Maritieme objecten - Brons€ 225,00
Ignoto Pittore Caravaggesca (XVII) - Testa di vecchia
€ 1,00
00sinds 23 mei. '25, 13:08
Beschrijving
Onbekende schilder van Caravaggio (17e eeuw)
Werkgebied van ORAZIO BORGIANNI
Roma, 1574 – 1616
Hedendaags hoofd
Olieverf op doek, cm. 55 x 45
Publicatie catalogus van de collectie Intermidiart. Certificaat van geldige herkomst. Werk zonder lijst.
We presenteren in de veilingcatalogus een interessante olieverf op doek van goede kwaliteit, waarop een Hoofd van een oude man te zien is. De figuur is spontaan weergegeven met de blik naar boven links, vastgelegd in een contemplatieve houding. Mager gezichten, gekerfd door diepe rimpels die hun ouderdom en de onverbiddelijke passage van de tijd markeren, komen voor in talrijke werken van de caravaggisten en dezelfde Caravaggio, uitgevoerd als inkepingen in religieuze composities zoals de scène van de Heilige Familie of met de Heiligen.
De manier van het aanbrengen van de kleur en de dikke penseelstreek die vooral op de hoofdbedekking valt die over de schouders hangt, sluiten aan bij de typische stijlen van de caravagistische schilders die actief waren in Midden-Zuid Italië, waar de bijzondere expressieve karakterisering van het gezicht van de vrouw in elk geval verwijst naar Romeinse omgevingen, herinneringen aan de "oude" portretten door Caravaggio en vooral aan de Caravaggist Orazio Borgianni (Rome, 1574 – 1616).
Terugkerend naar het iconografische onderwerp, lijkt het me moeilijk voor te stellen dat deze houding een echt portret is; logischer zou het zijn te veronderstellen dat het gaat om een prachtig studie, met groot en krachtig realisme, voor een meer samengestelde compositie, waarbij dit gezicht zou kunnen dienen voor een heilige Elisabet of een heilige Anna. Onvermijdelijk is de vergelijking met de Heilige Familie, met Elisabet, Johannes de Doper en de engel in de Galleria Barberini, of met de drie versies van de Heilige Familie met de Heilige Anna (twee in particuliere collecties in het Verenigd Koninkrijk, en de derde bij de Roberto Longhi Stichting in Florence); en vooral met het schilderij dat een Oudere Hoofd voorstelt, olieverf op doek, 55 x 39 cm (Bibliografie: G. Papi, in La “schola” del Caravaggio. Dipinti dalla Collezione Koelliker, 2006, pp. 94-95, n. 21).
De mogelijkheid van een studie wordt immers gemotiveerd door de onafgeronde staat van sommige delen (met name onderaan), waar levendige penseelstreken te zien zijn die met een zeker niet definitief doel werden aangebracht. De sterke plastische evidentie van de figuur, het realisme van de gelaatstrekken en de precieze notatie van het licht met directe afleiding uit het caravaggeske stelsel maken een nauwe relatie mogelijk met de eerder genoemde werken, vervaardigd door Borgianni in de laatste periode van zijn activiteit. Het werk, dat doordrenkt is met intens caravaggisme, neemt als voorbeeld de werken die rond 1615 kunnen worden geplaatst, kort vóór het overlijden van Orazio Borgianni: het is namelijk in de laatste jaren van zijn leven, na terugkeer van een verblijf in Spanje, dat Borgianni een eigen reflectie op de kunst van Caravaggio begint, door een persoonlijke les te geven vol zachtheid en soepelheid. Ook de sombere tonen en de zeer beperkte kleurschakering, kenmerkend voor de laatste schilderijen van Orazio Borgianni, pleiten voor een datering dichtbij de allerslimste fasen van de carrière van de schilder.
Borgianni is een schilder van details: het borduurwerk van de gewaad van Sint-Karel Borromeo, de haan van de Heilige Familie met Sint-Anna, de perfectie van de oude (en hier is te zien dat Orazio en Michelangelo, naast het plannen ten koste van arme Baglione, af en toe ook over schilderkunst hebben gepraat), de paletten met delicate bruintinten, de verzachte sferen.
Geboren in 1574 in Rome door een Florentijnse vader. We weten dat hij in het begin van de jaren 1590 in Sicilië was en in 1593 een Sint Gregorius schilderde voor de kerk van San Domenico in Taormina. Terug in Rome verbleef hij daar enkele jaren. Waarschijnlijk tot 1598, toen hij zich voor een eerste periode naar Spanje begaf. Zeker is dat hij in 1603 weer in Rome was en daarna opnieuw naar Spanje ging, van waaruit hij op tijd terugkeerde om in de problemen te komen met de aanslag op Giovanni Baglione in 1606. Hij bleef in de stad tot zijn dood in 1616.
Niettemin, los van de attributieve problemen, drukt het werk een opmerkelijke schilderkwaliteit uit, versterkt door een goede bewaring en een levendige verfbeurt, rijk aan warme helderheid en kleur, toe te schrijven aan een anonieme caravaggistische schilder die in de 17e eeuw in Rome actief was, zonder een waarschijnlijk uitvoering uit te sluiten – hier met voorzichtigheid overwogen – door een atelierwerk, of in de kring ervan, gemaakt om te voldoen aan – dankzij het succes van bovengenoemd werk – minder grote opdrachtgevers.
Met betrekking tot de conservatiestatus, verkeert het doek over het algemeen in redelijk goede staat gezien de leeftijd van het schilderij. Het schilderoppervlak toont patina, en het gehele beeld is onder een zeer vuile, vergelkte en geoxideerde laag vernis nog goed te lezen, met zichtbare scheurtjes, barsten en afbladderingen van verf, zoals te zien is op foto's, onderlagen en restauraties. De vernis is droog, er zijn onderlagen en fysiologische veranderingen in de bruintinten. Bij microscopisch onderzoek met een Woodlamp is de fluorescentie intens en egaal, en onthult verdere restauraties, maar door deze afwijking is het niet mogelijk om verdere eerdere restauraties uit te sluiten. Het doek is gevoerd en het lijstwerk is mogelijk in een later stadium vervangen. Het door ons opgestelde conditierapport is nauwkeurig en gedetailleerd, maar in elk geval absoluut subjectief en niet volledig exhaustief, aangezien het niet in gespecialiseerde laboratoria is uitgevoerd en zonder technische ondersteuning. Onder zonlicht is een fijne craquelé zichtbaar, passend bij de leeftijd, en vooral de kleurafwijkingen, vooral op de achtergrond. De afmetingen van het doek zijn 55 x 45 cm. Het schilderij wordt zonder lijst verkocht, hoewel het wordt gepresenteerd in een mooie antieke lijst.
HERKOMST: Privé Collectie
PUBLICATIE:
Ongepubliceerd;
MYTHEN EN GEBIED op Sicilië met duizend culturen. INEDITA QUADRERIA algemene catalogus van de schilderijen in de collectie van de cyclus “I Miti e il territorio”, Uitgeverij Lab_04, Marsala, 2025.
In het geval van verkoop buiten het Italiaanse grondgebied, moet de koper wachten op de verwerkingstijd van de exportformaliteiten.
Er wordt meegedeeld dat de zendingen vertraging kunnen oplopen door tentoonstellingsverplichtingen. Wij verontschuldigen ons voor eventuele ongemakken en danken u voor uw begrip.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te biedenAdvertentienummer: a1514139480
Populaire zoektermen
marokkaanse schilderijen in Kunst | Schilderijen | Klassiekeindhoven in Kunst | Schilderijen | Klassiekbloemstilleven in Kunst | Schilderijen | Klassiekhaagse in Kunst | Schilderijen | Klassiekhans bulder in Kunst | Schilderijen | Klassiekhoutsnijwerk in Kunst | Schilderijen | Klassiekrond schilderij in Kunst | Schilderijen | Klassiekschilderijen groninger ploeglouis van der beesen in Kunst | Schilderijen | Klassiekrien poortvliet schilderijenlandschap schilderijenschilderijen dordrechtschilderij klassiek paneelschilderijen klassiek in Klassiekgolf 1.5 tsiggu mk04karcher wd 4 zakkeninventum vaatwasserladekast 65 cm breed in Ladekastenforever friends agenda 2021commode louis xvvintage strijkplank in Strijkijzers en Strijkplankenvan hille in Antiek en Kunstcontentmarketing in Boeken