Beschrijving

Wassily kandinsky: (russisch: василий васильевич кандинский, vasili vasiljevitsj kandinski) (moskou, 16 december 1866 – neuilly-sur-seine, 13 december 1944). Compositie x naar het origineel van 1938, edition: aschenbach art düsseldorf 1994, op stevig dik papier, blad grootte: 70 x 90 cm. In zeer goede staat !! Beschrijving: wassily kandinsky (russisch: василий васильевич кандинский, vasili vasiljevitsj kandinski) (moskou, 16 december 1866 – neuilly-sur-seine, 13 december 1944) was een russisch-franse kunstschilder en graficus. Zijn schilderstijl behoorde aanvankelijk tot het expressionisme, soms ook wel gerekend tot het symbolisme. Kandinsky was een van de schilders die vorm en filosofische ondergrond gaf aan de abstracte kunst in het eerste kwart van de twintigste eeuw. Filosoof en psychiater viktor kandinski was een oom van kandinsky. In murnau, waar gabriele münter woonde, zou hij in 1910 het abstracte schilderen ontdekt hebben, naar aanleiding van een van zijn omgekeerde figuratieve werken. "...Ik bevond me onverwacht voor een schilderij van een onbeschrijfelijk overweldigende schoonheid. Verbaasd bleef ik staan, gefascineerd door dit werk ... Het schilderij had geen onderwerp, het stelde geen enkel herkenbaar object voor, het was uitsluitend samengesteld uit lichtende kleurvlekken ..." verklaarde hij. In murnau was de invloed van de fauvisten op zijn werk duidelijk. In 1905 hadden zij voor het eerst als groep tentoongesteld op het salon d'automne in parijs, waar ook kandinsky aan deelgenomen had. Een voorbeeld van deze invloed is het schilderij "murnau kohlgruberstrasse" uit 1908. De meningen omtrent het ontstaan van de abstracte kunst lopen wel enigszins uit elkaar. Waren het de "disques simultanés" van de franse robert delaunay, of de muzikale doeken van de tsjech kupka, of de geometrische oefeningen van kasimir malewitsj of het abstracte processus waaraan mondriaan zich waagde, die de revolutionaire stap naar de abstractie zetten? Of was het dan toch michail larionov met zijn "rayonisme" van 1907? En verliezen we ten slotte niet uit het oog dat cézanne zijn "sainte victoire" al vanaf 1885 en monet zijn "nymphéas" vanaf 1890 louter tot kleur aan het abstraheren waren. Zeker is dat de toen 20-jarige student kandinsky al in 1886 de kleurenoverheersing in de oude russische iconen had opgemerkt en dat hij, 9 jaar later, op een expositie in moskou, in bewondering stond voor het schilderij de "korenschelf" van claude monet, waarbij hij zich afvroeg "...Waarom zou de emancipatie van de kleur niet kunnen samengaan met de bevrijding van de vorm?...". Een "improvisatie"-aquarel van hem, in 1910, luidde wel degelijk de abstracte kunst in. Compositie vi (1913) kandinsky liet zich inspireren door muziek en met name de atonale muziek van arnold schönberg. In über das geistige in der kunst stelde kandinsky dat kleur en klank psychologische effecten hebben op de menselijke ziel. Hij stelde een klankkleurtheorie op, die een grote invloed heeft gehad op de ontwikkeling van de twintigste-eeuwse kunst. Volgens kandinsky spreekt iedere kleur een eigen taal met een eigen expressie en zit in elke kleur een vorm en ziel. Verschillende kleuren samen zullen een innerlijke beleving bij de beschouwer bewerkstelligen. Ook de verschillende klanken in muziek, die samen een harmonieus geheel vormen, zullen een innerlijke beleving bij de luisteraar opwekken. Deze krachtige uitwerking die kleur en klank hebben op de menselijke psyche, noemt hij innerlijke klank of seelische vibration.
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Nijmegen
31x bekeken
0x bewaard
Sinds 17 sep '25
Advertentienummer: m2312463236