Beschrijving

Deze enorme sculptuur uit de jaren 1970, ontworpen door Marc Weinstein voor Marc Creates, toont een brutalistische interpretatie van een boom met behulp van grote metalen spijkers die aan elkaar zijn gelast. Geaccentueerd met goudtinten, roept de assemblage van gesoldeerde cirkelvormige bladeren / bloemen een kalmerend contrast op met de kinetische agressie van de taps toelopende nagels. De 49,25′′ hoge sculptuur kan gemakkelijk aan de muur worden gemonteerd, waardoor een boeiend brandpunt ontstaat. Zuurstof- en acetyleentoortsen worden veel gebruikt om metaal onder extreme hitte te snijden en te verbinden in een proces dat handmatig solderen wordt genoemd. Deze sculptuur heeft honderden connecties. Elk deel van het ontwerp wordt afzonderlijk en discreet behandeld tijdens het maken van het kunstwerk. Het is een tijdrovende procedure die de mogelijkheid biedt om de nodige aandacht te besteden aan elk afzonderlijk onderdeel. Elke met de hand gemaakte creatie van Marc Weinstein heeft een eigen leven en ziel. Het beeld heeft zijn originele folielabel op de achterkant.

Breedte: 36,25 in (92,08 cm)

Diepte: 4,5 inch (11,43 cm)

Hoogte: 49,25 in (125,1 cm)

Uitstekende originele staat zonder uitstekende slijtage. Leeftijdsgeschikte patina.

Over Marc Weinstein:

Kunstenaar en uitvinder Mark Weinstein uit Saint Louis Missouri, richtte Marc Creates Inc. op in 1967. Tien jaar eerder was Mark net van de middelbare school en had hij net besloten om bij zijn vader te gaan werken, die een schrootwerf had. De schroothoop van zijn vader werd al snel de katalysator voor Weinsteins inventieve kunst. (De schrootwerf zorgde letterlijk voor “tonnen” inspiratie).

Mark Weinstein had altijd interesse in kunst. Weinstein zegt dat hij altijd anders naar dingen heeft gekeken en probeert ontwerpen en afbeeldingen in alledaagse voorwerpen te zien. Hij herinnert zich dat hij als jong kind naar boeken over kinderliedjes keek en de ruimte tussen de tekeningen zag en hoe ze zich tot elkaar verhouden als afbeeldingen. Weinstein zei: “Mensen kijken naar een bord voor een bedrijf en zien brieven. Ik kijk naar de manier waarop de letters met elkaar omgaan en ze vormen een beeld voor mij. Waar anderen woorden zouden kunnen zien, zie ik symmetrie, ritme en abstracte vormen. Ik kijk altijd onconventioneel naar vormen en analyseer altijd het gebied eromheen. “

Nadat Weinstein voor zijn vader begon te werken bij Federal Salvage and Supply in St. Louis in 1957, hij had het moeilijk om het schroot te zien als loutere rommel die voor gewicht moest worden verkocht. Hij vond overal interessante vormen en ontwerpen waar hij keek. Weinstein begon te experimenteren met verschillende lastechnieken nadat hij de basis van een lokale klusjesman had geleerd. Lassen bracht Weinsteins artistieke vaardigheden naar de oppervlakte en in het begin van de jaren zestig transformeerde hij schroot in kunstwerken.

Weinstein maakte tijdens zijn werkdag tijd vrij om kunst te maken en bleef ‘s avonds laat. Hij bracht de volgende twee jaar door met het lassen van getextureerde metalen sculpturen in een schuur in de hoek van de schrootwerf van zijn vader. Wat begon als een artistieke release in zijn vrije tijd, begon nu zijn dagen op te slokken. Weinstein zei: “Mijn vader vond de sculpturen interessant, maar maakte zich ook zorgen over het runnen van een bedrijf.”

In een opwelling nam hij een metalen muursculptuur mee naar een plaatselijke meubelzaak om te zien of ze het zouden kopen. “De oude man die de eigenaar was van de plek vond het niet leuk, maar zijn zoon hield me tegen voordat ik wegging en zei dat hij het wilde. Hij kocht het beeld om te verkopen in de meubelzaak en het werd onmiddellijk verkocht”, zei Weinstein.

Kort nadat hij zijn eerste werk had verkocht, ontving hij bestellingen in een langzaam maar gestaag tempo totdat een meubelverkoper zijn sculpturen in een winkel zag hangen. De verkoper nam contact met hem op om te zien of hij zijn kunstwerk kon dragen. De verkoper gebruikte Marks sculpturen om de muren van een meubelshow in Chicago te versieren. Als gevolg van deze blootstelling begonnen productievertegenwoordigers uit het hele land te informeren naar de verkoop van zijn kunst. In 1967 groeide de vraag naar metalen sculpturen van Marc Creates uit de schuur in de hoek van de schroothoop van zijn vader. Op behoefte aan een fulltime productiefaciliteit en showroom opende Weinstein een studio in het centrum van St. Louis. In het begin van de jaren zeventig produceerde Marc Creates metalen sculpturen en meubels en verscheepte duizenden kunstwerken over de hele wereld.


Gelegen in Leiden.

Bezorging mogelijk in Nederland en heel Europa.

U kunt het artikel ophalen in onze winkel in Leiden.

Follow us on Instagram: @RijwindNL
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Leiden
29x bekeken
1x bewaard
Sinds 1 okt '25
Advertentienummer: m2317394224