Beschrijving
Bronzen gepatineerde sculptuur van Guillaume Laplagne (Frankrijk, 1870-1927), getiteld "Egyptienne agenouillée au van en osier", uit de late 19e eeuw - vroegste 20e eeuw, in Art Deco-stijl, 14 cm hoog en 14 cm breed, gesigneerd G. Laplagne, in uitstekende staat.
Prachtige oude sculptuur uit het einde van de 19e eeuw - begin 20e eeuw in gepatineerd brons, voorstellende een naakte vrouw knielend met een dienblad, genaamd "Egyptienne knielend bij de wasmand van riet".
Dit mooie verzamelobject is een creatie van de Franse beeldhouwer Guillaume Laplagne (1870-1927), wiens biografie hieronder te vinden is. Na zijn studie aan de Beaux-Arts van Parijs, waar hij in 1898 een eervolle vermelding kreeg, ging hij naar Caïro om deel te nemen aan de oprichting van een school voor Beaux-arts, waar hij van 1908 tot 1918 les gaf.
Beschrijving:
Periode: Eind 19e eeuw - begin 20e eeuw.
- Materiaal: bronzepatiné.
- Stijl: Art déco.
- Afmetingen : - 14 cm hoog.
- 14 cm breed.
- Handtekening: G.LAPLAGNE onder het beeld.
- Staat: Zeer goede staat. Een lichte kleine kras op de rechterarm, maar dit is minimaal. Dit standbeeld dat meer dan 100 jaar oud is, verkeert in een zeer goede conserveringsstaat. (zie de vele foto's)
- Verzending:
Zorgvuldige en veilige verpakking met volgnummer via Colissimo of UPS tegen ondertekening binnen de Europese Unie.
Verzending uitsluitend via Colissimo of La Poste buiten de EU.
Kunt u ons laten weten of u een voorkeur heeft voor de vervoerder?
Ik
Biografie van Guillaume Laplagne:
Hij was leerling van Barrias aan de Beaux-Arts van Parijs, daarna lid van de Société des Artistes Français vanaf 1894, en hij figureerde op de Salon van deze vereniging, waar hij in 1898 een eervolle vermelding kreeg. Hij nam deel aan de oprichting van de École des Beaux-Arts in Caïro, die hij leidde vanaf de oprichting in 1908 tot 1918.
Gelanceerd door de Saint-Simoniens* aan het begin van de 19e eeuw, werd het project voor een school voor beeldende kunsten in 1907 nieuw leven ingeblazen door prins Youssouf Kamal, die Laplagne, die naar Caïro was gekomen om een standbeeld van de mecenas uit te voeren, de opdracht gaf om de modaliteiten van zo'n instelling te bestuderen. Hierop volgde een debat over de geschiktheid van de Egyptenaren voor artistiek werk. Tegen de algemeen gedeelde opvatting dat een volk zonder kunst zou zijn vanwege een genetische ongeschiktheid tot representatie, legde Laplagne uit dat de (vermeende) verbod op menselijke voorstelling door de islam de algemene kunstbeoefening zou hebben belemmerd, waardoor het leren van technieken onmogelijk werd gemaakt (« Des aptitudes artistiques des Égyptiens d’après les résultats obtenus à l’École des Beaux-Arts », L’Égypte contemporaine, 1, 1910). Hij vergeleek de oprichting van de École des Beaux-Arts in Caïro met die in Parijs, waarbij hij de khedive gelijkstelde aan Lodewijk XIV. Zo rechtvaardigde hij het onderwijzen van Franse kunst in Egypte, net zoals in Frankrijk de Italiaanse kunst werd onderwezen, met het argument dat een buitenlandse en nieuwe traditie een nationale traditie kan scheppen. Laplagne anticipeerde op de komende kritiek op de instelling van een onderwijs dat, naast zijn strikte academisme, ook niet-westerse tradities – met name Arabische – uitsloot. Men zal Laplagne en de docenten van de Beaux-Arts, die tegenwoordig in de vergetelheid zijn geraakt, verwijten dat zij aan de opkomende Egyptische kunst een realistische (zij het vaag impressionistische) stempel hebben gegeven, doordrenkt met orientalistische invloeden.
Laplagne telt toch onder zijn leerlingen de Egyptenaar Mahmoud Moukhtar (1891-1934), erkend als de eerste Egyptische kunstenaar die erin slaagde uit het academisme en het orientalisme te stappen om een nationale kunst te creëren die put uit het artistieke erfgoed van het land. Moukhtar studeerde in 1911 af aan de École en vervolgde zijn studies aan de Beaux-Arts in Parijs, in het atelier van Bourdelle. Hij ontving de gouden medaille op de tentoonstelling in het Grand Palais voor het maquette van zijn meesterwerk Nahdat Misr (De ontwaking van Egypte, 1919-1920, in situ 1928). Hij vertaalt in drie dimensies de ideeën van het Egyptische nationalisme en neemt zo deel aan het debat over de moderne Arabische cultuur.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Lage veilingkosten
Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
24/7 meebieden in onze app
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Prachtige oude sculptuur uit het einde van de 19e eeuw - begin 20e eeuw in gepatineerd brons, voorstellende een naakte vrouw knielend met een dienblad, genaamd "Egyptienne knielend bij de wasmand van riet".
Dit mooie verzamelobject is een creatie van de Franse beeldhouwer Guillaume Laplagne (1870-1927), wiens biografie hieronder te vinden is. Na zijn studie aan de Beaux-Arts van Parijs, waar hij in 1898 een eervolle vermelding kreeg, ging hij naar Caïro om deel te nemen aan de oprichting van een school voor Beaux-arts, waar hij van 1908 tot 1918 les gaf.
Beschrijving:
Periode: Eind 19e eeuw - begin 20e eeuw.
- Materiaal: bronzepatiné.
- Stijl: Art déco.
- Afmetingen : - 14 cm hoog.
- 14 cm breed.
- Handtekening: G.LAPLAGNE onder het beeld.
- Staat: Zeer goede staat. Een lichte kleine kras op de rechterarm, maar dit is minimaal. Dit standbeeld dat meer dan 100 jaar oud is, verkeert in een zeer goede conserveringsstaat. (zie de vele foto's)
- Verzending:
Zorgvuldige en veilige verpakking met volgnummer via Colissimo of UPS tegen ondertekening binnen de Europese Unie.
Verzending uitsluitend via Colissimo of La Poste buiten de EU.
Kunt u ons laten weten of u een voorkeur heeft voor de vervoerder?
Ik
Biografie van Guillaume Laplagne:
Hij was leerling van Barrias aan de Beaux-Arts van Parijs, daarna lid van de Société des Artistes Français vanaf 1894, en hij figureerde op de Salon van deze vereniging, waar hij in 1898 een eervolle vermelding kreeg. Hij nam deel aan de oprichting van de École des Beaux-Arts in Caïro, die hij leidde vanaf de oprichting in 1908 tot 1918.
Gelanceerd door de Saint-Simoniens* aan het begin van de 19e eeuw, werd het project voor een school voor beeldende kunsten in 1907 nieuw leven ingeblazen door prins Youssouf Kamal, die Laplagne, die naar Caïro was gekomen om een standbeeld van de mecenas uit te voeren, de opdracht gaf om de modaliteiten van zo'n instelling te bestuderen. Hierop volgde een debat over de geschiktheid van de Egyptenaren voor artistiek werk. Tegen de algemeen gedeelde opvatting dat een volk zonder kunst zou zijn vanwege een genetische ongeschiktheid tot representatie, legde Laplagne uit dat de (vermeende) verbod op menselijke voorstelling door de islam de algemene kunstbeoefening zou hebben belemmerd, waardoor het leren van technieken onmogelijk werd gemaakt (« Des aptitudes artistiques des Égyptiens d’après les résultats obtenus à l’École des Beaux-Arts », L’Égypte contemporaine, 1, 1910). Hij vergeleek de oprichting van de École des Beaux-Arts in Caïro met die in Parijs, waarbij hij de khedive gelijkstelde aan Lodewijk XIV. Zo rechtvaardigde hij het onderwijzen van Franse kunst in Egypte, net zoals in Frankrijk de Italiaanse kunst werd onderwezen, met het argument dat een buitenlandse en nieuwe traditie een nationale traditie kan scheppen. Laplagne anticipeerde op de komende kritiek op de instelling van een onderwijs dat, naast zijn strikte academisme, ook niet-westerse tradities – met name Arabische – uitsloot. Men zal Laplagne en de docenten van de Beaux-Arts, die tegenwoordig in de vergetelheid zijn geraakt, verwijten dat zij aan de opkomende Egyptische kunst een realistische (zij het vaag impressionistische) stempel hebben gegeven, doordrenkt met orientalistische invloeden.
Laplagne telt toch onder zijn leerlingen de Egyptenaar Mahmoud Moukhtar (1891-1934), erkend als de eerste Egyptische kunstenaar die erin slaagde uit het academisme en het orientalisme te stappen om een nationale kunst te creëren die put uit het artistieke erfgoed van het land. Moukhtar studeerde in 1911 af aan de École en vervolgde zijn studies aan de Beaux-Arts in Parijs, in het atelier van Bourdelle. Hij ontving de gouden medaille op de tentoonstelling in het Grand Palais voor het maquette van zijn meesterwerk Nahdat Misr (De ontwaking van Egypte, 1919-1920, in situ 1928). Hij vertaalt in drie dimensies de ideeën van het Egyptische nationalisme en neemt zo deel aan het debat over de moderne Arabische cultuur.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te bieden...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Bezorgt in heel Nederland
5x bekeken
0x bewaard
Sinds 15 nov '25
Advertentienummer: a1520138264
Populaire zoektermen
proeven kunst bordkunst en designkunst op tafel bordenkeramiek kunstproeven van kunstkunst reigerKunst | Designobjectenkunst tuinkunst op tafel bordenkunst eierenpaspop kunstdroogrek kunstkunst en design objectenteckel kunstchalet te huur brabant in Huizen te huurloes den hollander in Thrillersvolendam kasten in Kasten | Ladekastenmaja van hall in Kunst en Cultuur | Beeldendagrarisch in Vacatures | Overheidkapotte boot in Accessoires en Onderhoudcaravans | burstner in Wieldoppenroling in Kunst | Overige Kunstjura d4 piano black in Koffiezetapparatenantieke allesbrander in Kachels