Max Ernst (1938) Gr Kunstdruk Affiche " Natuur Gezicht " Ges

230sinds 1 jul. '25, 19:21
€ 30,00
Ophalen of Verzenden
Verzenden voor € 10,00
Deel via
of

Beschrijving

Max ernst: (brühl, 2 april 1891 - parijs, 1 april 1976). Natuur gezicht affiche expositie kunstdruk op zwaar papier,gesigneerd ro in de druk,naar het origineel van 1923, motief grootte: 46 x 70 cm, blad grootte: 65 x 85 cm. Beschrijving: max ernst (brühl, 2 april 1891 - parijs, 1 april 1976) was een duitse surrealistische schilder. Ernst kwam in 1891 ter wereld in brühl, een voorstad van keulen. Hij begon in 1910 met de studies filosofie, kunstgeschiedenis en psychologie aan de universiteit in bonn, maar hij stopte al snel om zijn aandacht volledig op kunst te richten. In 1912 had hij zijn eerste expositie. In 1914 reisde hij naar de wijk montparnasse in parijs waar kunstenaars uit de hele wereld samenkwamen. Daar leerde hij guillaume apollinaire, robert delaunay en hans arp kennen. Toen later dat jaar de eerste wereldoorlog uitbrak, moest ernst het duitse leger in. In 1918 trouwde hij de kunsthistorica luise straus. In 1919 bezocht hij de kunstenaar paul klee en creëerde hij zijn eerste schilderwerken en collages. Hij experimenteerde met verschillende kunstvormen. Na de eerste wereldoorlog vormde hij, vol nieuwe ideeën, de keulse dada-groep zentrale w/3 met hans (jean) arp en sociaal activist alfred grünwald. Bij deze groep maakte max ernst talrijke collages. In 1920 kregen hij en luise straus een zoon, hans-ulrich, die als jimmy ernst een bekend schilder zou worden. Twee jaar later scheidde hij van luise, met wie de relatie stormachtig was geweest, en keerde terug naar de artistieke commune in montparnasse. Al experimenterend vond hij in 1925 de frottagetechniek uit, waarbij men, door met een potlood over papier te wrijven, afdrukken maakt van objecten onder het papier. Doet men dit bijvoorbeeld met een eikenblad, dan wordt op het papier een afdruk van dat blad gemaakt waardoor de structuur en de nerven zichtbaar worden. Deze afdrukken werkte ernst vervolgens verder uit tot een kunstwerk. In 1926 ging hij samenwerken met joan miró om decors te schilderen voor de ballets russes van serge diaghilev. Ernst ontwikkelde samen met miró vervolgens de grattagetechniek. Daarbij wordt (meestal opgedroogde) verf van het doek geschraapt. In montparnasse speelde max ernst een grote rol in de totstandkoming van het surrealisme, de kunststroming waarbij kunstenaars gebruik maakten van abstracte droombeelden en van het onderbewuste om hun (subjectieve) gevoel te uiten op het doek. Na een periode bij de surrealisten, verliet ernst de beweging uit woede over de door andré breton gewenste verbanning van ernsts vriend paul éluard. Met éluard en diens vrouw gala (later getrouwd met salvador dalí) leefde hij enige tijd in een driehoeksverhouding. In 1927 trouwde hij met marie-berthe aurenche. Habakuk (ca. 1934), Buitencollectie skulpturenmuseum glaskasten in marl in 1934 wijdde max ernst zich aan de beeldhouwkunst, en bracht hij tijd door met de kunstenaar alberto giacometti. In 1936 kwam ernst in contact met leonora carrington tijdens de international surrealist exhibition in london. De twee vertrokken naar parijs, waar ernst scheidde van marie-berthe. In 1938 vestigden leonora en hij zich in saint-martin-d ardèche in het zuiden van frankrijk. Toen de tweede wereldoorlog uitbrak werden beiden opgepakt door de franse autoriteiten als ongewenste vreemdelingen. Mede door tussenkomst van paul éluard en enkele kennissen van ernst uit amerika (waaronder journalist varian fry) werden ze na een paar weken vrijgelaten.
Advertentienummer: m2284666037