Francesco Lojacono (1838-1915) - Uno scorcio dell’Orto

€ 700,00
80sinds 23 mei. '25, 13:05
Deel via
of

Beschrijving



FRANCESCO LOJACONO
Palermo, 1838 – 1915
Een blik op de Botanische Tuin van Palermo met hoornblad en Alocasia
Olie op doek, cm. 28 x 40,7
Non Firmato – Attributieblad van Stefano Causa
Afmetingen lijst, cm. 45 x 57 x 5 ca.
LET OP: Publicatie catalogus van werken uit de Intermidiart-collectie. Niet ondertekend. Werk vergezeld van een schriftelijke echtheidsverklaring aan Francesco Lojacono van Prof. Stefano Casua; Certificaat van legitieme herkomst. Werk met vergulde lijst (defecten):
Wij danken prof. Stefano Causa voor het bevestigen van de toeschrijving aan de Siciliaanse schilder Francesco Lojacono (Palermo, 1838 – 1915) met schriftelijke communicatie aan de eigenaren.
De stof komt uit een Siciliaanse collectie, vertegenwoordigt een uitzicht op de Botanische Tuin van Palermo met capelvenere en alocasia, en is uitgevoerd door de Siciliaanse schilder Francesco Lojacono (Palermo, 1838 – 1915). Al aan de markt toegeschreven.
Al eerder toegeschreven in de bijbehorende collectie en op de markt aan de Siciliaanse meester, is het pas na een grondig onderzoek door de onderzoeker Stefano Causa dat het mooie en intense doek in kwestie is herleid tot het corpus van de werken van Francesco Lojacono (Palermo, 1838 – 1915), waarmee zijn echtheid wordt bevestigd, met een schrijven aan de eigenaren.
Grote observator en grote liefhebber van zijn eigen land, Francesco Lojacono wijdt hier de scène aan een uitzicht op de Botanische Tuin van Palermo, met de nadruk op de bakken met exotische planten, in het bijzonder meisjesveertje en Alocasia - een typische plant in het Siciliaanse gebied, vooral op plaatsen waar veel vocht aanwezig is - een waar portret. Meer dan een simpele botanische interesse, is het werk - een onvoltooid schilderij, een studie in de eerste stijl (dat wil zeggen, een werk uitgevoerd in de eerste schilderfase), zoals blijkt uit de afwezigheid van de handtekening van de schilder - een getuigenis van de liefdevolle aandacht die de kunstenaar aan het Siciliaanse landschap geeft.
Terugkerend naar het besproken werk, het olieverfschilderij op doek, geschilderd door de kunstenaar aan het einde van de eeuw, toont het het centrale gedeelte van een bassin, waar op de voorgrond, in een net iets verschoven positie, de slanke stelen van Alocasia oprijzen, elegant gebogen door het gewicht van de brede bladeren met de onmiskenbare vorm, gemaakt met groene tinten en intense kleuren, met lichte accenten van cadmiumgeel. De plant zou aan het einde van zijn zomercyclus kunnen zijn afgebeeld, met bladeren die gedeeltelijk vergeeld, gescheurd en gebroken zijn. Op de achtergrond is een weelderig bos afgebeeld, verkregen met verschillende en kleine impressionistische penseelstreken.
We kunnen het besproken werk aanmerken binnen de onderzoekspaden van de Siciliaanse schilder, tijdens de studie van de schilderachtige afbeeldingen van de bassins gelegen in de "Linnaean quartini", ordeningen van de botanist Bernardino da Ucria (1739-1796), zoals de werken: Bak met kapelvenster en Alocasia (olie op doek cm. 41,7 x 70,5), gerealiseerd door Francesco Lojacono in 1895-1905, momenteel bewaard in de Galleria d'arte Moderna – GAM van Palermo (Empedocle Restivo, inv. 1017), en Nelumbium, Orto Botanico Palermo, 1897 (Olie op doek, cm. 60 x 100, in privécollectie). De botanische tuin was voor de schilder een bron van inspiratie, maar ook een plek om te oefenen – zoals in ons geval – in de studie en de reproductie naar de natuur van de verschillende soorten flora en vegetatie, of van de moerassige en bosachtige omgevingen die vervolgens als achtergronden voor zijn schilderijen werden gekozen.
Francesco Lojacono, geboren in Palermo in 1838, wordt beschouwd als een van de belangrijkste schilders van het Italiaanse neoclassicisme. Hij was vooral een landschapskunstenaar. Nadat hij in 1856 naar Napels was verhuisd, trad hij toe tot de school van de gebroeders Palizzi, maar tijdens enkele reizen naar Toscane werd hij ook beïnvloed door de school van de macchiaioli. In 1870 exposeerde hij het schilderij La Valle dell’Oreto in Wenen en Parijs, en twee jaar later werd hij profeet landschap aan de Kunstacademie van Napels. In 1874 werden zijn werken tentoongesteld in Bordeaux. Francesco Lojacono verdiende de bijnaam "Ladro del Sole" (of Schilder van de Zon) vanwege zijn vermogen om licht te geven aan zijn werken.
Een kunstenaar met uitstekende kwaliteiten, in staat om de schoonheid en de eindeloze tegenstellingen van het landschap van zijn land op lyrische wijze vast te leggen, vertelt Lo Jacono in zijn werken over de verblindende schoonheid en de ruwe kanten van Sicilië, waarbij de natuur altijd de hoofdrol speelt met de visie op de lavagesteenten, de heldere zeeën en de wereldberoemde Saraceense olijfbomen. Lojacono kreeg zijn eerste artistieke lessen thuis, van zijn vader, om vervolgens naar Napels te gaan, waar hij studeerde onder begeleiding van Palizzi. Francesco Colnago, de eerste biograaf van Lojacono, schreef over de leerperiode van deze kunstenaar in Napels, in het atelier van Filippo Palizzi, en stelde een interpretatief schema voor dat lange tijd onveranderd bleef, waarin de opleiding van de Siciliaanse kunstenaar vrijwel uitsluitend werd toegeschreven aan het onderwijs van de schilder uit Vasto. De verwaarlozing van de schilderstijl, de schijnbaar benaderende manier waarop Filippo Palizzi zijn onderzoek naar het landschap van Campanië voerde, en de korrelige dikte van de kleur in reliëf, pasteus in zijn toepassing voor "vlekken", waren dan ook elementen van een culturele revolutie, nog voordat het louter schilderkunstig was, die ernaar streefde voor het eerst als "nationaal" erkend te worden. De productie van Lojacono in deze jaren wordt aanzienlijk beïnvloed door de meest diverse opvattingen die zowel in Napels als in Florence werden besproken, zoals in het geval van het besproken werk. Naast een verfijning van de eigen stijl van schilderen van Palizzi, gecorrigeerd door een tekenachtige helderheid en een plausibele Toscaanse compositie, begint zich nu ook een nieuw register van opties in zijn doeken te ontwikkelen. Monte Catalfano, in de Galleria d'Arte Moderna in Palermo, Canale in het park, 1874, in het Museo d'arte e archeologia "I. Mormino" in Palermo, of Dintorni di Palermo, in de collectie van de Fondazione Banco di Sicilia, tonen een afstemming op bepaalde uitkomsten die eigen zijn aan de Scuola di Resina.
Daarom, op basis van zijn kenmerken, bevestigd door de snelle precisistische penseelstreek, die verdergaat met essentiële kleurvlekken, verraadt hij de bewuste hand van een schilder met inmiddels solide ervaringen, maar met de ambitie voor gedurfde experimenten, en moet daarom worden beschouwd als een moment van vrije zoektocht. Het verblindende gebruik van zonlicht lijkt al een voorbode van de meer rijpe luministische effecten die de schilderkunst van Lojacono in de komende jaren zullen kenmerken.
Geprezen als de onbetwiste meester van de landschapschilderkunst in Sicilië, "dief van de zon", zoals hij zichzelf verklaarde tegen René Bazin tijdens een bezoek aan zijn atelier in 1891, Francesco.
Zijn werken bereikten in de jaren '80 en '90 behoorlijk belangrijke waarden en kwamen in veel particuliere collecties terecht. In de afgelopen twee jaar is er opnieuw vraag naar werken van Lojacono, zodat zijn werken momenteel als een goede investering kunnen worden beschouwd.
Het werk, met uitstekende artistieke en chromatische weergave, verkeert in goede staat van conservering met tekenen van veroudering en een lichte defect rechtsboven (zichtbaar op de foto's).
Het kunstwerk, afkomstig uit een particuliere Siciliaanse collectie, is voorzien van een certificaat van legale herkomst en van het attributiedocument van prof. Stefano Causa. Het schilderij vertoont sporen van vuil door de tijd, tekenen die de jaren van het werk getuigen. Het doek, van goede schilderstijl, is verrijkt met een mooie houten lijst (afmetingen lijst, cm. 45 x 57 x 5 ca., met aanwezigheid van gebreken). "De lijst die is afgebeeld in de bovenstaande foto's is aan het kunstwerk toegevoegd door de verkoper of een derde partij. De lijst wordt zonder extra kosten geleverd zodat deze klaar is om tentoon te stellen zodra deze arriveert. De lijst is als een beleefdheid inbegrepen en wordt niet beschouwd als een integraal onderdeel van het kunstwerk. Daarom zal elke mogelijke schade aan de lijst die geen invloed heeft op het kunstwerk zelf niet worden geaccepteerd als een geldige reden om een klacht in te dienen of om de bestelling te annuleren."
Herkomst: Siciliaanse privécollectie
Publicatie:
Ongepubliceerd;
Mythen en grondgebied op Sicilië, een land van duizend culturen. INEDITA QUADRERIA algemene catalogus van de schilderijen in de collectie van de cyclus “I Miti e il territorio”, Uitgeverij Lab_04, Marsala, 2025.

Bij verkoop buiten Italië moet de koper wachten tot de exportprocedures zijn afgerond.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1514132665