Slangenmasker - Bwa - Burkina Faso

€ 500,00
00sinds 13 mei. '25, 13:05
Deel via
of

Beschrijving



Slangenmasker
Bwa - Burkina Faso
In Burkina Faso, in het gebied tussen de rivier de Volta Rosso en de rivier de Volta Nero, wonen verschillende volkeren met vergelijkbare tradities (Nunuma, Winiama, Lela, Nuna, Bwa), waarvan de stijl onmiskenbaar is, maar juist door deze eigenschap moeilijk precies toe te schrijven aan een van de bovengenoemde etnische groepen; de naam "Gurunsi" wordt gebruikt om de groep volkeren te definiëren die in dit gebied wonen.
Er zijn veel maskers in dierlijke vormen die worden geproduceerd en gebruikt voor verschillende rituelen en die verschillende soorten dieren uitbeelden, variërend van de krokodil tot de uil, van de vlinder tot de buffel, van de kameleon tot de guano, de slang en nog vele anderen. Tijdens de dansen, met de aanwezigheid van de geesten van de savanne, roepen de maskers de krachten van de Natuur op waarvan het leven afhangt, dat vaak wordt afgebeeld in de vorm van dieren, reptielen, vogels, insecten en, naast het schilderen in de drie kleuren (wit, rood en zwart), worden ze getekend met verschillende geometrische motieven die de 'kosmische orde' aangeven, evenals de politieke, economische en religieuze niveaus. Vooral voor rituele redenen worden ze elk jaar opnieuw geschilderd. De gemaskerde danser moet volledig verdwijnen onder het kostuum gemaakt van vezels en, in bewegingen die door het ritme worden bepaald, het gedrag van het dier dat door de maskers wordt weergegeven, imiteren. Dit behoort toe aan een enkel individu en bij zijn dood wordt het doorgegeven aan de kinderen of bewaard in de hut van de voorouders van zijn geslacht. De rol van de masker is belangrijk tijdens inwijdingsrituelen, begrafenissen van notabelen en ook voor puur vermaak op bepaalde marktdagen. Zoals Christopher Roy heeft geschreven, vormen de vorm van de masker, de geometrische motieven en de kleuren die het versieren, de elementen van een communicatiesysteem.
Soms wordt het masker samengesteld uit verschillende vormen die dieren of andere objecten aangeven, en is het objectieve en onbetwiste herkenning daarom uiterst moeilijk. Maar een van de "mysterieuze" aspecten van Afrika blijft de interpretatie, niet als een daadwerkelijke, maar als een symbolische voorstelling, van een zo belangrijk artefact als een "ritueel masker". Deze zienswijze vergroot de kracht van de beelden die door maskers worden overgebracht, zoals die van de Bwa en alle volkeren van de Gurunsi, die tijdens clans- of familiebijeenkomsten maskers gebruiken waarbij de vormen en kleurpatronen de beeldhouwers in staat stellen sculpturen te scheppen waarin verschillende gedissocieerde elementen samenkomen om de ongrijpbare Geesten van het Woud beter uit te beelden.
Deze afwezigheid van overeenkomst tussen de ware betekenis en wat daarentegen de referentie lijkt te zijn, werd opgemerkt door Guy Le Moal, die er één van zijn analyse-elementen van maakte: "De vorm van een masker is niets meer dan de concrete ondersteuning van een abstract idee. Alle maskers zijn de voortbrengsel van een Spirituele Wezen dat, per definitie, geen specifieke vorm bezit... (...) Het is algemeen erkend dat de meerderheid van de Afrikaanse kunstenaars met hun werken geprobeerd heeft om 'te laten betekenen' in plaats van te 'laten lijken'.
Teruggevonden ter plaatse in de jaren zestig van de vorige eeuw.
Privécollectie, voorheen collectie van Adolfo Bartolomucci. https://collezionare.com/la-mia-africa-la-collezione-di-adolfo-bartolomucci/
Het object wordt geleverd met een herkomstcertificaat.
Bibliografie
Dagan, Ester A. Man and His Vision: De traditionele houtsculptuur van Burkina Faso. Montreal, Canada: Galerie Amrad African Arts, 1987.
Gold, Peter. «De stap naar de tijdloze dans.» African Arts 10:3, 1977, 68-69.
Groen, Kathryn L. "Gedeelde Maskertradities in Noordoost Ivoorkust." African Arts 20:4, 1987, 62-69+92.
Lagamma, Alisa. "Genesis: Ideeën over het ontstaan in Afrikaanse beeldhouwkunst." African Arts 35:3, 2002, 54-75+92
Roy, Christopher D. "De verspreiding van maskerstijlen in het Black Volta-bekken." African Arts 20:4, 1987, 40-47, 89-90.
Smith, Fred T. "De dood, ritueel en kunst in Afrika." Afrikaanse Kunst 21:1, 1987: 28-29+84.
Le Moal, Guy "Les Bobo. Natuur en functie van maskers", Tervuren, Koninklijk Museum voor Midden-Afrika, Wetenschappelijke Annalen Menswetenschappen, 1999, deel 161: 338 blz. (herdruk, eerste uitgave in 1980, ORSTOM).


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1513731714