Beschrijving
De visuele kracht van deze foto ligt niet alleen in de historische waarde, maar ook in de onberispelijke compositie, waarin spontaniteit en documentaire esthetiek met een unieke natuurlijkheid samensmelten.
Een afbeelding die nog nooit openbaar is gemaakt, afkomstig uit de archieven van de legendarische Cubaanse fotograaf Amador Vales, pionier van het fotoperiodisme op het eiland en directe getuige van de grote gebeurtenissen van zijn eeuw.
Werken van deze aard worden, vanwege hun zeldzaamheid, context en visuele kracht, beschouwd als authentieke documenten van eerste orde, gezocht door verzamelaars en musea over de hele wereld die geïnteresseerd zijn in de Latijns-Amerikaanse fotografie en de revolutionaire iconografie.
FÉLIX TOMÁS AMADOR VALES GONZÁLEZ (1897–1965)
Pionier van de Cubaanse fotoperiodiek
Kindertijd en opleiding
Félix Tomás Amador Vales González werd geboren op de Canarische Eilanden in 1897. Na de Cubaanse-Spaanse-Amerikaanse Oorlog emigreerden zijn ouders naar Cuba en vestigden ze zich in Havana. Vanaf jonge leeftijd toonde hij artistieke aanleg en op slechts 16-jarige leeftijd, in 1913, besloot hij zijn studie te verlaten om zich aan te sluiten bij het tijdschrift Bohemia, waar hij begon als assistent van de artistieke directeur, Antonio Rodríguez Morey. Deze herkende zijn talent en moedigde hem aan om fotografie en gravure te studeren in de ateliers van de krant La Discusión, onder de begeleiding van de gerenommeerde meester Federico Gibert.
Dankzij zijn toewijding ging Vales van leerling naar fotograaf. In 1917, op slechts 20-jarige leeftijd, werd hij de eerste fotograaf van het tijdschrift Bohemia, waarmee hij het begin markeerde van een carrière van meer dan een halve eeuw die verbonden is met de visuele geschiedenis van Cuba.
Bohemia en de geboorte van het Cubaanse fotoperiodisme
Tijdens zijn eerste jaren in Bohemen zag Vales de evolutie van het tijdschrift naar een modern en populair medium. In 1927, toen Miguel Ángel Quevedo Lastra de leiding overnam, moderniseerde Bohemia haar formaat en gaf ze de nadruk op beeld. Vales, als enige vaste fotojournalist, werd een essentiële figuur binnen dit proces en bracht een frisse en gedurfde blik die techniek en artistiek gevoel combineerde.
En parallel opende hij zijn eigen fotografiestudio aan de Calle Belascoaín, bijna op de hoek met San Rafael, bekend als 'Foto Vales', waar hij portretten, identiteitskaarten en ansichtkaarten maakte. Hij werkte ook samen met zijn oude meester Federico Gibert aan de organisatie van de fotografische afdeling van de krant El País tussen 1924 en 1927.
In die jaren begon de persfotografie zich in Cuba te consolideren. Tot dan toe waren de geïllustreerde tijdschriften afhankelijk van de beelden geleverd door de fotografen van de kranten, die onafhankelijk werkten. Vales maakte deel uit van de eerste generatie die het vak professionaal maakte binnen een redactioneel team, en op die manier de weg vrijmaakte voor het moderne fotopersbureau op het eiland.
De verslaggever van de moeilijke tijden
Het talent en de moed van Vales werden vooral bekend tijdens de turbulente jaren van de dictatuur van Gerardo Machado. Bohemia steunde openlijk de volkszaken, en Vales riskeerde zijn leven door de studentenprotesten en politie-repressies te verslaan. Hij verwierf faam als onverschrokken: zijn collega's vertelden dat hij doof was, niet hoorde schoten en bleef fotograferen onder het vuur, volledig gericht op het vastleggen van het beste beeld.
De professor en fotograaf Rafael Pegudo Gallardo herinnerde zich:
Vales viel altijd op door zijn durf om de vuurgevechten en de brute mishandelingen door de machadistische politie vast te leggen... Toen Machado viel, op 12 augustus 1933, was ik erbij tijdens de schermutseling voor de apotheek van Prado en Virtudes. We beiden legden vast het moment waarop het lichaam van de leider van ‘la Porra’ door het volk op de bronzen leeuw van Prado werd gelegd. Bohemia publiceerde de foto van Vales, die beter was, en het ging de wereld over.
Tijdens zijn carrière documenteerde Vales ook natuurrampen zoals de orkaan van 1926, waarbij hij iconische beelden vastlegde van het Parque Maceo tegenover de Havanaanse boulevard. Zijn werk werd altijd gekenmerkt door onmiddellijkheid, technische precisie en een diepe menselijkheid.
In de jaren veertig benadrukte Bohemia publiekelijk haar moed. In een notitie van 13 januari 1946 stond:
En in de tijden van de tumulten op de straten van Havana was Amador Vales de fotograaf die de beste beelden naar zijn krant bracht. Niemand kon hem evenaren in het zich mengen in een tumult en vooruitstappen tegen de schoten uit de geknakte wapens.
Zijn doofheid, die misschien een nadeel was geweest, werd zijn beste schild: Vales hoorde het gevaar niet, hij zag alleen de geschiedenis.
Laatste jaren en nalatenschap
Gedurende zijn carrière was Vales getuige van militaire coups, gangsterperiodes en revoluties. In januari 1959, al een veteraan, pakte hij opnieuw zijn camera om de triomfantelijke aankomst van Fidel Castro in Havana en de eerste stappen van de nieuwe revolutionaire regering vast te leggen.
In de jaren zestig richtte hij samen met zijn zoon José Raúl Vales het Studio Vales op, gevestigd aan de Belascoaínstraat nummer 310, waar naast fotografie ook zeefdrukwerk werd gedaan. Het studio werd genationaliseerd tijdens de Revolutionaire Offensief.
Op 25 augustus 1965 plaatste Bohemia een emotioneel rouwbericht.
Op 68-jarige leeftijd is de collega Amador Vales González overleden, die meer dan vijftig jaar, sinds 1913, fotojournalist was voor Bohemia en andere Havana-publicaties. Een ware soldaat van het nieuws, door Vales' camera heeft meer dan een halve eeuw geschiedenis van Cuba getoond... In zijn volledige begrip van discipline en kameraadschap was Vales een ware voorloper, tegelijk een exponent van genereuze menselijke kwaliteit. Zijn overlijden is een onherstelbaar verlies voor de nationale journalistiek en een rouw voor Bohemia.
Gedurende vijf decennia verscheen het bedrijf 'Fotos de Vales' op de belangrijkste grafische pagina's van Cuba. Zijn beelden werden een directe getuigenis van de historische ontwikkeling van het land, van orkanen tot revoluties, en de dagelijkse levens van een veranderende natie.
Waarde en relevantie
Amador Vales González wordt vandaag herinnerd als de eerste professionele fotograaf van het tijdschrift Bohemia en een van de oprichters van de Cubaanse fotoperografie. Zijn werk, gekenmerkt door moed, gevoeligheid en sociale betrokkenheid, vormt een essentieel hoofdstuk in de geschiedenis van de Latijns-Amerikaanse fotografie.
Uw foto's komen uit het persoonlijke en beschermde archief van de auteur, en worden beschouwd als waardevolle historische en documentaire stukken. Ze worden gezocht door verzamelaars en instellingen die in hun werk de pionierende blik erkennen van degene die de geschiedenis van Cuba van binnenuit heeft vastgelegd.
Nota: De afbeelding van de fotograaf Amador die als laatste in de beschrijving verschijnt, wordt niet meegeleverd bij de verkoop van de foto.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te bieden...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Bezorgt in heel Nederland
3x bekeken
0x bewaard
Sinds 20 dec '25
Advertentienummer: a1521209943
Populaire zoektermen
proeven kunst bordkunst en designkunst op tafel bordenkeramiek kunstproeven van kunstkunst reigerKunst | Designobjectenkunst tuinkunst op tafel bordenkunst eierenpaspop kunstdroogrek kunstkunst en design objectenteckel kunstcypraea schelpen in Mineralen en Fossielennederlands elftal poppetjes in Poppetjes en Figuurtjesdas leben der anderen in Dvd's | Dramaimperial voor vouwwagen in Vouwwagensdvd emil in Dvd's | Kinderen en Jeugdford transit mk1 in Camperste lease in Paardenbmw x6 in Uitlaatsystemendisplay standaard in Horeca | Keukenapparatuurpartij in Hengelsport | Roofvissen