Yoga PrivelesZie omschrijving
Thangka wheel of life
Bieden
Ophalen of Verzenden
Afhaalpunt voor € 4,95 of thuis voor € 5,95
Thuisbezorgd voor € 6,95
Thuisbezorgd door Brenger vanaf € 42,-
1131sinds 1 feb. '25, 16:05
Beschrijving
Mooi met goud.
Het Wiel van het Leven of "Bhavacakra" is bekend bij boeddhistische monniken als een krachtig meditatie-instrument en ook bij studenten om de leringen van de Boeddha te leren en begrijpen. Het Wiel vertegenwoordigt de werkelijke redenen voor het lijden van onze sterfelijke vorm, door zowel gruwelijke als verheven beelden en het is geschilderd te zien op de muren van veel Tibetaanse boeddhistische kloosters in alle Himalaya-regio's. regio's. Tibetaanse boeddhistische kunstIn wezen is het een metafysisch diagram dat bestaat uit vier concentrische cirkels, vastgehouden met een stevige grip door Yama, de Heer van de Dood.
Boven het wiel is de lucht met wolken of sterren een symbool van vrijheid van cyclisch bestaan of Samsara, en de Boeddha die ernaar wijst geeft aan dat bevrijding mogelijk is.
In het midden van het wiel staan drie dierensymbolen van de "Drie Vergiften": onwetendheid (het varken), gehechtheid (de vogel) en woede (de slang). De slang en de vogel worden afgebeeld alsof ze uit de bek van het varken komen, wat aangeeft dat woede en gehechtheid voortkomen uit onwetendheid. Tegelijkertijd grijpen de slang en de vogel de staart van het varken vast, wat aangeeft dat ze allebei nog meer onwetendheid bevorderen.
Naast de centrale cirkel bevindt zich de tweede laag, verdeeld in twee halve cirkels, waarvan de ene lichtgekleurd is en de andere meestal donker.
Deze afbeeldingen stellen het wiel van Karma voor, de wet van oorzaak en gevolg.
Het donkerdere gedeelte toont individuen die de resultaten van negatieve acties ervaren. De lichte halve cirkel geeft daarentegen mensen aan die de resultaten van positieve acties ervaren en spirituele ascensie bereiken.
Buiten deze laag bevindt zich een breder gebied, verdeeld in zes delen, die elk een ander rijk van Samsara afbeelden.
Deze zes rijken vormen alle mogelijke bestaanstoestanden in het universum en alle wezens bewegen zich tussen deze toestanden.
Ze kunnen worden onderverdeeld in hogere en lagere rijken.
De drie hogere rijken zijn:
1). Het menselijke rijk
Het menselijke rijk is de wereld van alledaagse ervaringen.
Het menselijke leven, dat zowel plezier als pijn bevat, maakt ons bewust van beide aspecten van het leven. Het boeddhisme leert dat een dergelijke harmonieuze balans ons de mogelijkheid geeft om spirituele realisatie na te streven, dit is de reden waarom de menselijke wereld wordt beschouwd als het meest geschikte rijk om de dharma te beoefenen.
2). Het rijk van de halfgoden
De titanen die in dit rijk leven, zijn niet tevreden met wat ze bezitten, en brengen hun tijd door met onderling vechten of oorlog voeren met de goden.
Deze halfgoden lijden niet aan verlangen of hebzucht, maar aan constant vechten en jaloezie.
3). Het rijk van de goden
Deze goden worden afgebeeld als wezens die niet zo ver van de menselijke dimensie staan, in feite delen ze vergelijkbare zintuiglijke ervaringen.
De goden genieten van levens vol overvloed en plezier, maar ze brengen hun bestaan door met het nastreven van zinloze afleidingen en denken er nooit aan om de dharma te beoefenen. Op deze manier putten ze hun goede karma uit en zullen ze lijden door herboren te worden in de lagere rijken.). Het rijk van de hel
De hel wordt doorgaans voorgesteld als een plaats van intense kwelling waar wezens onvoorstelbaar lijden ondergaan. De slachtoffers worden onderworpen aan de meest verschrikkelijke martelingen die door demonen worden toegebracht.
In de boeddhistische traditie zijn er achttien "hels" die warm of koud kunnen zijn.
5). Het rijk van de hongerige geesten
Dit rijk wordt bewoond door zielige wezens die lijden aan extreme en voortdurende honger en dorst.
Ze dwalen constant rond op zoek naar eten en drinken, maar zelfs als ze krijgen wat ze willen, zal het hen intense kwelling bezorgen.
6). Het rijk van de dieren
In dit rijk is het leven gebaseerd op zelfbehoud. Dieren leven in constante angst en lijden onder aanvallen en opeten door andere dieren. Metafoor van weigering om verder te kijken dan de fysieke behoeften. In elk rijk, in sommige voorstellingen van het wiel van het leven, is er een Boeddha of bodhisattva afgebeeld die probeert de wezens die in dat rijk leven te helpen hun weg naar nirvana te vinden.
De buitenste concentrische ring van het wiel van het leven presenteert het proces van oorzaak en gevolg in detail.
De cirkel is verdeeld in twaalf delen, die elk een fase van de wet van Karma uitbeelden die ons gevangen houdt in de zes rijken van cyclisch bestaan.
De twaalf causale verbanden en de corresponderende allegorieën zijn:
Avidyā: Onwetendheid – een blinde man, vaak lopend.
Saṃskāra: Mentale formaties – een pottenbakker die een vat vormt.
Vijñāna: Bewustzijn – een man of een aap die een vrucht pakt
Nāmarūpa: Naam en vorm – twee mannen die in een boot drijven
Ṣaḍāyatana: Zes zintuigen – een woning met zes ramen
Sparśa: Contact – twee geliefden die kussen of verstrengeld zijn
Vedanā: Gevoel – een man met een pijl in het oog
Tṛṣṇa: Verlangen – een drinker die drank ontvangt
Upādāna: Grijpen – een man of een aap die fruit plukt
Bhava: Bestaan – een stel dat geslachtsgemeenschap heeft of een staande, nadenkende persoon
Jāti: Wedergeboorte – een vrouw die bevalt
Jarāmaraṇa: Veroudering en dood – een lijk dat wordt gedragen
Bhavacakra Thangka-schilderijen bevatten meestal een inscriptie aan de onderkant die het proces uitlegt dat ons in Samsara houdt en hoe we dat proces kunnen omkeren volgens de leer van de Boeddha.
Afmeting 38 bij 30 cm
Het Wiel van het Leven of "Bhavacakra" is bekend bij boeddhistische monniken als een krachtig meditatie-instrument en ook bij studenten om de leringen van de Boeddha te leren en begrijpen. Het Wiel vertegenwoordigt de werkelijke redenen voor het lijden van onze sterfelijke vorm, door zowel gruwelijke als verheven beelden en het is geschilderd te zien op de muren van veel Tibetaanse boeddhistische kloosters in alle Himalaya-regio's. regio's. Tibetaanse boeddhistische kunstIn wezen is het een metafysisch diagram dat bestaat uit vier concentrische cirkels, vastgehouden met een stevige grip door Yama, de Heer van de Dood.
Boven het wiel is de lucht met wolken of sterren een symbool van vrijheid van cyclisch bestaan of Samsara, en de Boeddha die ernaar wijst geeft aan dat bevrijding mogelijk is.
In het midden van het wiel staan drie dierensymbolen van de "Drie Vergiften": onwetendheid (het varken), gehechtheid (de vogel) en woede (de slang). De slang en de vogel worden afgebeeld alsof ze uit de bek van het varken komen, wat aangeeft dat woede en gehechtheid voortkomen uit onwetendheid. Tegelijkertijd grijpen de slang en de vogel de staart van het varken vast, wat aangeeft dat ze allebei nog meer onwetendheid bevorderen.
Naast de centrale cirkel bevindt zich de tweede laag, verdeeld in twee halve cirkels, waarvan de ene lichtgekleurd is en de andere meestal donker.
Deze afbeeldingen stellen het wiel van Karma voor, de wet van oorzaak en gevolg.
Het donkerdere gedeelte toont individuen die de resultaten van negatieve acties ervaren. De lichte halve cirkel geeft daarentegen mensen aan die de resultaten van positieve acties ervaren en spirituele ascensie bereiken.
Buiten deze laag bevindt zich een breder gebied, verdeeld in zes delen, die elk een ander rijk van Samsara afbeelden.
Deze zes rijken vormen alle mogelijke bestaanstoestanden in het universum en alle wezens bewegen zich tussen deze toestanden.
Ze kunnen worden onderverdeeld in hogere en lagere rijken.
De drie hogere rijken zijn:
1). Het menselijke rijk
Het menselijke rijk is de wereld van alledaagse ervaringen.
Het menselijke leven, dat zowel plezier als pijn bevat, maakt ons bewust van beide aspecten van het leven. Het boeddhisme leert dat een dergelijke harmonieuze balans ons de mogelijkheid geeft om spirituele realisatie na te streven, dit is de reden waarom de menselijke wereld wordt beschouwd als het meest geschikte rijk om de dharma te beoefenen.
2). Het rijk van de halfgoden
De titanen die in dit rijk leven, zijn niet tevreden met wat ze bezitten, en brengen hun tijd door met onderling vechten of oorlog voeren met de goden.
Deze halfgoden lijden niet aan verlangen of hebzucht, maar aan constant vechten en jaloezie.
3). Het rijk van de goden
Deze goden worden afgebeeld als wezens die niet zo ver van de menselijke dimensie staan, in feite delen ze vergelijkbare zintuiglijke ervaringen.
De goden genieten van levens vol overvloed en plezier, maar ze brengen hun bestaan door met het nastreven van zinloze afleidingen en denken er nooit aan om de dharma te beoefenen. Op deze manier putten ze hun goede karma uit en zullen ze lijden door herboren te worden in de lagere rijken.). Het rijk van de hel
De hel wordt doorgaans voorgesteld als een plaats van intense kwelling waar wezens onvoorstelbaar lijden ondergaan. De slachtoffers worden onderworpen aan de meest verschrikkelijke martelingen die door demonen worden toegebracht.
In de boeddhistische traditie zijn er achttien "hels" die warm of koud kunnen zijn.
5). Het rijk van de hongerige geesten
Dit rijk wordt bewoond door zielige wezens die lijden aan extreme en voortdurende honger en dorst.
Ze dwalen constant rond op zoek naar eten en drinken, maar zelfs als ze krijgen wat ze willen, zal het hen intense kwelling bezorgen.
6). Het rijk van de dieren
In dit rijk is het leven gebaseerd op zelfbehoud. Dieren leven in constante angst en lijden onder aanvallen en opeten door andere dieren. Metafoor van weigering om verder te kijken dan de fysieke behoeften. In elk rijk, in sommige voorstellingen van het wiel van het leven, is er een Boeddha of bodhisattva afgebeeld die probeert de wezens die in dat rijk leven te helpen hun weg naar nirvana te vinden.
De buitenste concentrische ring van het wiel van het leven presenteert het proces van oorzaak en gevolg in detail.
De cirkel is verdeeld in twaalf delen, die elk een fase van de wet van Karma uitbeelden die ons gevangen houdt in de zes rijken van cyclisch bestaan.
De twaalf causale verbanden en de corresponderende allegorieën zijn:
Avidyā: Onwetendheid – een blinde man, vaak lopend.
Saṃskāra: Mentale formaties – een pottenbakker die een vat vormt.
Vijñāna: Bewustzijn – een man of een aap die een vrucht pakt
Nāmarūpa: Naam en vorm – twee mannen die in een boot drijven
Ṣaḍāyatana: Zes zintuigen – een woning met zes ramen
Sparśa: Contact – twee geliefden die kussen of verstrengeld zijn
Vedanā: Gevoel – een man met een pijl in het oog
Tṛṣṇa: Verlangen – een drinker die drank ontvangt
Upādāna: Grijpen – een man of een aap die fruit plukt
Bhava: Bestaan – een stel dat geslachtsgemeenschap heeft of een staande, nadenkende persoon
Jāti: Wedergeboorte – een vrouw die bevalt
Jarāmaraṇa: Veroudering en dood – een lijk dat wordt gedragen
Bhavacakra Thangka-schilderijen bevatten meestal een inscriptie aan de onderkant die het proces uitlegt dat ons in Samsara houdt en hoe we dat proces kunnen omkeren volgens de leer van de Boeddha.
Afmeting 38 bij 30 cm
Advertentienummer: m2230175410
Populaire zoektermen
kukri in Kunst | Niet-Westerse kunstwakizashi in Kunst | Niet-Westerse kunstasmat schild in Kunst | Niet-Westerse kunstkeris in Niet-Westerse kunstafrikaanse maskers in Niet-Westerse kunstthangkawajangpoppen in Niet-Westerse kunstwajangpop in Niet-Westerse kunstkrissen in Niet-Westerse kunstwajang pop in Niet-Westerse kunstAntiek en KunstKlassiek in Antiek en Kunstafrikaanse kunstopiumpijp in Niet-Westerse kunstmakita box 3kinder triviantheren slips in Ondergoedvolvo panoramadakantiek droogrekwegenkaart oostenrijkreisgids bourgondiënooitgedacht schaafanime truibarok kast wit