Damien Hirst: Theodora – H10-3 (The Empresses) Origineel !!

€ 3.950,00
Ophalen
4885sinds 23 mar. '24, 19:13
Deel via
of

Beschrijving

Prachtig orgineel werk van de wereldberoemde contemporary artist Damien Hirst uit de serie 'The Empresses' (2022).

Het werk is in nieuwstaat. Afmeting is 100 X 100 cm.

Handgesigneerd door de kunstenaar op de achterkant van het werk.

Stuur gerust een bericht bij interesse!

Over de kunstenaar:
Kleurrijke vlekken, dieren bevroren in de tijd, glorieuze vlindervleugels en een schedel bezet met diamanten zijn slechts enkele iconen van Damien Hirsts grensverleggende carrière. Internationaal erkend voor zijn oneerbiedige benadering van het maken van kunst, waarbij hij de scheidslijnen tussen media vervaagt en hun mogelijkheden uitbreidt, heeft Hirst geholpen de hedendaagse kunst op een vrijwel onbegrensde koers te zetten. Door een beslissend samenspel van technologie, techniek en materiaal gaan de kunstwerken van Hirst in op zijn kenmerkende thema's liefde, dood, religie, wetenschap, geloof en schoonheid om werken te creëren die zowel visueel als conceptueel overtuigend zijn.

Over het kunstwerk:
Buitengewoon complex en dynamisch, 'Theodora' is genoemd naar de grote Byzantijnse keizerin die haar intelligentie en savvy gebruikte om blijvende verandering in het rijk te creëren. Geboren in de laagste klasse van de Byzantijnse samenleving, kwam Theodora (497-548 CE) aan de macht in 527 CE na haar huwelijk met keizer Justinianus. Ze heeft een grote impact op de regio nagelaten, namelijk door de uitvoering van nieuw religieus en sociaal beleid. Inderdaad, Theodora's macht over het rijk zorgde ervoor dat velen zich afvroegen of zij het was en niet Justinianus die regeerde.

In 'Theodora' komen verschillende tinten rode en zwarte vlindervleugels samen tot een intrigerend asymmetrisch patroon, het enige in zijn soort uit de serie. Lijnen van glinsterend rood, die alleen in de nabijheid zichtbaar zijn, delen de compositie symmetrisch verticaal doormidden, en verdelen deze ook horizontaal in drieën en vormen een cirkel in de bovenste helft van de afdruk. De onderste horizontale band, de cirkel en de verticale lijn zijn het meest prominent, waardoor een formatie ontstaat die doet denken aan het vrouwelijke geslachtssymbool. Dit herinnert aan een aantal van Theodora's historische beleidsmaatregelen die ten goede kwamen aan vrouwen, waaronder het verbieden van de handel in meisjes en het wijzigen van echtscheidingswetten om vrouwen meer rechten te geven.

Met de vleugels in paren gerangschikt of enkelvoudig over het werk, valt 'Theodora' op door zijn mate van georganiseerde chaos. Het resultaat van de zorgvuldig gecomponeerde asymmetrische compositie is de visuele sensatie dat deze vleugels geen levenloze exemplaren zijn die zijn gerangschikt voor het esthetische plezier van de kijker, maar insecten die vibreren van leven, gevangen zoomend over (en waarneembaar voorbij) het beeldvlak.

Over de serie:
'The Empresses' (H-10, 2022) markeert een nieuwe iteratie in Damien Hirsts verkenning van de vlinder als symbool voor vrijheid, religie, leven en dood. Een serie van vijf gelamineerde Giclée prints op aluminium composiet, gezeefdrukt met glitter, elke print toont afbeeldingen van rode en zwarte vlindervleugels, gerangschikt in een uniek caleidoscoopachtig patroon. De zorgvuldig geplaatste vleugels lijken mobiel en hun patronen transformeren, waarbij elke afdruk de vlinders lijkt te vangen in momenten van vlucht in verschillende richtingen.

Naast een speelse verwijzing naar keizerinvlinders, zijn de prenten vernoemd naar vijf invloedrijke vrouwelijke heersers uit de geschiedenis: Wu Zetian, Theodora, Nūr Jahān, Suiko en Taytu Betul. Hun personages en verhalen worden versterkt door de dominante rode toon van de serie, die leven, oorlog, macht, woede, liefde, vreugde en geluk oproept.

Sinds het begin van zijn carrière heeft Hirst interactie met de vlinder, een van zijn bekendste motieven. Geïnspireerd door een toevallige ontmoeting in zijn atelier en de ingewikkelde patronen gevonden op Victoriaanse theebladen, ontwikkelt Hirst in 'The Empresses' de complexe composities die zijn uitgevonden in zijn serie 'Kaleidoscope Paintings' (begonnen in 2001). In 'The Empresses' bouwt Hirst voort op zijn interesse in de associatie van het insect met vrijheid, religie, leven en dood, door vlinders te koppelen aan thema's als glorie, vrouwelijke macht en de ontwikkeling van naties door de vrouwelijke heersers van de prenten.

'The Empresses' prints zijn symmetrische, asymmetrische en spiraalvormige patronen van minutieus georganiseerde vlinders die toch hoop en leven uitstralen - de vlinders lijken te vliegen. Dit effect wordt gedeeltelijk ondersteund door de materiële, gelamineerde Giclée-print op aluminiumcomposiet, waarmee de vlindervleugels tot in de kleinste details kunnen worden weergegeven, levensecht lijken en een energieke kwaliteit oproepen met de lichtreflecterende eigenschap van hun oppervlakken.

De ontzagwekkende afbeeldingen van vleugels worden omlijst door glitter, een levendig en tastbaar materiaal dat Hirst eerder gebruikte in zijn schilderijen en prints. Deze stof brengt een gevoel van vreugde over, dat teruggrijpt naar het spel uit de kindertijd en momenten van gelukzalige overgave. Op deze manier werkt de materialiteit van de prints samen met de afbeeldingen die ze weergeven om het grappige gevoel te creëren dat kenmerkend is voor Hirsts werk: de levendigheid en opwinding van de glinsterende ondergrond geeft een gevoel van leven aan de onbeweeglijke vlindervleugels, statisch vastgehouden in hun gedefinieerde posities binnen de ingewikkelde geometrie van elke afdruk.
Advertentienummer: m2096124711