectic man met interesses variërend van wetenschap tot architectuur en beeldhouwkunst, gaf hem zijn eerste artistieke opleiding. In 1875 schreef hij zich in aan de Brera Academie, waar hij de toekomstige schilder Giovanni Segantini ontmoette; hij volgde de opleiding aan de School of Ornamentation onder leiding van de docent Claudio Bernacchi, en verfijnde vervolgens zijn vaardigheden aan de École des Beaux Arts in Parijs tijdens de opleiding van de beroemde goudsmid René Lalique. Bugatti begon zijn artistieke carrière als architect, waarbij hij gebouwen ontwierp met een exotisch tintje, en richtte zich in de jaren 1880 steeds meer op het ontwerp en de creatie van originele meubels, vaak gebruikmakend van extravagante en sui generis materialen. De meubelmaker en ontwerper is de zoon van een tijdperk dat gekenmerkt werd door de herwaardering van de Middeleeuwen, uit welke stromingen zoals John Ruskins neo-Gothic en William Morriss Arts and Crafts voortvloeiden, en waaraan een sterke interesse in oosterse kunst werd toegevoegd, waardoor hij een voorloper werd van de Liberty-stijl in Italië. De werken van Bugatti vertonen vanaf het begin een combinatie van bloemmotieven, maar ook insecten, verwijzingen naar Japanse en islamitische kunst; de gekozen materialen variëren van een breed scala aan houtsoorten, bedoeld om polychroom te creëren, tot het gebruik van inlegwerk van tin, ivoor, been, metalen zoals brons, messing en vooral koper, vaak bewerkt met de embossingtechniek, en ten slotte perkament: de kunstenaar had namelijk een uiterst sterk lijm uitgevonden die de duurzaamheid van objecten kon vergroten. Het eerste werk van Bugatti waarvoor wij schriftelijke documentatie hebben, is de slaapkamer die hij ontwierp voor zijn zus Luigia, die in 1880 trouwde met de eerder genoemde Segantini. Datzelfde jaar trouwde Carlo Bugatti met Teresa Lorioli, met wie hij drie kinderen kreeg: Deanice, Ettore en Rembrandt.
In 1888 nam hij deel aan de Earls Court Exhibition in Londen, waar hij onder zijn creaties een eclectisch scherm presenteerde, dat bijzonder werd gewaardeerd door Engelse critici, zoals blijkt uit de vermelding in het tijdschrift The Journal of Decorative Art. Vanaf 1890 maakte Bugatti zijn bekendste modellen, waaronder stoelen in hout en perkament met schuin aflopende ruggen, bureaus met embossed koperen ornamenten, driezitsbanken, maar ook schrijftafels, kasten en bedden. In 1900 nam hij deel aan de Exposition Internationale in Parijs, waar hij groot succes behaalde, en toonde hij zijn Stanza-Chiocciola, een bijzondere uitvinding die de schelp van gastropoden nabootste op de buiten- en binnenkant, in Turijn in 1902. Hetzelfde jaar kreeg hij de opdracht van de moslimarchitect Antoine Losciac om een serie meubels te ontwerpen voor het huis van de moeder van de Khedive van Egypte, Abbas Helmy II.
Op het hoogtepunt van zijn carrière verkocht Bugatti zijn meubelfabriek in Milaan aan de meubelmaker De Vecchi, zijn medewerker, om naar Parijs te verhuizen. Hier wijdde hij zich aan het creëren van kleine meubelstukken en goudsmedenwerk in zilver en koper, bewerkt met beitel; de werken uit deze periode, gekenmerkt door een duidelijke invloed van Art Deco, worden vaak versierd met sierlijke curves, bloemmotieven en het repertoire van gestileerde libellen, waaraan hij figuren van kikkers, maskers en palmetten toevoegde. Naast de werken van zijn getalenteerde zoon Rembrandt, die ondertussen als beeldhouwer was opgeleid (zijn dierenbeelden waren beroemd en gewild), werden Bugatti’s objecten tentoongesteld, verkocht, maar ook gereproduceerd door Adrien Hebrard, oprichter van de gelijknamige foundry.
In 1910 verliet Bugatti Parijs vanwege de slechte gezondheid van zijn vrouw Teresa en verhuisde naar Pierrefonds, een stad waar hij burgemeester werd en zich begon te wijden aan schilderen en beeldhouwen; in de daaropvolgende jaren werd Bugatti's leven gekenmerkt door een reeks tegenslagen, te beginnen met de zelfmoord van zijn zoon Rembrandt, die op 32-jarige leeftijd zelfmoord pleegde vanwege financiële problemen, gevolgd door de dood van zijn dochter Deanice in 1932 en die van zijn vrouw drie jaar later. Daarna verhuisde hij naar Molsheim, in Elzas, waar zijn zoon Ettore sinds 1909 zijn beroemde autofabriek Bugatti leidde. In 1939 zag hij het fatale ongeluk van zijn neef Gianoberto Bugatti, bekend als 'Jean', de eerstgeborene van Ettore, die overleed tijdens het testen van een raceauto van het bedrijf. Hij overleed in april 1940, kort voor de Duitse invasie; hij werd begraven op de begraafplaats van Dettwiller.

#OrientalistCollection


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    Bezorgt in heel Nederland
    3x bekeken
    0x bewaard
    Sinds 9 okt '25
    Advertentienummer: a1518859773