Willi Wernz - Lijst - Canvas

50sinds 7 jun. '25, 13:06
€ 1,00
Deel via
of

Beschrijving



Een groot schilderij van Willi Wernz uit 1976 beeldt een man van middelbare leeftijd af in een informele en ontspannen houding, wat een gevoel van nonchalance creëert. De man leunt met zijn linkerzij tegen een muur, draagt jeans en een grijze trui. Zijn handen zijn bij zijn taille samengevoegd, wat bijdraagt aan de algehele ontspannen uitstraling. De blik van de man is recht in de ogen en ontmoet de ogen van de kijker, wat vertrouwen en openheid uitstraalt. De man is vanaf de dijen tot bovenaf vastgelegd, waardoor de aandacht wordt gevestigd op zijn bovenlichaam en gezichtskenmerken. Hij heeft een snor en dik donker haar, wat een volwassen uitstraling benadrukt.
De achtergrond van het schilderij is een levendige interactie van diverse kleuren die zijn weergegeven in abstracte verticale en horizontale streken. De artiest heeft een palet gebruikt dat zwart, rood, blauw en wit omvat. Deze abstracte achtergrond draagt bij aan de algehele sfeer van dynamiek en expressiviteit van het onderwerp. De combinatie van de ontspannen pose van de man en de abstracte achtergrond creëert een intrigerend contrast, dat de kijker uitnodigt om zowel de individualiteit van het onderwerp als de artistieke interpretatie van de omringende omgeving te waarderen. Het gebruik van gedurfde en gevarieerde kleuren in de achtergrond voegt energie en complexiteit toe aan de compositie, waardoor de algehele visuele impact van het kunstwerk wordt versterkt.
Middag: Gouache op doek. Het schilderij is ingelijst.
...de belangrijke natuurlijke schilder Willi Wernz werd al heel vroeg toegeschreven aan een neorealisme met een fatale kracht. Zijn werken waren als een klage van het schepsel onder een onbarmhartige, duistere hemel - een gesprek met anonieme dood dat rapporteert over een wereld die onbevrijd en onvrijwillig is. Zijn puinpoëzie onthulde aan de critici de vraagbaarheid van het bestaan, aangezien "de verlatenheid en wanhoop van de motieven elke protestcampagne verstikken. Dat was well-meaning, maar het was niets meer en niets minder dan een wanhopige poging, in de stijl van een volksuniversiteit, om de toenmalige moderne kunst geloofwaardig te maken en haar vervormingen vanuit een ideologisch standpunt te rechtvaardigen. Zijn eenvoudigste excuus is nog steeds het krachtigste: Als je kunt praten over waarom je stinkende vissen schildert, zul je ze niet meer schilderen.
In de jaren 1950 ontwikkelde Willi Wernz 'zijn stijl' en ontdekte hij zijn motieven, waaraan hij tot op hoge leeftijd onverbiddelijk trouw zou blijven. Volgens een klassieke sociologische theorie kan Wernz spreken van de professionalisering van de esthetische productie. Door de motieven 'landschap' en 'stilleven' te combineren, benadrukt de autonome, geprofessionaliseerde kunstenaar het schilderachtige, door zich te concentreren op de puur picturale realisatie, op de zichtbare kleuristische uiterlijke huid van het doek. De houding doet denken aan de Leibl-gemeenschap; ik denk vooral aan Schuch, die Wernz zeer waardeert. Een ethisch aspect van deze logica van het schilderen is eveneens te noemen, namelijk een eerlijkheid en oprechtheid in de geest van Cézanne, die toegaf dat hij niet in theorie gelijk wilde hebben, maar in de ogen van de natuur.' Hoe opener, hoe oprechter een auteurszelf in de tekst zichtbaar wordt, zoals Felix Philipp Ingold ooit zei in een college, hoe constanter en radicaler de fictie ervan moeten worden doorgevoerd. Als het gaat om de thematiek van Wernz's schilderijen, zagen vele toeschouwers deze noodzakelijke fictiviteit van de textuur van het schilderij als een noodzaak. Als ik vastloop op de motieven, wordt de kunstkritiek zouter; een twijfelachtig tijdgeest bepaalt de esthetiek en de esthetiek eist dingen in de jaren 50.
Willi Wernz, Beeldhouwwerken en tekeningen 1951 - 1990, Städtische Kunsthalle Mannheim 1990.
Willi Wernz werd geboren op 22 november 1919 op Petersauer Straße 9 in Mannheim-Sandhofen. De geboortekamer is vandaag de dag de studio. Marginalen van deze aard leiden vaak tot overhaaste conclusies. Er wordt gesproken over verankerd zijn in de regio („Ik kon niet leven zonder de Mannemerse lucht”), zodat de zogenaamde bezoeken aan de artiest te vaak worden opgenomen in een beschrijving van de Sandhofen-idylle. De illustrator van de linker Rijnoever, Willi Wernz als een lokale kunstenaar? Laten we gewoon stellen dat Bloch's concept van “thuis” nooit zo virulent is geweest als in de postmoderne tijd. De Transavantgarde is niet internationaal, maar nationaal of regionaal. Bijvoorbeeld, Enzo Cucchi's werk kan niet begrepen worden zonder de achtergrond van zijn geboorteplaats, Ancona, waar hij is opgegroeid en waar hij nog steeds werkt. Na de lagere school in Sandhofen plaatste het arbeidsbureau de jonge Wernz bij het bedrijf “Weiß und Hameier” in Ludwigshafen, waar hij een opleiding volgde in zetwerk, offsetdruk en lithografie. Basisopleiding bij het Duitse Wehrmacht vond plaats in Berlijn; als cartograaf en later in de gevechtstroepen bracht de oorlog hem naar Rusland, Frankrijk, Joegoslavië, Albanië en Tsjechië totdat hij in 1945 terugkeerde naar zijn geboorteplaats. De tekeningen uit de oorlog bleven in het ziekenhuis. Na een onderbreking met een commerciële grafisch ontwerper in Heidelberg, die ondanks papierschaarste en gebrek aan boeken echt boeken wilde drukken, werd de beslissing genomen om te proberen kunstenaar te worden.
Willi Wernz, Beelden en tekeningen 1951 - 1990, Städtische Kunsthalle Mannheim 1990.
Biografie:
Geboren in Mannheim in 1919
1934-38 leerperiode als letterdrukker in Ludwigshafen
Militaire dienst 1940-45
Van 1946 tot 1948 studeerde hij aan de Kunstacademie in München bij Willi Geiger.
1964 Kunstopslag van de Vrienden van Schone Kunsten. v.
1956 Kunstprijs van de Vrienden van de Schone Kunsten e. v.
Beurshouder van de kunstkring in de Federale Vereniging van Duitse Industrie
1955-78 Lesgevende functie aan de Avondacademie en het volwassenenonderwijscentrum in Mannheim; Kinderschilderlessen in de Kunsthalle Mannheim
1978-80 Docentenpositie aan de Internationale Zomerschool voor Beeldende Kunsten, Salzburg
Lid van de Vrije Akademie voor Kunst, Mannheim woont in Mannheim-Sandhofen.
Heinz Fuchs, Willi Wernz catalogus, Kunsthalle Mannheim 1961
Günther Ladstetter, catalogus Weiner, Emmerich, Wernz, Galerie Lauter, Mannheim 1964
Christoph Andritzky, catalogus Willi Wernz, schilderijen en tekeningen 1952-1979, Kunstverein Mannheim 1979
Heiner Weiner, folder Willi Wernz, werkt al 30 jaar, kunstenaars tonen kunstenaars, galerij in het cultureel centrum Alte Hauptfeuerwache, Mannheim 1983
Gerd-Niels Wötzel, uitgezonden door Süddeutscher Rundfunk vanaf 2 december 1983 over de tentoonstelling Willi Wernz in het brandweerkantoor van Mannheim 1983 (manuscript)
Heiner Weiner, catalogus van de groepstentoonstelling Sestola - Mannheim 1986 (fragment uit de tekst uit 1983)
Er is documentatie over Willi Wernz in het Geißler Art Archive, Vrije Academie voor Kunst in Mannheim.
Tentoonstellingen
1948, Mannheim Kunstgalerie
1951, Vrije Darmstadsche Kunstenaarsvereniging
Mannheimer Quadrat, Vrije Academie Mannheim
1952, Het Beeld van de Wereld, Kunsthalle Mannheim
1954/55 Mannheimer Quadrat, Kunsthalle Mannheim
1965/56, Mannheimer Vierkant, Kunsthalle Mannheim
1966, ars viva, culturele groep van de Duitse industrie, Baden-Baden
1959, Tendensies 59, Universiteit van Heidelberg
1960, Reizende tentoonstelling van Baden-Württemberg-kunstenaars in Frankrijk
1961, Mannheimse Kunstgalerie
1962, Mannheim kunstenaar, Glynn Vivian Art Gallery, Swansea
1964, Weiner, Emmerich, Wernz, Galerie Margarete Lauter, Mannheim
1967, Kunsthalle Mannheim (tekeningen)
1968, Grote Duitse kunsttentoonstelling, Haus der Kunst, München
1969, Grote Duitse kunsttentoonstelling, Haus der Kunst, München
1971, ars viva 71, Germanisches Nationalmuseum, Neurenberg
1973, 6 ontwerpers uit Mannheim, Mannheim Kunstvereniging
Grote Duitse kunsttentoonstelling, Haus der Kunst, München Symposium der Künste, Mannheim
1974, Studio Proportion, Wasserburg am Inn (tekeningen)
1976, Duitse Kunstenaarsvereniging, Mainz
1978, Duitse Kunstenaarsvereniging, Mannheim
Galerij in Goldgasse, Salzburg (tekeningen)
1979, Schilderijen en tekeningen 1952-1979, Mannheim Kunstvereniging
1983, Chemist hoedanigheden (tekeningen), Volksbank Weinheim
Artiesten uit de Rijn-Neckar-regio, Porto
1986/87, Kunstenaars tonen kunstenaars, galerie in het culturele centrum Alte Hauptfeuerwache, Mannheim
1988, Groepstentoonstelling Sestola - Mannheim
Groeps tentoonstelling in de galerie van het Alte Hauptfeuerwache cultuurcentrum, Mannheim
1989, Volksbank Mannheim-Sandhofen (tekeningen)
1991, Mannheim Kunstgalerij
Er zijn ook tentoonstellingen door de artistieke verenigingen van de Rijn-Neckar en Baden-Württemberg.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1514636837