Themacollectie - kabouters en feeën€ 10,00
Leonide Frechkop (1897-1982) - autre
€ 1,00
10sinds 24 mei. '25, 12:32
Beschrijving
Olie op paneel met een naakte jonge vrouw, gesigneerd
Leonide FRECHKOP (1897-1982)
Lijster, tekenaar, graveur, decorateur. In 1920 voltooit hij zijn opleiding aan de Academie van Moskou en won de ROME-prijs. Hij verliet Rusland en vestigde zich in Brussel. Voorkeur voor composities, figuren, naakten, danseressen en kinderen, evenals bloemen. Tijdens zijn hele leven heeft hij de schilderkunst in alle richtingen verkend. Hij heeft een volledige onafhankelijkheid getoond ten opzichte van elke stijl en elke tendens. Revolutionair tot in zijn diepste wezen, was hij toch trouw aan de traditie. Werken in het Museum van Elsene, in het Prentenkabinet van Brussel.
De schilder Leonide Frechkop door Mario de Marchi, kennis en schoonheid, juli 1930.
Ik ken maar weinig naturisten die zo oprecht en zo consciëntieus zijn als de schilder Léonide Frechkop, die, al vele jaren bij ons gevestoed, uit de diepe Rusland waar hij zijn studie maakte, dat diepe gevoel, dat serene zicht op de dingen, dat vurige verlangen om leven te creëren zonder het uit zijn heerlijke poëzie weg te rukken, heeft meegebracht. Deze beeldend kunstenaar met zo'n bijzondere en zo juiste visie is een vasthoudende zoeker naar mooie vormen, een vasthoudende analyste die probeert in de natuur te ontdekken wat het grootse in haar is: haar eenvoudige schoonheid gemaakt van ritme en kleur. In het begin verraste zijn kunst enigszins. Hij legde de elite een zo nieuw gezicht voor, een zo fundamenteel andere opvatting dan de onze, dat een onuitgesproken vrees de bewondering temperde van degenen die niet in zijn werken de gebruikelijke en te gemakkelijke kwaliteiten vonden die de schilderijen van kunstenaars met een traditionelere, mogelijk wijzere stijl ontmaskeren.
Léonid Frechkop ne let op de vurige improvisatie, de lawaaierige creatie. Hij is te analytisch en te verfijnd als componist van symfonieën om te genieten van de extravagantie van de "donderbuien" van de bliksemschichtige inspiratie. Elk nieuw werk is voor hem een nieuw onderwerp van meditatie. Zo'n compositie, zo'n figuur, zo'n portret, zelfs zo'n landschap zijn het resultaat van talloze onderzoeken, vakkundige studies waarbij het model wordt geanalyseerd en nauwkeurig bestudeerd met een bewonderenswaardige volharding, onwetend van ontmoediging.
Frechkop is een van die oprechte kunstenaars die de gemakkelijkheden van de routine willen negeren. Hij heeft maar één verlangen en een brandend verlangen: het bereiken van technische perfectie via de moeizame weg van het opgedragen werk. Niets zou hem vreemder voorkomen dan het moeten aannemen van een van de valse persoonlijkheden, waarvan de trieste bronnen van hun arme karakter alleen maar te vinden zijn in de aanpassing aan een genre. Hij is zo'n complete kunstenaar die ervan houdt de schoonheid overal te zoeken waar ze een hogere ziel kan inspireren. Hoogwaardige figurist die nooit de landschappen heeft verloochend waaraan hij adorabele pagina's heeft gewijd. Hij heeft het grote geluk gehad de verbazingwekkende les van de mooie meesters uit de Renaissance te begrijpen. Met hen als spirituele gids onderzoekt hij de vele bochten van de pracht. De lijnen die hem dierbaar zijn, die trillende lijnen die hij weet weer te geven met een ultieme stoutmoedigheid en een verbazingwekkende handzekerheid, zijn deze universele lijnen. De kronkelende boog van een lichaam, de harmonie van een vreugdevolle heupbeweging, de wonderbare balans van de grote massa's van een landschap, betoveren zijn geest.
De tekening en de lijn van de graficus verloochenen echter nooit de kleur in de doeken van deze kunstenaar, die erin geslaagd is tot een smaakvolle overeenkomst tussen vorm en toon. Sinds het moment dat hij aan de Kunstacademie in Moskou de lessen volgde van de mooie impressionist Karovine, is zijn palet aanzienlijk geëvolueerd. Zijn kleur, die tot gisteren nog koud leek, is zo gevoelig en delicaat dat alleen de mens, die eerder onderworpen was aan het voortdurende zoeken naar de subtiliteiten van het prisma, met zoveel wetenschap en rede de nutteloosheden van de overvolle kleurenpallets kon wegwerken. Die evolutie, waarop misschien niemand had gerekend, is vandaag te zien in de laatste creaties van de schilder. Velen hadden zich de kunstenaar voorgesteld die tot dat niveau van bijzonder raffinement was gekomen, dat zijn temperament niet zou moeten overtreffen. Zijn kleurenpalet, dat eerder genoegen nam in vrij doven harmonieën, herinnert in zijn laatste werken aan enkele geïsoleerde stukken uit de vorige periode, waarin zeer gewaagde tonaliteiten contrasterende kleuren een duidelijke kleur eisten op een bijna obsessief grafisch vlak. Nu lijkt het zo lang gezocht evenwicht bereikt te zijn, en een serie stillevens bevestigt de transformatie van de visie die bij Frechkop heeft plaatsgevonden. De kleurentaken spelen in zijn doeken een voorname rol, en harmonieën die in de eerste periode nog onbekend waren, geven aan composities met een zeldzame soberheid in elementen een krachtig levenskarakter.
Tijdens een bezoek aan het atelier van de kunstenaar wordt vooral de grote figuren opgemerkt, waarin hij uitblinkt. In al zijn werk verschijnen stillevens en bloemen als amusement. Zijn palet blijft liever hangen bij de uitvoering van grote naakten en die heerlijke portretten waarin de vrouwelijke voorstelling een heerlijke bekroning vindt. De bewondering van de schilder voor de grote renaissancekunstenaars en vooral voor de mooie figuristen van de Italiaanse scholen van Padua en Venetië heeft hem geleid tot het zoeken naar de prachtige harmonieën van lichamen en gewaden, en zijn belangrijkste zorg blijft het creëren van perfecte composities, waarin de figuur, het essentiële element, in de accessoires om haar heen de delicieuze atmosfeer vindt die haar past.
Afmetingen: zonder lijst: 41 cm x 27 cm
Ze is onderaan links ondertekend en gedateerd 1961.
Wij schatten dit kunstwerk in tussen 400 en 500 euro.
Veilingsuitslagen van Leonide FRECHKOP in Schilderkunst
Geen afbeelding
De gemiste afspraak (1932)
Olie/doek
45,8 x 38 cm
Veilingprijs: € 7.493
07 juni 2010
Bonhams
Meer details (lot nummer 73)
Zomerse landschap aan de rand van het bos met een muur.
Zomerlandschap aan de rand van het bos met rotswand (1943)
Olie/bord
43 x 42 cm
Schatting: € 2.200
Veilingprijs: € 2.200
29 maart 2006
Nagel
Meer details (lot # 606)
jonge oosterse vrouw met ontbloot buste
Oosterse jonge vrouw met ontbloot buste
Olie/paneel
44 x 34 cm
Schatting: € 800 - € 1.000
Hamerprijs: € 900
17 november 2014
Horta
Meer details (lot nummer 178)
nu au chien
Nu hebben ze hond.
Olie/paneel
38 x 46 cm
Schatting: €800 - €1.200
Hamerslag: € 850
15 juni 2010
Horta
Meer details (nummer 505)
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te biedenAdvertentienummer: a1514192222
Populaire zoektermen
marokkaanse schilderijen in Kunst | Schilderijen | Klassiekeindhoven in Kunst | Schilderijen | Klassiekbloemstilleven in Kunst | Schilderijen | Klassiekhaagse in Kunst | Schilderijen | Klassiekhans bulder in Kunst | Schilderijen | Klassiekhoutsnijwerk in Kunst | Schilderijen | Klassiekrond schilderij in Kunst | Schilderijen | Klassiekschilderijen groninger ploeglouis van der beesen in Kunst | Schilderijen | Klassiekrien poortvliet schilderijenlandschap schilderijenschilderijen dordrechtschilderij klassiek paneelschilderijen klassiek in Klassiekgiant damesfietsnintendo ring fitbox met wieltjesfuchsia vestboxspring almerezwemvest zeilengeslepen grindtegelscreuset grillpanzadel dyna in Motorenkinderfiets jongen in Kinderfietsjes