Beeld, XL Howling Wolf - 117 cm - Hars€ 1.200,00
Nicolas Tournier (1590 - 1638), Navolger van - Adorazione
€ 3.500,00
10sinds 10 mei. '25, 13:16
Beschrijving
CARAVAGGESCO-SCHILDER UIT DE 17E EEUW
Door de wijzen van NICOLAS TOURNIER
Montbéliard, 1590 – Tolosa, 1638
Aanbidding door de herders
Olieverf op doek, cm. 96,5 x 144,5
Frameafmetingen, cm. 117 x 164 x 6 ca.
OPMERKING: Publicatie van de catalogus met werken uit de Intermediart-collectie. Certificaat van rechtmatige herkomst. Werken met vergulde lijst (defecten):
Het werk, nog niet gepubliceerd, illustreert een episode waarvan de hoofdrolspelers de geboorte van het kindje Jezus zijn. Het schilderij, dat in een goede staat van leesbaarheid verkeert, plaatst de Maagd en het Kind in het middelpunt van een compositie, met Sint-Jozef en de herders: in het onderhavige geval verwijst het naar het meest gedetailleerde bijbelse verslag van de geboorte van Jezus (Evangelie van Lukas (2:7-9), waarin wordt vermeld dat Maria “haar eerstgeboren zoon baarde, hem in doeken wikkelde en hem in een kribbe legde, omdat er geen plaats voor hen was in het onderkomen herders die, terwijl ze in de open lucht bleven, de hele nacht de wacht hielden om hun kudde te bewaken. Een engel van de Heer presenteerde zich aan hen en de glorie van de Heer omringde hen met licht, wat volgens de traditie gebeurde". aanbidding van de herders: in de kunst afgebeeld als vertegenwoordigers van de armen, eenvoudig gekleed, hier - geknield - aan de linkerkant weergegeven, en anderen aan de andere kant en achter de schermen (Mattheüs zegt eigenlijk niet hoeveel herders waren aanwezig bij de kribbe).
Het werk dat hier wordt onderzocht, is een waardevol voorbeeld van de zeventiende-eeuwse schildertraditie van het noordelijke laat-caravaggisme. Het is geplaatst in het hele centrale embleem, met de scène bezet door verschillende figuren, waaronder de Maagd – in het midden – met Baby Jezus en Sint-Jozef op de achtergrond, en omgeven door verschillende herders en vrouwen aan de zijkanten, waarvan er één knielt. Heel de scène wordt gekenmerkt door een ruime beweging, goed representatief voor de barokke vitaliteit, van de posities van de lichamen van de figuren, tot hun kleding met mantels. Aan de plastische vormen wordt het spel van kleuren en licht toegevoegd, dat hetzelfde rechtsdraaiende beweging volgt.
Het doek, dat zich inderdaad mengt met het achterliggende gebied met donkere tinten en waaruit de figuren tevoorschijn komen, is gemaakt met genereuze en vette penseelstreken, vol kracht en doordrongen van een strenge licht dat oplicht in de huidskleuren van gezichten, handen, en vooral op het lichaam van het Kind Jezus.
Hoewel de doeken lichte restauraties en oxidatie vertonen, toont het toch zijn expressieve kwaliteit, met een caravaggeske en naturalistische uitstraling die wijst op een toeschrijving aan een Italiaans-Franse kunstenaar die actief was in Noord-Italië en die in de zeventiende eeuw in Rome verbleef.
De afbeelding van het werk, inderdaad, is geïnspireerd door het sterke naturalistische karakter en de rauwe realisme van de werken van Merisi, en is dus toe te schrijven aan een schilder die beïnvloed werd door de beperkte kring van kunstenaars die volgden op Caravaggio in Rome, en tot de Noord-Italiaanse en Franse school behoort, zoals Valentin de Boulogne en Nicolas Tournier (Montbéliard, 1590 - Toulouse, 1638). Aan laatstgenoemde lijkt de meest geloofwaardige hypothese te worden toegeschreven, waarin de auteur vooral na de Romeinse periode inspiratie kan hebben gehaald.
De grondige ongenadige analyse van hun gezichten, die ook de meest analytische uitkomsten van de tweede periode in herinnering brengt – na 1626, in het zuiden van Frankrijk – nadat hij zich had gevestigd als een van de beste interpreters van de Carravaggiostijl, en bijdroeg aan de internationale verspreiding ervan.
Vergelijkbare kenmerken, in relatie gebracht met de scherpe definitie van de gezichten en de kleding, kunnen – met voorzichtigheid – worden vergeleken met enkele rijpe werken van de meester. Veel elementen van de compositie bieden overeenkomsten met zeker werk van Tournier uit de tweede periode, waar ook de gezichtsgegevens, ovaler geworden door het lichteffect en als geïdealiseerd in vergelijking met de natuurlijke spanning van de door Caravaggio geschilderde figuren, verwijzen naar de stijl van de Franse schilder. In het schilderij toont de compositie een typische oplossing van Tournier, met het gebaar van de figuren, waardoor de scène meer dynamiek krijgt en een dramatische uitdrukking.
Nicolas Tournier is gedocumenteerd in Rome van 1619 tot 1627. We weten dat hij in 1619 woonde bij een Gerardo schilder, waarschijnlijk Gérard Douffet, een caravagiaanse schilder dicht bij Valentin, terwijl Tournier in 1620 zijn woning deelde met twee Noord-Europese schilders, waaronder een zekere Nicolas, mogelijk te herkennen als Nicolas Régnier. In ons doek worden de belangrijkste elementen weergegeven die de Romeinse schilderkunst van Tournier kenmerken: Valentin aan de ene kant en Bartolomeo Manfredi aan de andere, uiteraard op basis van een originele aderentie aan het caravagiaanse naturalisme.
Deze schilderij – waarvan een waarschijnlijke toeschrijving behoort tot de meester Tournier – is voorzichting naar voren gebracht op deze plaats, waar het dateert uit de jaren na Rome en nog steeds het realisme en het sterke clair-obscur toont dat typisch is voor Caravaggio en zijn volgelingen. Het schilderij – met een goede schilderkunstige hand – is zeer interessant zowel vanwege de iconografische opzet als vanwege de kleurvoering, wat wijst op een kunstenaar van grote interpretatieve kwaliteit, en dus interessant voor verdere studie en attributieve diepgang.
Wat de staat van bewaring betreft, verkeert het doek in een redelijke algemene staat, gezien de leeftijd van het schilderij. Het afbeeldingsoppervlak heeft een patina en vertoont geen leesproblemen. We kunnen - in het licht van Wood - enkele verspreide restauraties en enkele ontrafelingen zien, oxidatie van het picturale oppervlak en wat klein kleurverlies. In zonlicht is een scheur zichtbaar die verband houdt met het tijdperk. Er zijn geen ernstige conserveringsproblemen, zoals herschilderen. Mogelijk is het frame tijdens de relining vervangen. Het schilderij - van goede picturale kwaliteit - is zeer interessant, zowel vanwege de iconografische setting als vanwege de toepassing van kleuren, synoniem voor een kunstenaar met een grote interpretatieve kwaliteit. De afmetingen van het doek zijn cm. 96,5 x 144,5. Het schilderij is versierd met een prachtige gouden lijst (de afmetingen van de lijst zijn ca. 117 x 164 x 6 cm). "De lijst op de bovenstaande foto's is door de verkoper of een derde partij aan het kunstwerk toegevoegd. De lijst wordt u zonder extra kosten ter beschikking gesteld, zodat deze klaar is om tentoon te stellen zodra deze arriveert. De lijst wordt meegeleverd als een uit beleefdheid en wordt niet beschouwd als een integraal onderdeel van het kunstwerk. Daarom zal elke mogelijke schade aan de lijst die het kunstwerk zelf niet aantast, niet worden geaccepteerd als een geldige reden om een klacht in te dienen of om annulering van de bestelling aan te vragen.
HERKOMST: Privé Collectie
PUBLICATIE:
Ongepubliceerd;
DE MYTHEN EN HET GRONDGEBIED op Sicilië met duizend culturen. ONGEPUBLICEERDE SCHILDERIJEN algemene catalogus van schilderijen uit de collectie van de cyclus “Mythen en het territorium”, Uitgever Lab_04, Marsala, 2024.
Het werk wordt - gezien de kwetsbaarheid - verzonden in een houten en polystyreen kist. Bij verkoop buiten het Italiaanse grondgebied zal de koper moeten wachten tot de exportprocedures zijn verwerkt.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te biedenAdvertentienummer: a1513633844
Populaire zoektermen
marokkaanse schilderijen in Kunst | Schilderijen | Klassiekeindhoven in Kunst | Schilderijen | Klassiekbloemstilleven in Kunst | Schilderijen | Klassiekhaagse in Kunst | Schilderijen | Klassiekhans bulder in Kunst | Schilderijen | Klassiekhoutsnijwerk in Kunst | Schilderijen | Klassiekrond schilderij in Kunst | Schilderijen | Klassiekschilderijen groninger ploeglouis van der beesen in Kunst | Schilderijen | Klassiekrien poortvliet schilderijenlandschap schilderijenschilderijen dordrechtschilderij klassiek paneelschilderijen klassiek in Klassiekbvlgari zonnebril damesbmw sneekvilleroy boch veronamotor 636oud kabinet in Antiek en Kunsthorizon forbidden west regalla editionandre hazes truiroda machinemet geluid in Beelden en Beeldjesbakfiets onderstel in Bakfietsen