Vaas - Oud Hollands - Keramiek - Tulpenvaas€ 56,00
Simone Cantarini (1612 – 1648), Kring van - Madonna col
€ 2.500,00
00sinds 14 mei. '25, 17:25
Beschrijving
SIMONE CANTARINI [Omvang van]
(Pesaro, 1612 – Verona, 1648)
Madonna met kind dat borstvoeding geeft
Olieverf op doek, cm. 77x62
Publicatie catalogus van werken uit de collectie Intermidiart. Certificaat van Garantie en Wettige Herkomst. Werk zonder lijst:
Het ongepubliceerde werk illustreert een episode waarin de Maagd Maria met het kindje Jezus te zien is terwijl ze borstvoeding krijgt. Dit iconografisch onderwerp komt veel voor in een veelgebruikt en beproefd schema uit de zeventiende eeuw: de Heilige Familie. Het schilderij, dat goed leesbaar is, plaatst de Maagd Maria met het Kind in het midden van een compositie: in dit geval verwijst het naar een legendarische stop van de Heilige Familie, die volgens de christelijke traditie plaatsvond tijdens de terugreis na de vlucht naar Egypte. De uitbeelding van heilige figuren op een beperkte ruimte, de zogenaamde “Heilige Gesprekken”, genoot vanaf de 16e eeuw een grote populariteit. De scène wordt beschreven met de eerder genoemde Madonna gekleed in een geel-okerkleurige jurk en een blauwe mantel, terwijl ze liefdevol het Kind Jezus in haar armen houdt, alleen bedekt door de mantel van de Maagd Maria, terwijl ze haar blik naar zijn moeder richt, terwijl Maria zich met een meditatieve houding naar de toeschouwer wendt.
In een donkere en neutrale omgeving domineren de figuren van Maria en Kind, beide op de voorgrond en prachtig geschilderd, en verlicht door een delicaat en buitengewoon stralend licht. Dit werk richt zich rechtstreeks op de gevoelens van de toeschouwer, op de betrokkenheid van de zintuigen door middel van een eenvoudige, directe, voor de hand liggende, maar toch boeiende taal en iconografie. Deze typering kenmerkt de opzet van het werk, zelfs de liefde voor details is absoluut geladen met dat verrassende "visuele effect" dat de kunstenaar heeft aangenomen en nastreeft.
Ook al heeft het doek een kleine restauratie ondergaan, het toont nog steeds zijn expressieve kwaliteit, met een Caravaggistisch en naturalistisch karakter dat doet vermoeden dat het werk is toegeschreven aan een kunstenaar uit de regio Marche die in de 17e eeuw in Midden-Italië actief was. De aard van het werk weerspiegelt in feite duidelijk de stilistische kenmerken van de Bolognese school uit de eerste helft van de zeventiende eeuw, en het doek betreedt terecht het ingewikkelde panorama van het Caravaggisme in Midden-Italië - tussen de Marche en Emilia-Romagna -, verwijzend naar de culturele persoonlijkheid van de school van Guido Reni, en als een waarschijnlijke toeschrijving aan de meester uit Pesaro Simone Cantarini (Pesaro, 1612 - Verona, 1648) toeschrijvend.
Het werk lijkt inderdaad dicht bij Cantarini's latere werk te komen; zowel de iconografie als de compositie behoren tot de meest typerende en terugkerende werken in het oeuvre van de schilder uit Pesaro en in de oude inventarissen. Wat hierbij vooral opvalt, is het liefdevolle en 'persoonlijke' karakter van de voorstelling, die ons kennis laat maken met Cantarini's meest intieme en melancholische inslag. Ook de picturale opzet draagt bij aan de lyrisch huiselijke toon die het schilderij doordringt, waarin de 'zuinige' voorbereiding, de keuze van een essentieel chromatisch palet dat is teruggebracht tot enkele bruine tinten, opgevrolijkt door deskundige toetsen wit en het doffe blauw van de jurk van de Maagd Maria, samengaan met een ductus die zo delicaat, ijl en levendig is dat deze soms grenst aan het onafgemaakte, terwijl een nauwelijks geschetste picturale uitvoering ook overeenkomt met een bewuste formele keuze, die de emotionele en psychologische focus van de hoofdpersoon concentreert. De uitwisseling van gebaren en blikken tussen Jezus en zijn Moeder, en Maria met de toeschouwer, vormt de kern van het tafereel en het hoofdonderwerp van het onderzoek naar de passies, een essentieel en constant motief van Cantarini's schilderkunst, maar ook van de meesterlijke expressieve kalibratie van onze schilderkunst. Het is dan ook geen toeval dat achter elk schilderij van Cantarini altijd een intense en nauwkeurige grafische uitwerking schuilgaat, met een analytische studie van de gebaren, houdingen, bewegingen en uitdrukkingen van de figuren. De dematerialisatie van de contouren, de transparantie van de huidtinten, de afgekorte weergave van de kleding, de eenvoud van de structuur duiden op een nog steeds strikte vergelijking met de volwassen productie van Guido Reni, ook al bevindt deze zich nu in een dialectiek tussen meesters van gelijk niveau [cit. [Marina Cellini].
Cantarini's veelzijdige vormentaal, zoals beschreven door Ambrosini Massari, werd beïnvloed door de relatie van de kunstenaar met zijn meester, Guido Reni, en hij was een van diens meest vooraanstaande leerlingen. Als autodidact had Cantarini het werk van Reni en zijn tijdgenoten al bestudeerd toen hij het atelier van de meester betrad. Uit zijn werk blijkt ook een sterke invloed van Raphael en Federico Barrocci (zie E. Negro, M. Pirondini, La scuola di Guido Reni, Modena 1992, p. 111). Cantarini's bewondering voor Reni bracht hem ertoe om in 1634 zijn atelier te betreden. De relatie tussen de twee kunstenaars was echter moeizaam. Cantarini probeerde zich te onderscheiden door zijn eigen vormentaal te gebruiken en de nadruk te leggen op zijn eigen stijl (zie R. Morselli, in: Simone Cantarini detto il Pesarese 1612–1648, tentoonstellingscatalogus, Milaan 1997, p. 114).
Wat de staat van conservering betreft, is het doek over het algemeen in redelijke staat gezien de leeftijd van het schilderij. Het picturale oppervlak heeft een patina en levert geen leesproblemen op. Onder het licht van Wood zijn enkele kleine verspreide restauraties, wat kleurverlies en onthullingen te zien, maar niets echt opvallends. Er zijn geen ernstige conserveringsproblemen zichtbaar en het originele doek is bekleed met een oude doek, die geen enkele ingreep nodig lijkt te hebben. Het frame is mogelijk vervangen tijdens het opnieuw bekleden. De afmetingen van het doek zijn cm. 77 x 62. Het schilderij wordt verkocht zonder lijst, hoewel het werk voorzien is van een prachtige gouden lijst.
HERKOMST: Privé Collectie
PUBLICATIE:
Ongepubliceerd;
MYTHEN EN GEBIED op Sicilië met duizend culturen. INEDITA QUADRERIA algemene catalogus van de schilderijen in de collectie van de cyclus “I Miti e il territorio”, Uitgeverij Lab_04, Marsala, 2025.
Bij verkoop buiten het Italiaanse grondgebied zal de koper moeten wachten tot de exportprocedures zijn verwerkt.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te biedenAdvertentienummer: a1513832007
Populaire zoektermen
marokkaanse schilderijen in Kunst | Schilderijen | Klassiekeindhoven in Kunst | Schilderijen | Klassiekbloemstilleven in Kunst | Schilderijen | Klassiekhaagse in Kunst | Schilderijen | Klassiekhans bulder in Kunst | Schilderijen | Klassiekhoutsnijwerk in Kunst | Schilderijen | Klassiekrond schilderij in Kunst | Schilderijen | Klassiekschilderijen groninger ploeglouis van der beesen in Kunst | Schilderijen | Klassiekrien poortvliet schilderijenlandschap schilderijenschilderijen dordrechtschilderij klassiek paneelschilderijen klassiek in Klassiektwiggy popmarklin sjcanon eos m kopengroentesnijder kitchenaidmeranti raam in Glas en Ramenbak 30 x 40cappuccino kopjes porseleinopel grillkantelbare stoelmavic air 2 batterij