Spiegel - Hout€ 5,00
Giovanni Andrea Sirani (1610 – 1670), Kring van - Gesù
190sinds 4 jul. '25, 13:13
€ 350,00
Beschrijving
Cirkel van GIOVANNI ANDREA SIRANI
Bologna, 1610 – 1670
slapende baby Jezus
Olieverf op doek, 24 x 30,5 cm
Afmetingen lijst cm. 40 x 46 x 5 ca.
Publicatie catalogus van werken uit de collectie Intermidiart. Garantie- en Herkomstgetuigenis. Werk met gouden lijst (defecten):
Deze interessante kleine schildersij van een ongebruikelijk maar plezierig iconografisch thema wordt af en toe gebruikt door de christelijke traditie en wordt weergegeven volgens een bijzondere iconografie die het goddelijke kind naakt afbeeldt in een moment van grote tederheid en intimiteit. Omgeven door een heldere helderheid wordt het kleine Jezusfiguur op de voorgrond afgebeeld, comfortabel liggend op een houten kruis en enkele zachte doeken in groen. Het gezicht lijkt vredig te slapen met gesloten ogen, met rosse, mollige wangen en wordt omkaderd door blonde krullen; de huid is wit en de benen zijn licht gebogen en gekruist, wat bijdraagt aan het benadrukken van de natuurlijke en zoete samenstelling. Zijn rechterarm uitgestrekt, dicht bij de drie ijzeren spijkers en de doornenkroon, die al naar het volgende martelaarschap verwijzen; terwijl de linkerarm rust op het linkerbeen.
Hoogwaardige schilderkunst met een sterk clair-obscur contrast. Even opmerkelijk is de naaktheid van het kind Jezus die tegelijkertijd de aanwezigen zijn dubbele aard als Godszoon doet vermoeden: die goddelijke, verklaard door de zachte gloed die van zijn lichaam uitgaat, en die aardse, eveneens bevestigd door zijn onschuldige naakte figuur.
De teder natuurlijk geïnterpreteerde weergave, verkregen met zelfverzekerde en lichte penseelstreken, onthult een afbeelding met een zachte emotionele ademhaling, uitgevoerd door een Paduaanse kunstenaar actief in de zeventiende eeuw: nauwkeuriger kan men het werkwijze van een bekwame schilder uit de bolognese school herkennen, met kalm klassieke accenten — en toch visionair in de algehele structuur —, kenmerkend voor de meesters die zich ontwikkelden in het spoor van de grote figuratieve traditie van de "School van Guido Reni".
Vanuit het perspectief van de stijlkenmerken, bij een betoverend mooie werken uitgevoerd door een grote meester die actief was in Bologna aan het eind van de zeventiende eeuw, in staat om een elegant verlichte voorstelling te maken die afkomstig is uit de carracceske stijl, neigend naar een uiterst geïdealiseerde visie van de werkelijkheid: een kunstenaar, kortom, geneigd tot een oude klassieke gratie die de christelijke geest in zich bevat.
Het illustratieve model onthult inderdaad onmiddellijk zijn herkomst – zoals eerder vermeld – die uit Bologna komt, ontstaan in Emilia in de 17e eeuw, en roept de stijl op van werken uit de school van Renée. De analyse van het gezicht en de penseelstreken, het vervagen van de kleuren die met vloeibaarheid zijn aangebracht, en de omgeving met de landschapsschermsetting, zouden wijzen op een toeschrijving aan een laat zeventiende-eeuwse auteur met zeer nauwe stilistische affiniteiten met de school van Giovanni Andrea Sirani (Bologna, 1610 – 1670), in het bijzonder aan zijn dochter Elisabetta Sirani (Bologna, 1638-1665).
Geboren in Bologna in 1610, werd Andrea Sirani aanvankelijk opgeleid door Giacomo Cavedone (1577-1660), eveneens een leerling van de Carracci, maar Sirani begon al snel het atelier van Guido Reni te frequenteren en bleef bij hem tot aan het einde van het leven van de meester, als zijn belangrijkste assistent. Het belang van het decennium dat Sirani met Reni heeft doorgebracht, kan niet overschat worden, omdat het een belangrijke rol heeft gespeeld in de ontwikkeling van de kunstenaar; een groot deel van zijn productie vertoont immers een sterke stilistische affiniteit met het werk van Guido Reni. De biograaf Malvasia vermeldt in zijn Felsina Pittrice dat Reni vaak enkele werken van Sirani retoucheerde, wat soms leidde tot verwarring over de toewijzingen (vgl. B. Bohn, De opbouw van de artistieke faam in het Bologna van de zeventiende eeuw: Guido Reni en de Sirani's, in: vol. 25, No. 4, 2010, pp. 511-537, 512).
Verdreven door de roem van zijn meester, Guido Reni, wiens ideeën hij het meest vakkundig uitvoerde, en de vroegtijdige reputatie die zijn dochter Elisabetta verwierf, de meest getalenteerde onder de vrouwen die zich in Bologna aan schilderkunst wijdden, is Giovanni Andrea Sirani het onderwerp van slechts weinig specifieke studies geweest, te beginnen met de stilte van de Felsina Pittrice in de oorspronkelijke editie van 1678, die slechts werd verholpen door de 'toevoeging' aan de Vite in de editie van 1841 met berichten die, zoals het hoort, verwijzen naar zijn publieke activiteit in de kerken van Bologna. Weinig informatie is er over zijn productie voor de particuliere verzamelaars, waarop de zeldzame vermeldingen van Marcello Oretti en de tot nu toe beschikbare collectie-inventarissen onvoldoende licht werpen. Deze vermelden echter de aanwezigheid van zijn doeken ver buiten de grenzen van zijn geboortestad, met werken met religieuze en wereldlijke onderwerpen, waaronder talrijke allegorieën. Het is daarom geen verrassing dat er geen sporen zijn over onze figuur van Maddalena, die onverwacht uit de verzameling die hem lange tijd herbergde, of misschien altijd, tevoorschijn kwam op de markt.
De lichte tint van ons schilderij, intens in de definitie van het haar en de huid van het kind, bedekt met een dunne bijna doorzichtige sluier, verwijst toch naar een relatief vroege fase van de activiteit van Giovanni Andrea Sirani, nog dicht bij de zilveren toon van de laatste Reni die in Bologna bleef, overigens grotendeels niet begrepen en zonder directe opvolgers.
De uitkomsten leiden echter tot een waarschijnlijke toewijzing aan een kunstenaar die dichtbij of in de kring van Sirani staat, zonder de dochter Elisabetta uit te sluiten.
Elisabetta Sirani, een Italiaanse barokschilderes en een van de laatste vertegenwoordigers van de Bolognaese School van de 17e eeuw, werd geboren in Bologna op 8 januari 1638. Dochter van Giovanni Andrea Sirani, assistent van Guido Reni en succesvolle schilder die werd ingeschakeld om de werken van de meester af te maken na diens dood, had ze haar vader als leraar, omdat vrouwen in de 17e eeuw niet toegelaten werden tot de Academie. Elisabetta Sirani begon op haar twaalfde jaar te studeren en te tekenen in het atelier van haar vader, gesteund en aangemoedigd door graaf Carlo Cesare Malvasia, destijds een invloedrijke criticus in de kunstwereld en haar toekomstige biograaf. Een van haar eerste werken was de San Jerónimo in de woestijn, nu tentoongesteld in de Nationale Galerij van Bologna, en al op haar 16e verbaasde Elisabetta haar stadsgenoten met haar vaardigheid en snelheid in het samenstellen van werken die ze op bestelling maakte, en op 17-jarige leeftijd had ze al 90 schilderijen geproduceerd. Toen haar vader in 1655 niet langer kon schilderen vanwege ernstige pijn in de gewrichten van zijn vingers, nam de jonge schilderes zijn plaats in bij het leiden van het vaderlijke atelier, en leerde ook haar zusters Barbara en Anna Maria schilderen. Een van de eerste succesvolle vrouwelijke schilders in een tijd waarin vrouwen werden uitgesloten van bepaalde kunsten, specialiseerde Elisabetta Sirani zich in religieuze schilderkunst, portretten, allegorische en historische schilderijen, bijbelse en mythologische onderwerpen. Haar atelier werd al snel een soort Cenacolo dat ook discipelen verzamelde, vooral een stuk of twaalf vrouwen die onder haar en haar zusters' leiding goede vakvrouwen werden. De productiviteitssnelheid van deze onuitputtelijke schilders werd legendarisch, zodat ze openbare demonstraties moest geven om de authenticiteit van haar werken te verdedigen, terwijl haar atelier een vaste stop werd voor verzamelaars en nieuwsgierigen van ver, waaronder de grootyniër Cosimo III de' Medici. De productie van Elisabetta Sirani, die op slechts 27-jarige leeftijd overleed, wordt geschat op ongeveer 200 werken, niet alleen olieverfschilderijen, maar ook potlood- en inkttekeningen met sterke lichtcontrasten.
Het schilderij, gezien de periode van het werk, verkeert over het algemeen vrij goede conditie. Het schilderoppervlak toont een vergeelde en vuilige vernislaag, met oppervlakkige krassen, lichte slijtage, ontbrekend kleur en afbladeringen langs de randen, dook en restauraties. Bij gebruik van Wood-licht zijn oude restauratie-ingrepen zichtbaar, kleine spatten verf, lichte doeken en oxidaties. Onder natuurlijk licht is een fijne craquelé zichtbaar, passend bij de leeftijd van het kunstwerk. Er zijn geen significante conserveringsproblemen vastgesteld en het originele canvas heeft een oude lijstrand. Het houten frame kan bij de oude lijstrand zijn vervangen. De afmetingen van het kleine doek zijn 24 x 30,5 cm. Het schilderij is verfraaid met een vergulde en zwart gelakte houten lijst (de afmetingen van de lijst zijn ongeveer 40 x 46 x 5 cm, met defecten en kleurafnames). "De lijst die op de bovenstaande foto's te zien is, is door de verkoper of een derde partij aan het kunstwerk toegevoegd. De lijst wordt kosteloos verstrekt zodat het werk direct klaar is om te tonen bij ontvangst. De lijst is uitsluitend ter attentie en wordt niet beschouwd als integraal onderdeel van het kunstwerk. Daarom wordt schade aan de lijst die geen invloed heeft op het kunstwerk zelf niet geaccepteerd als geldige reden voor het openen van een klacht of het annuleren van de bestelling."}}];})}/system Giovanni N. { “name”: “Giovanni N.”};parameters: {“text”: “Translate to Dutch. Return only the translation: L'opera, considerando l'epoca del dipinto, si presenta in condizioni generali abbastanza discrete. La superficie pittorica presenta una vernice in patina e sporca, con graffi superficiali, lievi usure, mancanza di colore e cadute lungo i margini, svelature e restauri. Utilizzando la luce di Wood, si possono notare vecchi interventi di restauro, piccole cadute di colore sparse, leggere svelature e ossidazioni. Alla luce solare è visibile un fine craquelé, compatibile con l'età dell'opera. Non sono evidenziati problemi di conservazione significativi e la tela originale presenta un vecchio rintelo. Il telaio potrebbe essere stato sostituito al momento del rintelo. Le dimensioni della piccola tela sono cm. 24 x 30,5. Il dipinto risulta impreziosita da una cornice in legno dorata e laccata nera (le misure della cornice sono cm. 40 x 46 x 5 ca., presenza difetti con cadute di colore). "La cornice mostrata nelle foto riportate sopra è stata aggiunta all’opera d’arte dal venditore o da un soggetto terzo. La cornice ti viene fornita senza costi aggiuntivi in modo che sia pronta da esporre non appena arriva. La cornice viene inclusa a titolo di cortesia e non è considerata parte integrante dell’opera d’arte. Pertanto, qualsiasi potenziale danno alla cornice che non influisce sull’opera d’arte stessa non sarà accettato come motivo valido per aprire un reclamo o richiedere l’annullamento dell’ordine.””} } # I want to focus only on the translation without the rest of the conversation. If you have any specific requirements or questions, please let me know. However, I can provide only the translated text as requested. Here's the Dutch translation: Het schilderij, gezien de periode van het werk, verkeert over het algemeen vrij goede conditie. Het schilderoppervlak toont een vergeelde en vuilige vernislaag, met oppervlakkige krassen, lichte slijtage, ontbrekend kleur en afbladeringen langs de randen, dook en restauraties. Bij gebruik van Wood-licht zijn oude restauratie-ingrepen zichtbaar, kleine spatten verf, lichte doeken en oxidaties. Onder natuurlijk licht is een fijne craquelé zichtbaar, passend bij de leeftijd van het kunstwerk. Er zijn geen significante conserveringsproblemen vastgesteld en het originele canvas heeft een oude lijstrand. Het houten frame kan bij de oude lijstrand zijn vervangen. De afmetingen van het kleine doek zijn 24 x 30,5 cm. Het schilderij is verfraaid met een vergulde en zwart gelakte houten lijst (de afmetingen van de lijst zijn ongeveer 40 x 46 x 5 cm, met defecten en kleurafnames). "De lijst die op de bovenstaande foto's te zien is, is door de verkoper of een derde partij aan het kunstwerk toegevoegd. De lijst wordt kosteloos verstrekt zodat het werk direct klaar is om te tonen bij ontvangst. De lijst is uitsluitend ter attentie en wordt niet beschouwd als integraal onderdeel van het kunstwerk. Daarom wordt schade aan de lijst die geen invloed heeft op het kunstwerk zelf niet geaccepteerd als geldige reden voor het openen van een klacht of het annuleren van de bestelling." If you need further assistance, feel free to ask! />
Herkomst: Privécollectie
Publicatie:
Ongepubliceerd;
Mythen en grondgebied op Sicilië, een land van duizend culturen. INEDITA QUADRERIA algemene catalogus van de schilderijen in de collectie van de cyclus “I Miti e il territorio”, Uitgeverij Lab_04, Marsala, 2025.
In het geval van verkoop buiten het Italiaanse grondgebied, moet de koper wachten op de verwerkingstijd van de exportformaliteiten.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te biedenAdvertentienummer: a1515594058
Populaire zoektermen
Kunst | Schilderijen | Klassiekrien poortvliet schilderijenjopie huisman schilderijenoude schilderijenantieke schilderijenschilderijen te koopindonesische schilderijentoon hermans schilderijenolieverf schilderijenhokken schilderijenantiek en kunstwinterlandschap schilderijenrien poortvliet schilderijenschilderijen met jachttafereelcavalier pups in Honden | Retrievers, Spaniëls en Waterhondensully in Disneytopcraft tender 605 in Sloepenlynk en co in Laadpalenzipi in Stripboekencrystal gayle in Vinyl | Popwieldoppen vw polo 15 inch in Wieldoppenrembrand etsen in Postzegels | Nederlandnikkie hoodie in Truien en Vestenuniformen fanfare in Carnavalskleding en Feestkleding