Italian School (XVII-XVIII) - Madonna - NO RESERVE

€ 1,00
00sinds 24 mei. '25, 12:28
Deel via
of

Beschrijving



Titel/Omschrijving:
Onbekende en ongerepte voorstelling van Maria in gebed – borstbeeld van de Moeder God in contemplatieve houding
Handtekening: mogelijk rechts onder ondertekend (moeilijk te zien of het een handtekening of slijtage is)
Ontstaan:
Ongetekend, niet gedateerd. Vanwege technische en materiële kenmerken (barokke smedenagel, achterzijde-ontwerp, aard van de verflaag en omlijsting) wordt aangenomen dat het uit de 16e tot 18e eeuw dateert. Stilistisch het meest te plaatsen binnen de traditie van de katholieke devootheidskunst uit de barok of laatbarok – waarschijnlijk Zuid-Duitsland, Oostenrijk of Noord-Italië.

Technologie:
Olie op hout, rond omkaderd in originele met verguld houturnu, houten lijst. Het dragermateriaal vertoont ouderdomsverschijnselen (donkere patina, gekraakte binding, deels geoxideerde afwerking). De kleurstelling is fijn glazend met zorgvuldige modellering, vooral in de inzonkering van de gezichtsdelen.
Afmetingen: (inclusief frame)
Diameter van het frame: ongeveer 21,5 cm
Diepte: ongeveer 2,7 cm
Beschrijving:
De Maagd Maria is in vooraanzicht afgebeeld, het hoofd licht geneigd, de blik naar beneden gericht. Eén hand rust op de borst – een iconografisch teken van innerlijke rust, nederigheid en gebed. Ze draagt een lichte hoofddoek (sluier) over een roze of koraalkleurige onderkleding met gouden bies.
Een fijne gouden of witte gloeiende halo omringt haar hoofd – een aanwijzing voor haar heiligheid. Het achtergrondvlak is donker gehouden, mogelijk een zwartgemaakte ondergrond met fijne gouden vernis of oorspronkelijke vergulding, die tegenwoordig gedeeltelijk is geoxideerd en gepatineerd.
De hele voorstelling is rustig, contemplatief, gekenmerkt door intense innerlijkheid. De beeldtaal wijkt af van de oosterse ikonentraditie, en volgt in plaats daarvan de westers-barokke weergavestijl van een „Devotie-Madonna“.
Indeling:
Dit werk sluit aan bij de traditie van de barokke Mariaverering en devotiebeelden van de katholieke ruimte. Vooral in de 17e en 18e eeuw was het borstbeeld van Maria wijdverspreid in huisaltaar en privédevotieruimtes. De voorstelling verwijst naar de typen van Mater Amabilis („lieflijke moeder“) of Maria Orans in stille voorspraak – beide bijzonder populair in de spirituele beeldcultuur van de Contrareformatie en de barok.
Deze uitvoering is bedoeld voor een huiselijke lezing: het kleine ronde lijstje, de geconcentreerde afwerking op het gezicht van Maria en de feestelijke gouden achtergrond tonen het religieuze doel aan.
De nog steeds aanwezige geur van wierook onderbouwt deze bewering dat dit werk zich blijkbaar in een kleine kerk, kapel of in een huisaltaar heeft bevonden. Het zou mooi zijn als het opnieuw een dergelijke waardige en rustige plaats van verering zou vinden. Een vooraf uitgevoerde restauratie zou zeker ook een eerlijke prestatie zijn voor dit geweldige stuk.
Voorwaarde:
Goede, bij de leeftijd passende staat:
Originele lijst met verlies aan lijm en patina
Maalvlak met veelzijdige kleurafwijkingen, fijn gespleten glazuur (Craquelé)
Misschien zijn er af en toe overschilderingen zichtbaar.
Structuur van de verflaag stabiel
De achterkant toont een gotische of barokke, met de hand gesmede spijker – een duidelijke aanwijzing dat het voor de 19e eeuw is ontstaan.
Oorsprong:
Centraal-Europese regio. Stijl en techniek wijzen veel kenmerken aan een Zuid-Duitse, Oostenrijkse of Noord-Italiaanse ambachtelijke werkplaatssamenwerking. De iconografie en technische uitvoering passen bij de katholieke devotiekunst tussen de late 16e en 18e eeuw.
Provenance: Oostenlijke privécollectie, eerder verworven uit een erfenis in Oostenrijk. Het land van herkomst en de artistieke herkomst worden als zeer waarschijnlijk beschouwd als Oostenrijk.
Verkooprelevante mededeling:
Een authentiek Mariabeeld met grote emotionele kracht en spirituele diepte. De fijne uitvoering en de bewezen leeftijd maken het tot een begeerd object voor verzamelaars van religieuze kunst uit de barok, voor liefhebbers van historische devotievoorwerpen, evenals voor musea of instellingen met een kerkelijk-cultureel focus.
De oorspronkelijke omlijsting, de zeer fijne uitvoering in het gezicht, de leeftijdsgebonden gebruikssporen en de behouden algehele staat maken dit object bijzonder aantrekkelijk op de kunstmarkt voor sacrale originalen en doen de vermoeden ontstaan dat
Uitdrukking dat dit kunstwerk in de omgeving van een Oude Meester is ontstaan of geïnspireerd door een werkplaats die hem heeft beïnvloed.
Zoektermen:
Barokke Madonna, Mariabeeld, Maria in Devotie, Devotiebeeld, religieuze kunst 17e eeuw, katholieke volkskunst, devotieartikel, Moeder Gods, sacrale kunst, olieverf op hout, Madonna met nimbus, spirituele schilderkunst, huisaltaarbeeld, katholieke beeldverering, barokke lijst, Mariaverering, Oude Meesters, religieuze schilderkunst 18e eeuw, Maria Orans, Mater Amabilis
Mogelijke stilistische voorbeelden / Oude Meesters:
Carlo Dolci (1616–1686, Florence)
Specialist in intieme, sterk emotionele devotiewerkjes, met name Mariabeelden in halve figuurweergave.
Vergelijkbare gelaatstrekken: fijngebouwd, melancholisch, bijna dromerig.
Typische gebaren: Hand op het hart, neergekeken.
Hoge realisme gecombineerd met spirituele innerlijkheid.
Jouw voorstelling zou heel goed geschilderd kunnen zijn door een werk van Dolci.
Bijzonderheid: Dolcis Mariabeelden waren tijdens de barokperiode wijdverspreid en werden vaak gekopieerd en aangepast – vooral in Zuid-Duitsland en Oostenrijk.

2. Guido Reni (1575–1642, Bologna)
Reni is beroemd om zijn zacht gevormde Maria-koppen met geïdealiseerde schoonheid en stille uitdrukkingskracht.
Veelvoorkomende kenmerken: lichte sluier, zachte roodheid in de wangen, neerwaartse blik.
Zijn tekeningen werden beschouwd als het ultieme voorbeeld van 'eerlijke devotie' en werden veel gelezen.
Verbinding: jouw afbeelding doet sterk denken aan de uitdrukking en het kleurenpalet (vooral de koele terughouding) van Reni's beroemde versies van « Mater Dolorosa » en « Maria Immaculata ».

3. Sassoferrato (Giovanni Battista Salvi, 1609–1685)
Beroemd om de series Madonnabeelden, meestal met een gesloten of afgewende blik.
Altijd in geidealiseerde schoonheid, met bijna bovennatuurlijke rust.
Kleuren vaak helder en fel: blauw, wit, rosé – zoals in jouw voorbeeld.
Opmerking: Sassoferrato's Madonna-afbeeldingen werden in talloze ateliers gekopieerd, ook in kleine formaten.
Samenvatting van de meest waarschijnlijke bron:
Volgens stylistische analyse is jouw afbeelding waarschijnlijk geïnspireerd door een werk van Carlo Dolci of Guido Reni. Sassoferrato zou ook als stilistische invloed niet uitgesloten moeten worden, vooral wat betreft de houding en de kleurgebruik.
Deze meesters behoorden tot de meest geciteerde kunstenaars in de religieuze beeldproductie van de 17e en 18e eeuw. Werkplaatsen in Oostenrijk, Zuid-Duitsland en Noord-Italië produceerden talrijke kopieën en vrije navertellingen van hun Madonna-motieven – vaak in een klein devotieformaat zoals jouw afbeelding.
Samenvatting:
Dit fijne borstbeeld van de biddende Maagd Maria dateert zeker uit de periode voor 1800, met stilistische en technische kenmerken van de barok. De compositie, de aanwezige originele lijst en de wijze van uitvoering wijzen op een hoogwaardige vakwerk, vermoedelijk gemaakt voor privédevotie of kloostergebruik.
Het werk is een karakteristiek getuigenis van barokke Mariadevotie – authentiek, waardig en van grote kunsthistorische relevantie. Ideaal voor verzamelaars, kunsthandelaren, musea of privéliefhebbers van religieuze originele werken met gedocumenteerde ouderdom.
De afgebeelde Madonna vertoont een gelijkenis met de door Sassoferrato afgebeelde Madonna, die u kunt zien in de laatste twee afbeeldingen van de serie. Deze gelijkenis is slechts mijn waarneming en vormt geen bevestiging van de juistheid, maar dient als hulpmiddel bij het onderzoek. Gelieve uw eigen onderzoek te doen. Alle namen en beschrijvingen van de context zoals vermeld in de beschrijving zijn schattingen zonder garantie voor juistheid; vertrouw uitsluitend op de foto's die ik heb geprobeerd in voldoende, uitgebreide en nauwkeurige detailUit te beelden.
Goed verpakte verzending wereldwijd!


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1514182440