Japanese iep bonsai (Zelkova) - Hoogte (boom): 60 cm -€ 160,00
Francesco de Mura (1969 – 1782) & Aiuti - Venere spiata da
€ 10.000,00
50sinds 30 apr. '25, 14:26
Beschrijving
FRANCESCO DE MURA & Aiuti
Napoli, 1969 - 1784
Venus bespied door Satyr
Olieverf op doek, cm. 76 x 103
Framemaat cm. 90 x 116 x 6 ca.
OPMERKING: Publicatie van de catalogus met werken uit de Intermediart-collectie. Certificaat van rechtmatige herkomst. Werken met vergulde lijst (defecten):
Wij danken Prof. Stefano Causa voor het suggereren van de toewijzing aan Francesco de Mura (Napels, 1969 – 1784) en Aiuti op basis van foto's.
Interessant schilderij van de zuidelijke school, van hoge kwaliteit, vervaardigd in de zeventiende eeuw door een getalenteerde auteur, dat een fascinerend mythologisch onderwerp illustreert met een naakte slapende Venus, terwijl een sater met een knipoog haar aangetrokken aankijkt. De compositie is duidelijk van Romeinse oorsprong en de intense helderheid die deze compositie omhult met een slim clair-obscur wordt benadrukt door een vrij sober, maar zeer helder kleurenpalet.
Op ons doek is het verhaal, dat zich afspeelt in een open landschap, georganiseerd rond de figuur van de slapende Venus. Met intens realisme en gekalibreerde theatraliteit wordt de jonge vrouw opgevoerd die naakt en slapend op een zuiver wit laken ligt, volledig ontspannen in haar slaap, terwijl de gretige sater, misschien Pan, verschijnt en in stilte probeert haar te vinden.
Ondanks een intense lading pathos presenteert het doek een bewonderenswaardig evenwicht in de constructie van de scène: waar Venus volledig naakt wordt weergegeven, terwijl een laken de pudenda bedekt; de achtergrond wordt echter - aan de rechterkant - weergegeven door een bergachtig landschap, terwijl aan de linkerkant de aanwezigheid van een felrood gordijngordijn overheerst, dat - de linkerkant - het tafereel schetst, met de eerder genoemde Venus en de Sater. De onmiskenbaar wellustige sfeer nodigt ons uit om de scène te lezen als een allegorie van de geneugten van vleselijke liefde. Gezien de expliciete sensualiteit van het schilderij is er door de naaktheid van de godin een duidelijke erotische toespeling in het werk te zien, nog eens onderstreept door het contrast tussen de weelderige en roze vormen van Venus met de bruine van de sater. Dit zijn terugkerende thema's in "kamer" -schilderijen, bedoeld voor de strikt privé-omgevingen van statige huizen en vaak gekenmerkt door thema's met een dergelijke inhoud, voor het plezier van de klant, de eigenaar van het huis.
Het schilderij werd in eerste instantie voorzichtige toeschrijving gegeven aan een anonieme Romeinse schilder uit de 17e eeuw, en ten onrechte — op deze locatie — toegeschreven aan Giovanni Lanfranco, en later met speciale aandacht aan de meester van Solofra, Francesco Guerino (Solofra, 1611 - Gravina in Puglia, 1651).
Pas na een zorgvuldige studie door onderzoeker Stefano Causa, die heeft geleid tot de vaststelling dat het mooie en intense doek in kwestie behoort tot de werken van de Napolitaanse schilder Francesco De Mura (Napels, 1699 – 1784), met de hulp van zijn atelier, en dus een belangrijke aanvulling op de catalogus van de genoemde meester.
Francesco De Mura was de favoriete leerling van Francesco Solimena en de belangrijkste vertegenwoordiger van de Napolitaanse rococo tijdens het bewind van Karel van Bourbon. Elegant idealistisch, vrij van dramatische spanningen volgens de cultuur van die tijd, uitdrukt zijn kunst een gemoduleerd classicisme, dat hem ertoe leidde beelden te creëren met een kundige clair-obscur, figuren in plechtige houdingen die de serieuze en monumentale spiritualiteit benadrukken. De elegante prettigheid van zijn creaties komt voort uit grafische opmaak en kleuren die vitaliteit en beweging oproepen, vooral wanneer hij grote oppervlakken behandelt. De resultaten zijn echter het resultaat van talloze studies, waarin de kunstenaar niet alleen de choreografie van de scènes ontwerpt, maar ook de lichtval en kleuren bepaalt. Het resultaat is te zien in het te onderzoeken werk, dat blijkt een pendant te zijn met hetzelfde onderwerp, twee heerlijke schilderijen uit een kamer die een typisch voorbeeld vormen van De Mura's galante stijl.
Aan het einde van het vierde decennium markeerde het schilderij het begin van de emancipatiethe van de meester, met de eerste zwakke aanwijzingen van de vernieuwde arcadische sfeer en een meer intieme en anti-heroïsche sentimentale uitdrukking. Hierbij wordt ook herinnerd aan de werken van de galerij die bewaard wordt in Napels bij het Pio Monte della Misericordia en toegewezen aan De Mura door Raffaello Causa.
Met betrekking tot de toestand van conservering verkeert het doek in een redelijke condities. Het schilderoppervlak vertoont een patina. Onder het licht van Wood zijn enkele verspreide restauraties, enige verwasming en oxidatie van het schilderoppervlak zichtbaar. Bij zonlicht is een craquelé zichtbaar dat representeert de periode. Er worden geen conservatoire problemen vastgesteld, zoals enkele retouches, maar sommige onderdelen lijken interventies te vereisen voor verdere studie en attributie. Het lijst is mogelijk in de tijd vervangen tijdens de retouchering. Het schilderij - van goede schilderkunstige vaardigheid - is zeer interessant zowel vanwege de iconografische opzet als de toepassing van de kleuren, wat duidt op een kunstenaar van grote interpretatieve kwaliteit. De afmetingen van het doek zijn 76 x 103 cm. Het schilderij wordt verfraaid door een mooie gouden lijst (de afmetingen van de lijst zijn 90 x 116 x 6 cm). "De lijst die op de bovenstaande foto's te zien is, is door de verkoper of een derde partij aan het kunstwerk toegevoegd. De lijst wordt gratis meegeleverd zodat het klaar is om getoond te worden zodra het arriveert. De lijst wordt als blijk van goede wil inbegrepen en wordt niet beschouwd als een integraal onderdeel van het kunstwerk. Daarom zal eventuele schade aan de lijst die geen invloed heeft op het kunstwerk zelf niet worden geaccepteerd als geldige reden voor het indienen van een klacht of het annuleren van de bestelling."
HERKOMST: Coll. Privé Siciliaans
PUBLICATIE:
Ongepubliceerd;
DE MYTHEN EN HET GRONDGEBIED op Sicilië met duizend culturen. ONGEPUBLICEERDE SCHILDERIJEN algemene catalogus van schilderijen uit de collectie van de cyclus “Mythen en het territorium”, Uitgever Lab_04, Marsala, 2024.
Het werk wordt - gezien de kwetsbaarheid - verzonden in een houten en polystyreen kist. Bij verkoop buiten het Italiaanse grondgebied zal de koper moeten wachten tot de exportprocedures zijn verwerkt.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te biedenAdvertentienummer: a1513203001
Populaire zoektermen
marokkaanse schilderijen in Kunst | Schilderijen | Klassiekeindhoven in Kunst | Schilderijen | Klassiekbloemstilleven in Kunst | Schilderijen | Klassiekhaagse in Kunst | Schilderijen | Klassiekhans bulder in Kunst | Schilderijen | Klassiekhoutsnijwerk in Kunst | Schilderijen | Klassiekrond schilderij in Kunst | Schilderijen | Klassiekschilderijen groninger ploeglouis van der beesen in Kunst | Schilderijen | Klassiekrien poortvliet schilderijenlandschap schilderijenschilderijen dordrechtschilderij klassiek paneelschilderijen klassiek in Klassiekhartman prestige in Tuin en Terrasdikkie dik verjaardagsboekplaymobil caravan vintagepiko gtw h0fender en fender sieradenmaxi cosi onderdelen in Kinderwagensbrabantia dunschiller3ttt stuurpenbmw gs paris dakar in Motorenspelletjes in Verzamelen