Alceste Campriani (1848 – 1933) - Ritratto di ragazza

€ 75,00
10sinds 23 mei. '25, 13:05
Deel via
of

Beschrijving



ALCESTE CAMPRIANI
(Terni, 1848 – Lucca, 1933)
Portret van een meisje
Olieverf op doek, cm. 60x50
Gesigneerd ‘A. CAMPRIANI’ rechtsonder
Framemaat cm. Ongeveer 94 x 84 x 6.
OPMERKING: Publicatie van de catalogus met werken uit de Intermediart-collectie. Herkomst: Montecatini Terme, Kunstgalerie. Werk rechtsonder gesigneerd. Certificaat van garantie en rechtmatige herkomst. Werk met vergulde lijst (defecten) met metalen opschrift op de voorkant "A. “Campriani” (gebreken):
Een zeer waardevol werk, zowel artistiek als economisch, van de bekende kunstenaar Alceste Campriani (Terni, 1848 – Lucca, 1933), beschouwd als een van de grootste meesters van de Italiaanse negentiende eeuw. Het werk – in goede leesbaarheid – toont een klassieker uit de iconografie van de schilderijen van de kunstenaar uit die periode.
Het doek toont een portret van een meisje in een halflange frontale pose, gekleed in een goed gesneden jurk en gehuld in een grote witte stola die haar gezicht benadrukt. Het tafereel is afgebeeld tegen een vrijwel neutrale achtergrond, in goud-okergele tinten, waardoor de aandacht wordt gevestigd op het figuur van de vrouw.
Met evenveel nonchalance trekt het gezicht de aandacht van de kijker, waarbij het zich houdt aan de strikte schoonheidsregels van die tijd. Dat blijkt uit het haar, de houding en de kleding. Het doek in kwestie is een representant van het tijdperk van de zorgeloosheid en straalt een diepe intensiteit van expressie uit. Vanuit stilistisch oogpunt vertegenwoordigt het doek in kwestie een diepe intensiteit van expressie die, gecombineerd met het romantische, meditatieve karakter, niet verlegen is voor symbolistische herinneringen, en die gepaard gaat met een beeldsnit die geheel kenmerkend is voor de omgeving, door de versmelting van de chromatische massa's - met snelle en levendige penseelstreken - wat ons een visuele stevigheid geeft voor een stijl die teruggrijpt op de kunst van de tweede helft van de Italiaanse negentiende eeuw, waaruit de kunstenaar de "chromatische pasta" lijkt te hebben overgenomen.
De figuren op dit schilderij zijn weliswaar beïnvloed door de romantiek en het impressionisme, maar worden ook uitgedrukt met een volkomen subjectief plezier voor dat verleden. Om dit gevoel van snelheid van de indruk te vergroten, gebruikt de kunstenaar de impressionistische techniek, gebaseerd op de perceptie van de werkelijkheid en niet op de uitdrukking van zijn concept.
Campriani studeerde van 1862 tot 1869 aan de Academie van Napels. Daar ontmoette hij de belangrijkste kunstenaars van die tijd, waaronder Giuseppe De Nittis. Met hem ontstond een oprechte en vruchtbare vriendschap, vooral vanwege de artistieke stimulans die hij hierdoor kreeg. Toen De Nittis uit Parijs terugkwam, had hij zo'n goede indruk van de werken van Alceste Campriani dat hij ze aan de kunsthandelaar Goupil schonk. Zo begon een intensieve samenwerking tussen de schilder en het beroemde Parijse kunsthuis, die duurde tot 1884. Met zijn landelijke en folkloristische onderwerpen behaalde hij internationaal succes. Van de eerste realistische en objectieve stijl, gebaseerd op een heldere tekening en chromatische accenten, kreeg zijn schilderkunst aan het einde van de eeuw een meer poëtisch, melancholisch en subjectief karakter, met een voorkeur voor grijstinten en vage contouren.
Het werk is afkomstig van en wordt tentoongesteld in een belangrijke kunstgalerie, Montecatini Terme, zoals blijkt uit het etiket op de achterkant.
Het schilderij is voorzien van een eigentijdse lijst (?), met aan de voorkant een metalen onderschrift: “A. CAMPRIANI”, met een groot decoratief effect (afmetingen ca. 94 x 84 x 6 cm, aanwezigheid van defecten). "De lijst die op de foto's hierboven wordt getoond, is door de verkoper of een derde partij aan het kunstwerk toegevoegd. De lijst wordt u zonder extra kosten verstrekt, zodat u deze direct na ontvangst kunt weergeven. De lijst wordt als service meegeleverd en wordt niet beschouwd als een integraal onderdeel van het kunstwerk. Daarom wordt mogelijke schade aan de lijst die het kunstwerk zelf niet aantast, niet geaccepteerd als geldige reden om een claim in te dienen of een verzoek tot annulering van de bestelling in te dienen."
HERKOMST: Privé Collectie
PUBLICATIE:
Ongepubliceerd;
MYTHEN EN GEBIED op Sicilië met duizend culturen. INEDITA QUADRERIA algemene catalogus van de schilderijen in de collectie van de cyclus “I Miti e il territorio”, Uitgeverij Lab_04, Marsala, 2025.
Het werk wordt - gezien de kwetsbaarheid - verzonden in een houten en polystyreen kist. Bij verkoop buiten het Italiaanse grondgebied zal de koper moeten wachten tot de exportprocedures zijn verwerkt.
Er wordt meegedeeld dat de zendingen vertraging kunnen oplopen door tentoonstellingsverplichtingen. Wij verontschuldigen ons voor eventuele ongemakken en danken u voor uw begrip.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1514133049