Piero Abbiati Unknown - Stoomlocomotief (1) - Stoommachine€ 1,00
Hoofd - Hemba - DR Congo (Zonder Minimumprijs)
€ 25,00
10sinds 16 mei. '25, 13:47
Beschrijving
Een gebroken Hemba-hoofd, regio Tanganyika, dorp Mbululam RDC, geplaatst op een metalen standaard, ovaalvormig hoofd, de mond en het einde van de kaak, een spitsneus, twee amandelvormige ogen, een kleine voorhoofd, oren geplaatst onder een lagere hoek, het haar is naar achteren gezopt in de Hemba-stijl; enkele scheuren, gebruikssporen, tekenen van gebruik. Certificaat van herkomst. Incl. standaard.
De traditionele Afrikaanse Hemba-kunst, afkomstig uit gebieden die lange tijd verboden waren, was in het Westen lange tijd weinig bekend tot de triomfantelijke verschijning ervan via collecties in het begin van de jaren 1970. Onder de Hemba staat voorouderverering voorop ten opzichte van andere waarden van de samenleving, en deze prioriteit is gevoelig in beeldhouwkunst. De kunstenaars, vaak gegroepeerd in workshops, maken beelden van hun voorouders. Deze figuren zijn ritueel aanwezig tijdens clans ceremonies. Deze beeldhouwkundige kwaliteit wordt vaak benadrukt door een prachtige patina. In de eerste plaats was de Hemba-stamkunst gerelateerd aan de Luba-stijl, maar het wordt tegenwoordig erkend vanwege zijn eigen kwaliteiten als een aparte stijl.
De Hemba-bevolking woont rond de Luika-rivier in het zu southeastern deel van de Democratische Republiek Congo, in een gebied tussen de Congo-rivier en Lake Tanganyika. Historisch gezien was de samenleving van de Hemba gedecentraliseerd en segmentarisch. In tegenstelling tot de naburige Luba had het geen centrale koninklijke hof. Elk dorp was een autonome eenheid waar individuen zich identificeerden met hun eigen clan, die een bepaald verhaal van veroveringen, migraties en allianties had. De genealogie van elke clan, die tot acht, tien of zelfs vijftien generaties terug bekend was, was essentieel voor de chief om zijn aanspraak op eigendom over een specifiek gebied te legitimeren. In de pre-koloniale periode was de algemene overtuiging dat geen voorouders van een familiebedrijf ooit hun dorp van herkomst verliet, een bepalend principe voor de identiteit en autoriteit van elke Hemba-clan. Bij het sterven namen belangrijke voorouders welwillende krachten aan en zouden ze bedoeld zijn om hun nakomelingen gezond te houden, vrouwen en bodem vruchtbaar te maken en voor veel wild te zorgen. De stamvader van de clan werd beschouwd als een bijzonder machtige en heilige voorouder. Elke leider nam zijn verantwoordelijkheden op zich op basis van zijn genealogische verbinding met deze persoon, en alleen zijn directe nakomelingen kwamen in aanmerking om hem op te volgen.
Gegroepeerde helden: Hemba-kunst
Door gesculpteerde houten standbeelden (singiti, mv. lusingiti) ontworpen om de geesten van de voorouders van de clan te beschermen, konden de Hemba een directe en langdurige betrokkenheid met hen onderhouden. In elk dorp werden aangewezen structuren opgericht om deze standbeelden te bewaren. In deze voorouderlijke mausolea werden er bedevaarten gedaan en werden ze vaak bedekt met palmolie, cassavabloem en kippenbloed. Volgens de Hemba-geleerde François Neyt bezat elke belangrijke familie over het algemeen drie of vier oude standbeelden die de herinnering aan de genealogie bewaarden. Ze dienden als tastbaar bewijs van de verbondenheid van een chief met een gebied en de legitimiteit van zijn autoriteit. Neyt noemde ze daarom „genezal Milestones” (La Grande Statuaire Hemba du Zaire, 1977, p. 489), waarmee de herinnering aan de grote persoonlijkheden die ze eerden, werd voortgezet. Elk singiti werd geassocieerd met mondelinge tradities die het standbeeld verbonden met de geschiedenis van een familie. Via deze voorbeeldige levensverhalen dienden deze standbeelden als ambitieuze voorbeelden van de rol van een leider. In het prekoloniale tijdperk werden deze gedenkbeelden, geplaatst op het politieke en spirituele epicentrum van alle Hemba-gemeenschappen, collectief opgeroepen om in te grijpen voor het welzijn van de dorpelingen. De aanwezigheid van singiti was essentieel voor het tot stand brengen van een gevoel van eenheid en Sociale cohesie in het dorp. Deze standbeelden fungeerden als tastbaar bewijs van de wederkerigheid tussen de wereld van de levenden en de doden in een afhankelijkheidsrelatie en gevoel van verbondenheid. Bron: A Hemba Masterpiece door Bruno Claessen, door Christies.
Foto: wj (laatste fotovolgorde)
Hemba-sculpturen, met name de singiti (voorouderfiguren), staan bekend om hun rustige en introspectieve uitdrukkingen, die de nadruk leggen op afkomst, autoriteit en voorouderverering. De figuren hebben vaak lange gezichten, uitgebreide kapsels en gedetailleerde baarden, die de geïdealiseerde kenmerken van vroegere leiders symboliseren. Deze kunstwerken waren niet louter decoratief, maar dienden als communicatiekanalen tussen de levenden en het voorouderlijke rijk. De ateliers Niembo de la Luika, gelegen in het hart van de Hemba-regio, staan vooral bekend om het vervaardigen van deze meesterwerken. Collectie Marc Ladreit de Lacharrire.
Historische context en koloniale impact
De regio van Tanganyika, tegenwoordig deel van het moderne Tanzania, was van 1884 tot 1918 onder Duits koloniale heerschappij en werd later een Brits mandaat tot aan haar onafhankelijkheid in 1961. Tijdens deze periodes werden talrijke culturele artefacten uit de regio verwijderd en bevinden zich nu in diverse Europese musea. Zo bezit het Ethnologisches Museum in Berlijn meer dan 10.000 objecten uit het hedendaagse Tanzania, waarvan velen afkomstig zijn van de Hemba en andere etnische groepen. Wikipedia.
Museale Collecties en Tentoonstellingen
In Berlijn onderzoekt de tentoonstelling 'Histories of Tanzania' van het Humboldt Forum kritisch de koloniale periode en de impact ervan op het culturele erfgoed van de regio. De tentoonstelling toont meer dan 10.000 objecten uit Tanzania, waaronder Hemba-artikelen, en biedt meerdere vertellingen om koloniale perspectieven uit te dagen.
Internationaal herbergen instellingen zoals het Art Institute of Chicago en het Metropolitan Museum of Art in New York Hemba-beelden. Bijvoorbeeld, het "Ritual Head" van het Art Institute is een stuk uit het midden van de 19e eeuw, gekenmerkt door zijn lange gezicht en ingewikkelde kapsel, wat de artistieke tradities van de Hemba weerspiegelt. Evenzo laat het "Herdenkingsportret van een leider" van het Met de vaardigheid van de Hemba zien om rust en nobelheid over te brengen via hun beeldsnijwerk.
Conclusie
Een verbrokkelde Hemba-hoofd uit de regio Tanganyika zou niet alleen een waardevol kunstwerk zijn, maar ook een aangrijpende herinnering aan de rijke culturele erfenis van de regio en de blijvende nalatenschap van haar volk. Zo'n artefact zou een tastbare connectie met het verleden bieden, inzicht geven in de spirituele en artistieke gebruiken die de Hemba-gemeenschap bepaalden. Bron: Chat GPT.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te biedenAdvertentienummer: a1513960624
Populaire zoektermen
kukri in Kunst | Niet-Westerse kunstwakizashi in Kunst | Niet-Westerse kunstasmat schild in Kunst | Niet-Westerse kunstkeris in Niet-Westerse kunstafrikaanse maskers in Niet-Westerse kunstwajangpoppen in Niet-Westerse kunstwajangpop in Niet-Westerse kunstkrissen in Niet-Westerse kunstwajang pop in Niet-Westerse kunstAntiek en KunstKlassiek in Antiek en Kunstafrikaanse kunstopiumpijp in Niet-Westerse kunstkeris kris krissen in Niet-Westerse kunstbronzen pottenlensvelt kastaap knuffel wibradynamisch coachendraaischijf telefoonsmarklin keukenwerkschoenen magnummid century wandmeubel in Wandmeubelsvito motor in Auto-onderdelenasv in Antiek en Kunst