Maritieme objecten - Brons€ 225,00
Giovanni Costetti (1874-1949), Attribuito a - Ritratto di
€ 1,00
10sinds 23 mei. '25, 13:05
Beschrijving
Costetti Giovanni (1874/1949)
r
Toegeschreven aan
r
Museale opera - schilder tentoongesteld in het Nationaal Paleismuseum, collectie van het Huis Savoye, Burgerlijk Museum van Reggio Emilia, Biënnale van Venetië
r
Portret van een man met een pijp
r
Olie op tafel, in een bijpassend lijstje - uit 1943
r
De achterzijde van het werk wordt vergezeld door de toeschrijvende vermelding uit 1991 van professor Egidio Martini - met papieren documentatie VA kunstbeoordeling met aanvullende toeschrijving.
r
Uit privécollectie - het kunstwerk is ondertekend met initialen aan de voorkant en achteraan volledig.
r
Biografie
r
Geboren in Reggio Emilia door Luigia Sacchi en de kleermaker Massimiliano, doet hij zijn eerste studies in Bologna en aan de tekenschool voor arbeiders in Reggio Emilia.
Na enkele reizen naar Turijn en Zwitserland, waar hij blijft tekenen van illustraties[1], dankzij de bemoeienis van de rijgese kunstenaars Gaetano Chierici en Cirillo Manicardi, die potentieel talent in hem erkennen, krijgt hij in 1897 van de gemeente Reggio Emilia een studiebeurs (de erfenis Sanguinetti) waarmee hij zich kan inschrijven aan de Florenceanse School voor het Naakt van meester Giovanni Fattori, waar hij klasgenoot is van Oscar Ghiglia, Ardengo Soffici, Armando Spadini, Giuseppe Graziosi en Beatrice Ancillotti Goretti, met wie hij de Florentijnse milieus van het Caffè Gambrinus bezoekt.
In 1899 organiseerde hij de eerste persoonlijke tentoonstelling Tekeningingen van de Meesters van de Renaissance, waar hij tekeningen exposeerde geïnspireerd door de werken van Giorgione, Giotto en Titiaan.
In november 1900 verblijft hij met Umberto Brunelleschi en Soffici in Parijs, waar hij de werken van Puvis en de symbolistische cultuur bestudeert, in contact komt met de schilderijen van Paul Cézanne en kennismaakt met de beeldhouwer Auguste Rodin; bij zijn terugkeer vestigt hij zich in Florence met Soffici, Brunelleschi, Giovanni Graziosi en Gino Melis, en neemt actief deel aan het culturele leven van de stad. Tot 1905 is hij redacteur, recensent en graveur van het tijdschrift Il Leonardo, onder leiding van Giovanni Papini, en werkt hij samen met de tijdschriften Hermes en La nave van Gabriele D'Annunzio.
In 1901 nam hij deel aan de Alinari-wedstrijd met het thema van de illustratie van de Goddelijke Komedie, gewonnen door Adolfo De Carolis. In 1902 was hij aanwezig op de Tentoonstelling van decoratieve kunsten in Turijn, terwijl hij het volgende jaar enkele portretten exposeerde op de Kunsttentoonstelling van Florence en negen tekeningen op de Biënnale van Venetië.
Tussen 1904 en 1906 verlaat hij zijn symbolistische werken en maakt hij zich klaar voor het maken van schilderijen met afschuwelijke en groteske kenmerken.
Ontslagen vanwege conflicten met Soffici over zijn benadering van het Futurisme, sluit hij zich op tussen Settignano en Pistoia, en wijdt hij zich vooral aan het maken van portretten; in 1912 noteert hij zich bij de Biënnale van Venetië met schilderijen en tekeningen[9], in 1913 draagt hij bij aan de oprichting van de Pistoiaanse artistieke familie, samen met Renato Fondi en Giovanni Michelucci, waarmee hij de Tentoonstelling van zwart en wit organiseert.
In 1914 exposeerde hij 12 aquarellen op een solotentoonstelling met zijn broer Romeo, georganiseerd in het Gemeentemuseum van Reggio Emilia, en begon hij een samenwerking met het Pistoense tijdschrift La Tempra, dat hij later samen met Fondi zou leiden.
Sinds 1919, na het einde van de oorlog, wijdt hij zich aan het schrijven van gedichten, essays en drama's: in 1921 publiceert hij het stuk L'Idolo en wordt later uitgever van het Giornale di Poesia.
In 1921 exposeert hij op de Primavera Fiorentina, de Biënnale van Rome en neemt deel aan de Biënnale van Venetië met Zelfportret en Het klooster.
In de artistieke productie van 1920 tot 1930 wordt de kunst van Costetti gekenmerkt door een sterke lading spiritualiteit en mystiek, wat hem ertoe brengt heilige thema's te portretteren (De goede samaritaan, Aan de voet van het kruis, De gebod) en met verwijzingen naar oosterse filosofieën (Krishnamurti).
In deze periode werkt hij samen met de tijdschriften L'Uomo Nuovo, il Giornale di Poesia, La Via, Fantastica en Sagittario.
In 1923 trouwt ze voor de tweede keer met de Noorse journaliste Mary Elizabeth Clare (Mai) Sewell (1892-1975), en het volgende jaar exposeert ze op de II KunstBeurs in Florence.
In 1925 ondertekent hij het Tegenmanifest zoals gepromoot door Benedetto Croce als reactie op de opstelling van de intellectuelen die het Manifest voor het fascistische regimesepel van Giovanni Gentile hadden uitgevaardigd. In 1926 neemt hij deel aan de Eerste Milaanse Tentoonstelling van de Twintigste Eeuw en verblijft hij in Parijs, waar hij de filosoof Giuseppe Lanza Del Vasto ontmoet, die hem aanspoort tot interesse in oosterse filosofieën, en de Amerikaanse ballerina Anieka Yan Leggett, die hij gebruikt als onderwerp voor een cyclus van meer dan honderd tekeningen gericht op dans.
In 1928 is hij nog steeds in Venetië met vijf werken en reist hij tussen Oslo en Parijs; in 1931 organiseert hij in Berlijn een gezamenlijke tentoonstelling van spiritualisten en in Parijs een solotentoonstelling met 55 schilderijen, het volgende jaar een andere solotentoonstelling in de Galleria Bellini in Florence.
Hij was gevlucht naar Noorwegen en Nederland om aan het fascisme te ontsnappen, keerde in 1948 terug naar Italië en stierf op 3 september 1949 in Settignano.
Broer Romeo (1874-1957) is ook een avant-garde kunstenaar, gespecialiseerd in de monotype-techniek en aanwezig op talrijke internationale exposities.
De manuscripten van Costetti zijn verzameld in een Fonds (de Legaat May Sewell Costetti) dat sinds 1976 wordt bewaard in de Civiekele Musea van Reggio Emilia en bevat een deel van de literaire productie, waaronder toneelteksten (de tragedies Nero Redux[18] en L'idolo), komedies (Confessioni di un autore drammatico met een voorwoord van Giosuè Carducci uit 1883), kritische studies (Il teatro italiano nel 1800), romans (Ermanno Luch), filosofische essays en poezie (Il libro di Mai).
r
Afmetingen: 70 x 49 cm in bijpassend lijstje
Tafel: 60 x 40 cm
r
r
Opera ideaal voor verzamelen en investeren
r
Het schilderij verkeert in goede staat met tekenen van de tijd
De lijst op de foto wordt als gratis geschenk bijgevoegd.
r
Verzekerde verzending - veiligheidsverpakking
r
r
r
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te biedenAdvertentienummer: a1514132800
Populaire zoektermen
marokkaanse schilderijen in Kunst | Schilderijen | Klassiekeindhoven in Kunst | Schilderijen | Klassiekbloemstilleven in Kunst | Schilderijen | Klassiekhaagse in Kunst | Schilderijen | Klassiekhans bulder in Kunst | Schilderijen | Klassiekhoutsnijwerk in Kunst | Schilderijen | Klassiekrond schilderij in Kunst | Schilderijen | Klassiekschilderijen groninger ploeglouis van der beesen in Kunst | Schilderijen | Klassiekrien poortvliet schilderijenlandschap schilderijenschilderijen dordrechtschilderij klassiek paneelschilderijen klassiek in Klassiekpetroleum 20 literwatertank bandenzaagboss od1nieuwe pipowagen kopenbollamp eric kusterbrijbakken varkens3 puntssluiting in Deuren en Horrenfiets herveldsint dobbelsteenpoco x3 in Telecommunicatie