Beschrijving





Scroll naar beneden voor Engelse tekst.

Van de persoonlijke collectie, een prachtige originele fotolitografie (Knudsen process) van Edward Steichen (1879 - 1973) uit 1929, getiteld: - Self-Portrait with Photographic Paraphernalia, 1929 -, prachtig afgedrukt in sepia-bruin tinten.

De foto wordt verkocht inclusief de passepartout en het echtheidscertificaat.
De lijst maakt geen deel uit van de lot en wordt niet samen met de foto verkocht!

Afmetingen afbeelding 236x152 mm
Bladafmeting 295x223 mm
Passe-partout afmetingen 50x40 cm

Professionele verpakking in sterk gevouwen golfkarton.

Geboren in Luxemburg, emigreerde Steichen als kind met zijn ouders naar de Verenigde Staten, waar ze zich uiteindelijk vestigden in Milwaukee, Wisconsin. In 1895 kocht hij zijn eerste camera. De foto's van Steichen uit deze periode zijn zachtgefixeerd en atmosferisch, wat zijn primaire interesse in schilderkunst en de invloed van de impressionisten, met name Claude Monet, weerspiegelt, evenals die van Amerikaanse pictorialistische fotografen zoals Clarence H. White. In 1900 maakte Steichen een korte stop in New York City tijdens zijn reis naar Parijs, waar hij van plan was schilderkunst te studeren aan de Académie Julian. White kwam de foto's van de jonge kunstenaar tegen en was onder de indruk genoeg om een ontmoeting te regelen met Alfred Stieglitz bij de Camera Club in New York. Bij zijn terugkeer naar New York in 1902 opende Steichen een professioneel portretstudio aan 291 Fifth Avenue. Datzelfde jaar werd hij, samen met Stieglitz, een van de oprichters van de groep Photo-Secession. Dit viel samen met de oprichting door Stieglitz van het tijdschrift Camera Work, waarin Steichens foto's vaak verschenen, waaronder een 'Special Steichen Supplement' in april 1906 en een dubbelnummer monografie in 1913. Toen de Verenigde Staten in 1917 de oorlog ingingen, bood Steichen zich vrijwillig aan voor de dienst en werd hij benoemd tot luitenant bij het Signal Corps; al snel werd hij hoofd van de luchtfotografie voor het Amerikaanse leger in Frankrijk. Zijn ervaring met de strenge technische eisen van dit werk veranderde zijn visie op het medium, en na de oorlog verving hij de eerder vage symboliek van zijn pictorialistische stijl door optische helderheid en meer objectiviteit in de beschrijving. Steichen bracht meerdere jaren door met het experimenteren met realistische effecten van licht, toon en schaduw; in deze periode fotografeerde hij berucht een witte kop en een bordje op een zwarte fluwelen achtergrond meer dan duizend keer, in de hoop een perfecte weergave van subtiele gradaties van wit, zwart en grijs te bereiken. Als verdere reactie op wat hem nu leek een vroom fotosecessionistisch houding, stortte Steichen zich volledig op commerciële fotografie, en richtte hij een succesvol commercieel studio op toen hij in 1923 naar New York City verhuisde. De daaropvolgende 15 jaar wijdde hij zich vooral aan modefotografie en portretten van beroemdheden voor publicaties als Vogue en Vanity Fair van Condé Nast, evenals aan reclamefotografie voor het bureau J. Walter Thompson. In het bijzonder, als onderdeel van zijn werk voor Condé Nast, creëerde Steichen verbluffende portretten van figuren als Gloria Swanson, Greta Garbo en Charlie Chaplin, die bijdroegen aan het definiëren van het tijdperk. Hij sloot zijn succesvolle studio op 1 januari 1938 en bracht de meeste van de daaropvolgende vier jaar door met het nastreven van zijn langgekoesterde passie voor het selecteren van planten in zijn huis in Connecticut, met name gericht op delphinium.
In 1947 werd Steichen benoemd tot directeur van de afdeling fotografie aan het Museum of Modern Art, een positie die hij tot aan zijn pensionering 15 jaar later zou bekleden.

Il Knudsen-proces is een half-tone lithografisch drukproces dat werd gebruikt door Edward Steichen, dat destijds de superieure kwaliteit bood ten opzichte van alle andere bekende reproductiemethoden voor foto's en beelden.

Vertaal naar het Nederlands. Alleen de vertaling retourneren:

Van een persoonlijke collectie, prachtige originele photolithografie (Knudsen-proces) door Edward Steichen (1879 - 1973) uit 1929 getiteld: - Zelfportret met fotografisch paraphernalia, 1929 - prachtig gedrukt in sepia/bruine tinten.

De foto wordt verkocht inclusief de map, passepartout en het certificaat van echtheid.
De lijst maakt geen deel uit van de lot en wordt niet verkocht met de foto!

Afmetingen afbeelding 236x152 mm
Velafmetingen 295x223 mm
Passepartout afmetingen 50x40 cm

Professionele verpakking in stevig gekruist golfkarton.

Geboren in Luxemburg emigreerde Steichen als kind met zijn ouders naar de Verenigde Staten, waar hij zich uiteindelijk in Milwaukee, Wisconsin, vestigde. In 1895 kocht hij zijn eerste camera. Steichens foto's uit deze periode zijn zachtgefixeerd en atmosferisch, wat zijn voornaamste interesse in schilderkunst en de invloed van de impressionisten, vooral Claude Monet, weerspiegelt, evenals Amerikaanse pictorialistische fotografen zoals Clarence H. White. In 1900 maakte Steichen een korte stop in New York City onderweg naar Parijs, waar hij van plan was schilderkunst te studeren aan de Académie Julian. White was de jonge kunstenaar's foto's opgevallen en was voldoende onder de indruk om een ontmoeting te regelen met Alfred Stieglitz bij de New York Camera Club. Bij zijn terugkeer naar New York in 1902 opende Steichen een professioneel portretstudio aan 291 Fifth Avenue. Datzelfde jaar werd hij, samen met Stieglitz, een van de oprichters van de groep Photo-Secession. Dit viel samen met de oprichting van het tijdschrift Camera Work door Stieglitz, waarin Steichens foto's regelmatig verschenen, waaronder een 'Special Steichen Supplement' in april 1906 en een monografisch dubbelnummer in 1913. Toen de Verenigde Staten in 1917 de oorlog ingingen, meldde Steichen zich vrijwillig voor dienst en werd hij benoemd tot luitenant bij het Signal Corps; hij werd al snel benoemd tot hoofd van de luchtfotografie voor het Amerikaanse leger in Frankrijk. Zijn ervaring met de strenge technische eisen van dit werk veranderde zijn kijk op het medium, en na de oorlog verving hij de eerder vage symboliek van zijn pictorialistische stijl door optische helderheid en grotere objectiviteit in de beschrijving. Steichen bracht meerdere jaren door met experimenteren met realistische effecten van licht, toon en schaduw; in deze periode fotografeerde hij beroemd een wit kopje en schotel tegen een zwarte fluwelen achtergrond meer dan duizend keer, in de hoop een perfecte weergave te bereiken van subtiele gradaties van wit, zwart en grijs. Als verdere reactie op wat nu voor hem leek te zijn een vrome Photosecessionist houding, stortte Steichen zich op commerciële fotografie en richtte hij een succesvol commercieel studio op toen hij in 1923 naar New York City verhuisde. De volgende 15 jaar wijdde hij zich vooral aan modefotografie en beroemdhedenportretten voor tijdschriften van Condé Nast zoals Vogue en Vanity Fair, en aan reclamefotografie voor het J. Walter Thompson bureau. In het bijzonder, als onderdeel van zijn werk voor Condé Nast, creëerde Steichen opvallende portretten van onder anderen Gloria Swanson, Greta Garbo en Charlie Chaplin, die de periode mede bepaalden. Hij sloot zijn zeer succesvolle studio op 1 januari 1938 en bracht het grootste deel van de volgende vier jaar door met het nastreven van zijn langgekoesterde passie voor plantenkweek in zijn huis in Connecticut, met name gericht op delphinium.
In 1947 werd Steichen benoemd tot directeur van de fotografieafdeling van het Museum of Modern Art, een functie die hij tot zijn pensioen 15 jaar later zou bekleden.

Het Knudsen-proces is een halftoon lithografisch drukproces gebruikt door Edward Steichen, dat destijds de hoogste kwaliteit had van alle bekende methoden om foto's en afbeeldingen te reproduceren.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    Bezorgt in heel Nederland
    6x bekeken
    0x bewaard
    Sinds 17 okt '25
    Advertentienummer: a1519157896