Bernardino India (1528 – 1590), Navolger van - Sacra

€ 3.000,00
20sinds 10 mei. '25, 13:15
Deel via
of

Beschrijving



Volgeling van BERNARDINO INDIA
Verona, 1528 - 1590
Heilige Familie met de Kleine Johannes
Olie op tafel, 32,5 x 43,5 cm
Afmeting lijst cm. 51 x 62 x 6 circa.
OPMERKING: Publicatie van de catalogus met werken uit de Intermediart-collectie. Certificaat van rechtmatige herkomst. Werken met vergulde lijst (defecten):
Interessant schilderij uit de Noordelijke school, van goede kwaliteit, beeldt een iconografisch onderwerp uit dat een zeer veelvoorkomend en beproefd schema herneemt, waarbij Maria en het Kind centraal staan in een compositie, vlakbij een heilige: in dit geval de ontmoeting van de Redder, nu een jongen, met de iets oudere Sint Johannes de Doper. Dit verwijst naar een legendarische stop van de Heilige Familie, volgens de christelijke traditie plaatsvindend tijdens de terugreis na de vlucht naar Egypte, waardoor de twee jongetjes elkaar konden ontmoeten. Het is ook bekend dat de voorstelling van heilige figuren in een beperkte ruimte, de zogenaamde 'heilige conversaties', vooral tijdens de 16e eeuw breed werd gepromoot; bovendien moet niet worden vergeten dat de aanwezigheid van een heilige in deze representaties meestal een duidelijk iconografisch betekenis had: het kon verwijzen naar de naam van de persoon aan wie de kerk was gewijd, of de patroonheilige van de stad of de opdrachtgever van het schilderij.
Vanaf stilistische kenmerken gezien, zijn we in aanwezigheid van een zeer interessant werk dat werd uitgevoerd door een bekwaam schilder die actief was tijdens de tweede helft van de 16e eeuw en in de vroege jaren van de volgende eeuw; hierin wordt namelijk een cultuur duidelijk die voornamelijk geïnspireerd is op de werken van de meesters van de Lomitaanse en Toscaanse maniërisme, maar die niettemin probeert de klassieke modellen te echoën die door de grote Giulio Romano werden aangenomen. Deze stilistische gegevens maken de afgebeelde personages vaag excentriek en toch aristocratisch, met een bijna beeldhouwachtige pracht die geheel bijzonder is. Het gaat dus om het unieke product van een kunstenaar die een visueel denkbeeld toont dat rijk is aan elegante suggesties afkomstig van de genoemde Giulio Romano en Parmigianino, waarin niet ontbreken echo's van Venetaanse kleurwerking en een opleiding in tekenen bij de grote meesters van Florence: typische kenmerken van schilders uit Veneto die navolgers waren van Francesco Caroto en Jacopo Ligozzi.
Om deze niet te onderschatten redenen geloof ik dat ik de attributieve vraag kan oplossen door de Heilige Familie te verbinden met San Giovannino binnen deVenetiëschool in de stijl van Bernardino India (Verona, 1528 – 1590).
Onder de belangrijkste vertegenwoordigers van de tweede helft van de zestiende eeuw noemen we Paolo Veronese, met zijn monumentale composities, en Felice Brusasorci, die erin slaagde de Venetiaanse en Florentijnse invloeden te combineren. Ook Bernardino India, met zijn verfijnde chromatische gevoeligheid, droeg bij aan het bepalen van de identiteit van de Veronese school.
Bernardino India neemt volledig deel aan het debat over de ontvangst van het maniërisme in Veneto. Zijn opleiding bij de werkplaats van Domenico Brusasorci plaatst hem in directe relatie met de stijlevoluties van de periode, gekenmerkt door een groeiende aandacht voor de lijn en de uitgerekte figuur, een directe erfenis van Parmigianino; met een uitgesproken gevoeligheid voor kleur en licht. De analyse van zijn werken onthult een voorkeur voor heilige onderwerpen, die vaak worden weergegeven met een formele elegantie die hen dicht bij de modellen van het maniëristische beeldhouwkunst plaatst.
De figuren uit India, lang en slank, bewegen zich in tweedimensionale ruimtes, gekenmerkt door een zorgvuldige geometrische opbouw. Het licht, zacht en omhullend, vormt de volumes op een delicate manier en geeft de kunstwerken een intieme en besloten sfeer.
Geboren in 1528 in Verona, is er weinig bekend over zijn artistieke opleiding, maar gezien zijn productieve activiteiten als frescoschilder, is het mogelijk dat hij een van de grote decorateurs van de vorige generatie heeft bezocht: Giovanni Maria Falconetto, Giovanni Francesco Caroto, Francesco India, of misschien de jongere Domenico Brusasorci. Hij maakte zijn debuut tussen 1550 en 1555 door het beschilderen van Olympische goden en grotschilderingen, deze in samenwerking met Eliodoro Forbicini, in twee zalen op de begane grond van het sanmichelianen paleis Canossa in Verona. Kort daarna, mogelijk al in 1552, verhuisde hij naar Vicenza om het paleis te decoreren dat Marcantonio Thiene net had laten bouwen door Andrea Palladio. Hier begon hij een vruchtbare samenwerking met een groep decorateurs actief voor een
twintig jaar in de grote Palladiaanse villa's: Anselmo Canera en Bartolomeo Ridolfi, beiden gevormd in Verona, en de Trentina Alessandro Vittoria. Tegen 1558 realiseerde de schilder de fresco-decoratie – waarvan fragmenten te zien zijn in het Museo degli affreschi Giovanni Battista Cavalcaselle – op de kleine façade van het verwoeste paleis van Fiorio dei Fiori, waarop de Allegorieën van de steden Rovigo, Verona en Treviso staan afgebeeld. Het zevende decennium kent ook een niet onbelangrijk productie van altaarstukken, waarvan sommige uitgevoerd door India samen met Orlando Flacco: de Madonna met Kind, engelen en de heiligen Vigilius en Johannes de Doper in het Museo civico van Castelvecchio, en het verloren gegaan altaarstuk voor S. Zeno uit 1563. Tijdens de achtste decennium werd India ingeschakeld door de opdrachtgever van San Bernardino. De schilder kreeg de gelegenheid om twee altaarstukken te maken voor de kerk: de eerste, over de aanbidding door de herders, de tweede, met de Maagd en Sint Anna uit 1579.
Met betrekking tot de conserveringsstaat verkeert het paneel in een redelijke staat van behoud. Het schildeel vertoont een oppervlak met een vernislaag in patina en vervuild, geoxideerd, niet meer uniform, met lichte defecten. Onder licht van Wood zijn enkele verspreide restauraties en enkele vlekken en oxidaties van het schilderoppervlak zichtbaar. Onder zonlicht is een craquelé zichtbaar die bij de periode past. Er worden geen conserveringsproblemen vastgesteld, zoals enige opnieuw aangebrachte verf, maar er lijken mogelijk interventies nodig te zijn, voor verdere studie en attributie. Paneel met zichtbare dwarsbalken vanaf de achterkant op de foto. De afmetingen van het paneel zijn 32,5 x 43,5 cm. Het schilderij is verfraaid met een mooie gouden lijst (de afmetingen van de lijst zijn ongeveer 61 x 51 x 6 cm).
HERKOMST: Privé Collectie
PUBLICATIE:
Ongepubliceerd;
MYTHEN EN GEBIED op Sicilië met duizend culturen. INEDITA QUADRERIA algemene catalogus van de schilderijen in de collectie van de cyclus “I Miti e il territorio”, Uitgeverij Lab_04, Marsala, 2025.
Bij verkoop buiten het Italiaanse grondgebied zal de koper moeten wachten tot de exportprocedures zijn verwerkt.
Er wordt meegedeeld dat de zendingen vertraging kunnen oplopen door tentoonstellingsverplichtingen. Wij verontschuldigen ons voor eventuele ongemakken en danken u voor uw begrip.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1513632944