ALTAAR BIRMA VERGULD 19E EEUW€ 199,99
SAMANTABHADRA BOEDDHA 92 CM (56 KG)!
€ 1.799,00
Ophalen
Thuisbezorgd door Brenger vanaf € 42,-
200sinds 23 mei. '25, 13:48
Beschrijving
Samantabhadra betekent Al-Goed, of Helemaal Goed, of Volkomen Perfect.
In het chinees heet Samantabhadra Pǔxián, Pu Hsien (Poe Sjèn), in het tibetaans Kun (koen) ti zang po, in het japans Fugen (Foegeen), en in het koreaans Bohyeon (Boo-hjón).
Bekend dus als Pǔxián in het Chinees, wordt hij soms getoond in Chinese kunst met vrouwelijke kenmerken, rijdend op een olifant met zes paar slagtanden (de zintuigen als symbool) terwijl hij een lotusblad 'parasol' draagt (Sanskriet: chatra ), met dezelfde kleding en kenmerken als sommige vrouwelijke afbeeldingen van Guanyin . In deze gedaante wordt Samantabhadra vereerd als de beschermheilige bodhisattva van de kloosters in verband met de berg Emei in het westen van China. Sommigen geloven dat de witte olifantenberg van Samantabhadra dezelfde olifant was die verscheen aan koningin Maya, de moeder van de Boeddha, om zijn geboorte aan te kondigen. Mahayana-esoterische tradities behandelen Samantabhada als een van de 'Primordiale' (Sanskriet: Dharmakaya ) Boeddha's, maar de belangrijkste oorspronkelijke Boeddha wordt beschouwd als Vairocana.
Fugen (Japan) was een leerling van de 'historische' Boeddha (Shaka Nyorai) en wordt vereerd om zijn wijsheid en goedertierenheid. Hij wordt wel afgebeeld zittend op een lotus, die wordt gedragen door een (witte) olifant.
In deze prachtige voorstelling is Samantabhadra meer mannelijk en heeft de olifant twee slagtanden. De olifant symboliseert tevens de kracht om de obstakels van het leven te kunnen dragen. De lotusbloem symboliseert de ontvouwing van de menselijke geest door het verkrijgen van verlichting of inzicht.
Eigenschappen
Afmeting h x b x d: 92 x 58 x 345 cm.
Materiaal: Brons.
Herkomst: China.
Gewicht: Ongeveer 56 kg!
Leeftijd: Begin 21e eeuw. Collector's item!
Te koop: Van 2499,00 euro voor 1799,00 euro!
Boeddha Centre
Elke vrijdag open van 12:00-17:00 uur.
In het chinees heet Samantabhadra Pǔxián, Pu Hsien (Poe Sjèn), in het tibetaans Kun (koen) ti zang po, in het japans Fugen (Foegeen), en in het koreaans Bohyeon (Boo-hjón).
Bekend dus als Pǔxián in het Chinees, wordt hij soms getoond in Chinese kunst met vrouwelijke kenmerken, rijdend op een olifant met zes paar slagtanden (de zintuigen als symbool) terwijl hij een lotusblad 'parasol' draagt (Sanskriet: chatra ), met dezelfde kleding en kenmerken als sommige vrouwelijke afbeeldingen van Guanyin . In deze gedaante wordt Samantabhadra vereerd als de beschermheilige bodhisattva van de kloosters in verband met de berg Emei in het westen van China. Sommigen geloven dat de witte olifantenberg van Samantabhadra dezelfde olifant was die verscheen aan koningin Maya, de moeder van de Boeddha, om zijn geboorte aan te kondigen. Mahayana-esoterische tradities behandelen Samantabhada als een van de 'Primordiale' (Sanskriet: Dharmakaya ) Boeddha's, maar de belangrijkste oorspronkelijke Boeddha wordt beschouwd als Vairocana.
Fugen (Japan) was een leerling van de 'historische' Boeddha (Shaka Nyorai) en wordt vereerd om zijn wijsheid en goedertierenheid. Hij wordt wel afgebeeld zittend op een lotus, die wordt gedragen door een (witte) olifant.
In deze prachtige voorstelling is Samantabhadra meer mannelijk en heeft de olifant twee slagtanden. De olifant symboliseert tevens de kracht om de obstakels van het leven te kunnen dragen. De lotusbloem symboliseert de ontvouwing van de menselijke geest door het verkrijgen van verlichting of inzicht.
Eigenschappen
Afmeting h x b x d: 92 x 58 x 345 cm.
Materiaal: Brons.
Herkomst: China.
Gewicht: Ongeveer 56 kg!
Leeftijd: Begin 21e eeuw. Collector's item!
Te koop: Van 2499,00 euro voor 1799,00 euro!
Boeddha Centre
Elke vrijdag open van 12:00-17:00 uur.
Advertentienummer: m2271134416
Populaire zoektermen
kukri in Kunst | Niet-Westerse kunstwakizashi in Kunst | Niet-Westerse kunstasmat schild in Kunst | Niet-Westerse kunstkeris in Niet-Westerse kunstafrikaanse maskers in Niet-Westerse kunstwajangpoppen in Niet-Westerse kunstwajangpop in Niet-Westerse kunstkrissen in Niet-Westerse kunstwajang pop in Niet-Westerse kunstAntiek en KunstKlassiek in Antiek en Kunstafrikaanse kunstopiumpijp in Niet-Westerse kunstkeris kris krissen in Niet-Westerse kunstlupo dieselraampaneelbuitenkeuken kraanaubergine plant kopenechoplexrecht van onderopcasio baby g dameskampeer kooksetcircus autotelefoon meubel in Bijzettafels