Katana - Japan - Edo Periode (1600-1868)€ 12.000,00
Oleguer Junyent i Sans (1876 – 1956) - El pí de Formentor
€ 700,00
10sinds 12 mei. '25, 13:05
Beschrijving
Het werk is onderaan gesigneerd door de kunstenaar
Aan de achterkant, opnieuw ondertekend en getiteld
De staat van instandhouding is goed
Het werk wordt ingekaderd getoond.
Afmetingen van het kunstwerk: 36 cm hoog x 47 cm breed.
Afmetingen van het frame: 46 cm hoog x 57 cm breed.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Biografie van de kunstenaar:
Oleguer Junyent i Sans, (Barcelona, 1876 – 1956), was een veelzijdige kunstenaar, scenograaf, tekenaar, schilder, afficheontwerper, decorateur, verzamelaar, antiekhandelaar, fotograaf en grote Catalaanse reiziger. Zijn vader was Francisco de Paula Junyent i Busqué en Francesca Sans i Riera, beiden uit Barcelona. Hij was de broer van de schilder en kunstcriticus Sebastià Junyent en kleinkind van Sebastià Junyent i Comes, een schoenmaker van beroep en organisator van de beroemde barcelonaanse carnavalfeesten eind XIX in de Born.
Hij studeerde aan de Escuela de la Lonja (1890-1895), begon ook zijn artistieke vorming in het atelier van decorontwerper Fèlix Urgellès tot hij twintig was, en ging daarna werken met Miquel Moragas en Salvador Alarma, en drie jaar later met Francesc Soler i Rovirosa, die hem kort daarna de leiding gaf over zijn atelier.
En 1899 vertrok hij naar Parijs en werkte twee jaar in het atelier van decorontwerper Eugène-Louis Carpezat. Tussen 1899 en 1933 was hij professional bezig met decorontwerp en creëerde hij meer dan veertig werken, waarvan een groot deel voor het Gran Teatre del Liceu in Barcelona.
Zijn interventie op het gebied van toegepaste kunsten als interieurdecorator was opmerkelijk. Hij maakte muurschilderingen en glas-in-loodramen voor het paleisje van Salvador Andreu. In 1900 nam hij samen met de meubelmaker en interieurdecorateur Gaspar Homar i Mezquida en de schilder Pau Roig i Cisa deel aan de inrichting van het Casa Burés, een werk dat hij in 1906 voltooide.
Tussen 1903 en 1905 heeft hij een duidelijke rol gespeeld in de decoratie van de Cercle del Liceu, door de inkomdeur naar de ingang van de begane grond te ontwerpen, de modernistische liftdeur op de hoofdverdieping, de handgrepen van de deuren, de marmeren muurzijden en de koperen relingen van de trap die naar de hoofdverdieping leidt. Hij versierde de vestibule van de hoofdruimte en de ontvangsthal op de begane grond, samen met architect Juli Batllevell, waar de vier glas-in-loodramen met Wagneriaanse thema's opvallen, die zich openen in de muur aan de straat Sant Pau: 'Entierro de Sigfrid', 'Murmuris de la Selva', 'Encantament de Brunilda' en 'Les filles del Rin', uitgevoerd door glazenmaker Antoni Bordalba, gebaseerd op een ontwerp van Oleguer Junyent en een ontwerp van Josep Pey. Hij werkte mee aan de zaal genaamd 'de Peixera', die in zijn geheel werd gerestaureerd door decorateur Josep Pascó, met muurschilderingen met uitzichten op Barcelona. Hij werkte ook mee aan de renovatie van het oude hoofdkantoor van het Cirkel Ecuestre en decoratiewerk aan de Caixa Vilumara.
Hij publiceerde fotoboeken van zijn reizen, zoals: „Roda el món i torna al Born” (1910), dat hem beroemd maakte; „Reis van een decorontwerper naar Egypte” (1919), met tekst van zijn neef Albert Junyent Quinquer; en „Mallorca, foto's van het «Gouden Eiland»” (1927).
En 1909 verwerft hij het huis aan de Bonavista-straat 22, waar hij voor altijd zal wonen en waar hij in 1914 de bouw van zijn definitieve atelier-studio begint, dat uitgroeit tot een ontmoetingsplaats voor de artistieke en intellectuele wereld, die tot op de dag van vandaag intact is gebleven.
Hij was de artistieke adviseur en een sleutelfiguur op de Wereldtentoonstelling van Barcelona in 1929, waarvoor hij veertien jaar heeft gewerkt.
En 1933 besloot hij zijn succesvolle carrière als decorontwerper die hij meer dan dertig jaar had uitgeoefend, op te geven om zich te concentreren op schilderkunst op het plein. Hoewel zijn minder bekende zijde die van schilder is, maakte hij talrijke werken, vooral landschappen, en nam hij deel aan vele tentoonstellingen. In 1925 was hij voorzitter van de Koninklijke Kunstkring van Barcelona.
En 1924 begon zijn romantische relatie met Teresa Vidal. Op 15 maart overlijdt Teresa Vidal aan de griep. Kort daarvoor trouwt hij met haar "in articulo mortis". Op 8 augustus 1956 overlijdt Oleguer Junyent op 80-jarige leeftijd.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te biedenAdvertentienummer: a1513655472
Populaire zoektermen
marokkaanse schilderijen in Kunst | Schilderijen | Klassiekeindhoven in Kunst | Schilderijen | Klassiekbloemstilleven in Kunst | Schilderijen | Klassiekhaagse in Kunst | Schilderijen | Klassiekhans bulder in Kunst | Schilderijen | Klassiekhoutsnijwerk in Kunst | Schilderijen | Klassiekrond schilderij in Kunst | Schilderijen | Klassiekschilderijen groninger ploeglouis van der beesen in Kunst | Schilderijen | Klassiekrien poortvliet schilderijenlandschap schilderijenschilderijen dordrechtschilderij klassiek paneelschilderijen klassiek in Klassieksubaru viviogiant xtc 3dodge in Auto'spioneer avic 980 dabtimelapse camerabutterfly visgeoceramica greyschrijfkoffert5 stoelen in Interieur en Bekleding in Interieur en Bekledingde wit buisframe stoel