Beschrijving

Koperen kom uit Italië, gedateerd circa 1910–1920 in de Art Deco-stijl, in goede gebruikte staat met enkele ouderdomssporen.



De geschiedenis van Cinzano: De lange geschiedenis van het merk Cinzano begint in Turijn halverwege de 18e eeuw. Hier wordt de naam Cinzano, toen nog geen merk maar de achternaam van een familie uit het heuvelachtige dorp Pecetto, onlosmakelijk verbonden met de kunst van het produceren van vermouth, likeuren en wijnen. In de stad Sabauda richtte de confiseur Carlo Stefano Cinzano zijn bedrijf op, dat decennia lang de familietraditie werd en waarmee hij de hoogste toppen van zijn vak bereikte, inclusief de prestigieuze positie als leverancier van het Koninklijk Huis. Begin 1800, bijna tegenover de oude winkel van zijn voorouder, opende Francesco Cinzano de winkel die het begin markeerde van een onstuitbare opmars, vooral door de belangrijke overgang van ambachtelijke activiteit naar familiebedrijf en vervolgens naar een grote industriële onderneming. Dankzij een reclame strategie – die samenwerkingen met grote kunstenaars omvatte, van Adolf Hohenstein tot Leonetto Cappiello, van Nico Edel tot Raymond Savignac – en het werk van onvermoeibare handelsreizigers (Giuseppe Lampiano en de broers Carpaneto), veroverde de naam Cinzano al in het begin van de 20e eeuw snel de belangrijkste nationale en internationale markten en verscheen op billboards, in winkels en openbare gelegenheden over de hele wereld. Het eerste merk werd in 1914 geregistreerd en toonde een op de achterpoten staande leeuw die leunde op de krul van de letters ‘FCC’, oftewel ‘Francesco Cinzano en Co.’; dit heraldieke symbool kenmerkte de productie van mousserende wijnen en het bedrijfsimago, hoewel in de jaren twintig andere merken werden ontworpen door verschillende kunstenaars en de typische art nouveau-stijl vertoonden. In die jaren werden enkele champagne etiketten ontworpen door Antonio Boggeri. In 1929 werd het rechthoekige merk met de leeuw en de tekst in blokletters geregistreerd, gekenmerkt door de hogere letter ‘Z’. In 1935 was het enige logo geschreven op een rechthoek bestaande uit twee diagonale elementen in rood en blauw; in de jaren vijftig had het logo een middellijn en was op de etiketten de op de linkerzijde gerichte op de leeuw te zien. In 1957 kreeg een jonge Massimo Vignelli de opdracht tot herontwerp; met dit merk werd het bedrijf de grootste internationale producent van vermouth. In 1974 werd de visuele communicatie toevertrouwd aan een merk ontworpen door Landor Associates, dat de heraldieke leeuw hernam, zij het gestileerd. Vanaf 1990 voerde Maurizio Di Robilant een grafisch update uit met een modernere versie van de leeuw, met een gouden rand rond het logo. In 2010 werd het bureau Lumen ingeschakeld voor de herontwerp van het merk: het nieuwe voorstel interpreteert de traditie en de Italiaanse identiteit van het merk op een moderne manier, met afgeronde rechthoekige rand.




Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    Bezorgt in heel Nederland
    1x bekeken
    0x bewaard
    Sinds 12 nov '25
    Advertentienummer: a1520017501