Giovanni Andrea Sirani (1610 – 1670), Werkplaats van - Gesù

€ 1,00
20sinds 23 mei. '25, 13:05
Deel via
of

Beschrijving



Workshop van GIOVANNI ANDREA SIRANI
Bologna, 1610 – 1670
slapende baby Jezus
Olieverf op doek, 24 x 30,5 cm
Afmeting lijst cm. 47 x 57 x 6 ca.
Publicatie catalogus van werken uit de Intermidiart-collectie. Garantiebewijs en rechtmatige herkomst. Werk met lijst (gebreken):
Deze interessante kleine schildersij van een ongebruikelijk maar plezierig iconografisch thema wordt af en toe gebruikt door de christelijke traditie en wordt weergegeven volgens een bijzondere iconografie die het goddelijke kind naakt afbeeldt in een moment van grote tederheid en intimiteit. Omgeven door een heldere helderheid wordt het kleine Jezusfiguur op de voorgrond afgebeeld, comfortabel liggend op een houten kruis en enkele zachte doeken in groen. Het gezicht lijkt vredig te slapen met gesloten ogen, met rosse, mollige wangen en wordt omkaderd door blonde krullen; de huid is wit en de benen zijn licht gebogen en gekruist, wat bijdraagt aan het benadrukken van de natuurlijke en zoete samenstelling. Zijn rechterarm uitgestrekt, dicht bij de drie ijzeren spijkers en de doornenkroon, die al naar het volgende martelaarschap verwijzen; terwijl de linkerarm rust op het linkerbeen.
Hoogwaardig schilderij met sterk licht-donkercontrast. Niet minder opmerkelijk is de naaktheid van het kindje Jezus, die de toeschouwers tegelijkertijd in staat stelt zijn tweeledige natuur als zoon van God te begrijpen: de goddelijke natuur die tot uiting komt door de lichte uitstraling die uit zijn lichaam komt en de aardse die eveneens wordt getuigd door zijn onschuldig naakte figuur.
De teder natuurlijk geïnterpreteerde weergave, verkregen met zelfverzekerde en lichte penseelstreken, onthult een afbeelding met een zachte emotionele ademhaling, uitgevoerd door een Paduaanse kunstenaar actief in de zeventiende eeuw: nauwkeuriger kan men het werkwijze van een bekwame schilder uit de bolognese school herkennen, met kalm klassieke accenten — en toch visionair in de algehele structuur —, kenmerkend voor de meesters die zich ontwikkelden in het spoor van de grote figuratieve traditie van de "School van Guido Reni".
Vanuit het perspectief van de stijlkenmerken, bij een betoverend mooie werken uitgevoerd door een grote meester die actief was in Bologna aan het eind van de zeventiende eeuw, in staat om een elegant verlichte voorstelling te maken die afkomstig is uit de carracceske stijl, neigend naar een uiterst geïdealiseerde visie van de werkelijkheid: een kunstenaar, kortom, geneigd tot een oude klassieke gratie die de christelijke geest in zich bevat.
Het illustratieve model onthult inderdaad onmiddellijk zijn herkomst – zoals eerder vermeld – die uit Bologna komt, ontstaan in Emilia in de 17e eeuw, en roept de stijl op van werken uit de school van Renée. De analyse van het gezicht en de penseelstreken, het vervagen van de kleuren die met vloeibaarheid zijn aangebracht, en de omgeving met de landschapsschermsetting, zouden wijzen op een toeschrijving aan een laat zeventiende-eeuwse auteur met zeer nauwe stilistische affiniteiten met de school van Giovanni Andrea Sirani (Bologna, 1610 – 1670), in het bijzonder aan zijn dochter Elisabetta Sirani (Bologna, 1638-1665).
Geboren in Bologna in 1610, werd Andrea Sirani aanvankelijk opgeleid door Giacomo Cavedone (1577-1660), eveneens een leerling van de Carracci, maar Sirani begon al snel het atelier van Guido Reni te frequenteren en bleef bij hem tot aan het einde van het leven van de meester, als zijn belangrijkste assistent. Het belang van het decennium dat Sirani met Reni heeft doorgebracht, kan niet overschat worden, omdat het een belangrijke rol heeft gespeeld in de ontwikkeling van de kunstenaar; een groot deel van zijn productie vertoont immers een sterke stilistische affiniteit met het werk van Guido Reni. De biograaf Malvasia vermeldt in zijn Felsina Pittrice dat Reni vaak enkele werken van Sirani retoucheerde, wat soms leidde tot verwarring over de toewijzingen (vgl. B. Bohn, De opbouw van de artistieke faam in het Bologna van de zeventiende eeuw: Guido Reni en de Sirani's, in: vol. 25, No. 4, 2010, pp. 511-537, 512).
Verdreven door de roem van zijn meester, Guido Reni, wiens ideeën hij het meest vakkundig uitvoerde, en de vroegtijdige reputatie die zijn dochter Elisabetta verwierf, de meest getalenteerde onder de vrouwen die zich in Bologna aan schilderkunst wijdden, is Giovanni Andrea Sirani het onderwerp van slechts weinig specifieke studies geweest, te beginnen met de stilte van de Felsina Pittrice in de oorspronkelijke editie van 1678, die slechts werd verholpen door de 'toevoeging' aan de Vite in de editie van 1841 met berichten die, zoals het hoort, verwijzen naar zijn publieke activiteit in de kerken van Bologna. Weinig informatie is er over zijn productie voor de particuliere verzamelaars, waarop de zeldzame vermeldingen van Marcello Oretti en de tot nu toe beschikbare collectie-inventarissen onvoldoende licht werpen. Deze vermelden echter de aanwezigheid van zijn doeken ver buiten de grenzen van zijn geboortestad, met werken met religieuze en wereldlijke onderwerpen, waaronder talrijke allegorieën. Het is daarom geen verrassing dat er geen sporen zijn over onze figuur van Maddalena, die onverwacht uit de verzameling die hem lange tijd herbergde, of misschien altijd, tevoorschijn kwam op de markt.
De lichte tint van ons schilderij, intens in de definitie van het haar en de huid van het kind, bedekt met een dunne bijna doorzichtige sluier, verwijst toch naar een relatief vroege fase van de activiteit van Giovanni Andrea Sirani, nog dicht bij de zilveren toon van de laatste Reni die in Bologna bleef, overigens grotendeels niet begrepen en zonder directe opvolgers.
De uitkomsten leiden echter tot een waarschijnlijke toewijzing aan een kunstenaar die dichtbij of in de kring van Sirani staat, zonder de dochter Elisabetta uit te sluiten.
Elisabetta Sirani, Italiaanse barokschilder en een van de laatste vertegenwoordigers van de Bolognese School van de zeventiende eeuw, werd geboren in Bologna op 8 januari 1638. Dochter van Giovanni Andrea Sirani, assistent van Guido Reni en een succesvolle schilder die werd geroepen om de meesterwerken bij zijn dood had hij zijn vader als leraar, aangezien vrouwen in de zeventiende eeuw niet tot de Academie werden toegelaten. Elisabetta Sirani begon als twaalfjarig kind met studeren en tekenen in het atelier van haar vader, gesteund en aangemoedigd door graaf Carlo Cesare Malvasia, destijds een invloedrijke criticus in de artistieke wereld en haar toekomstige biograaf. Een van haar eerste werken was Saint Jerome in the Desert, nu tentoongesteld in de Pinacoteca Nazionale in Bologna, en al op 16-jarige leeftijd verbaasde Elisabetta haar medeburgers met de vaardigheid en snelheid waarmee ze de werken componeerde die ze op bestelling maakte, en op 17-jarige leeftijd had ze al produceerde 90 schilderijen. Toen haar vader in 1655 niet meer kon schilderen vanwege hevige pijn in zijn vingergewrichten, nam de jonge schilder zijn plaats in bij het runnen van het atelier van haar vader en leerde hij ook haar zussen Barbara en Anna Maria schilderen. Elisabetta Sirani, een van de eerste succesvolle schilders in een tijdperk waarin vrouwen van bepaalde kunsten werden uitgesloten, specialiseerde zich in religieuze schilderkunst, allegorische en historische portretten en schilderijen, bijbelse en mythologische onderwerpen. Al snel werd zijn werkplaats een soort Cenakel waar ook discipelen bijeenkwamen, in het bijzonder een tiental vrouwen die, onder leiding van hem en zijn zussen, uitstekende professionals werden. De productiesnelheid van deze onvermoeibare schilder werd legendarisch, zozeer zelfs dat ze gedwongen werd openbare demonstraties te houden om het auteurschap van haar schilderijen te verdedigen, terwijl haar atelier een verplichte stop werd voor verzamelaars en nieuwsgierige mensen die van ver kwamen, waaronder Groothertog. Cosimo III de'Dokters. De productie van Elisabetta Sirani, die op 27-jarige leeftijd stierf, omvat ongeveer 200 werken, niet alleen in olieverfschilderijen, maar ook in potlood- en inkttekeningen die gepersonaliseerd zijn door sterke lichtcontrasten.
Het werk, gezien de tijd van de schildering, is over het algemeen redelijk goede staat. Het schilderoppervlak vertoont een vernislaag in patina en vuil, met oppervlakkige krassen, lichte slijtage, gebrek aan kleur en afbladeringen langs de randen, doorkijkingen en restauraties. Onder het licht van Wood zijn oude restauraties, kleine verspreide kleurverliezen, lichte doorkijkingen en oxidaties te zien. In het zonlicht is een fijne craquelé zichtbaar, in overeenstemming met de leeftijd van het werk. Er zijn geen significante conservatieproblemen vastgesteld en het originele doek vertoont een oude rand. De lijst kan bij de randverkleuring zijn vervangen. De afmetingen van het kleine doek zijn 24 x 30,5 cm. Het schilderij is verfraaid met een gouden en gelakte zwarte houten lijst (de afmetingen van de lijst zijn ongeveer 47 x 57 x 6 cm, defecten). "De lijst die op de bovenstaande foto's wordt weergegeven, is door de verkoper of door een derde partij aan het kunstwerk toegevoegd. De lijst wordt zonder extra kosten meegeleverd, zodat deze klaar is om te exposeren zodra deze aankomt. De lijst wordt bijgevoegd als een gebaar van vriendelijkheid en wordt niet beschouwd als een integraal onderdeel van het kunstwerk. Daarom wordt eventuele schade aan de lijst die geen invloed heeft op het kunstwerk zelf, niet aanvaard als geldige reden om een klacht in te dienen of de bestelling te annuleren."}
Herkomst: Coll. Privé
Publicatie:
Ongepubliceerd;
Mythen en grondgebied op Sicilië, een land van duizend culturen. INEDITA QUADRERIA algemene catalogus van de schilderijen in de collectie van de cyclus “I Miti e il territorio”, Uitgeverij Lab_04, Marsala, 2025.
In het geval van verkoop buiten het Italiaanse grondgebied, moet de koper wachten op de verwerkingstijd van de exportformaliteiten.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1514133493