Tiziano Vecellio (1488/1490 –1576), Navolger van - Ritratto

160sinds 11 jul. '25, 13:04
€ 975,00
Deel via
of

Beschrijving



Portret van Francesco Maria della Rovere

Tiziano Vecellio (Pieve di Cadore 1488/90 – Venetië 1576) Volgeling

Grote olieverfschilderij op doek uit de 17e-18e eeuw (1650/1700)

Afmetingen: 115 x 103 cm - olieverf op doek

De uitvoering van het portret van Francesco Maria, hertog van Urbino, (1490-1538) door Tiziano is gedocumenteerd tussen 1536 en 1538.

In de zomer van 1536 vraagt de hertog dat hem het paradeharnas wordt teruggegeven dat enkele maanden eerder naar Venetië was gestuurd, zodat Titiaan het nauwkeurig kon reproduceren in het portret dat de kunstenaar aan het schilderen was, gebruikmakend van de aanwezigheid van de hertog van Urbino in de lagunenstad, die op dat moment werkzaam was als Kapitein-Generaal van de Serenissima.

Tiziano portretteert Francesco Maria tot aan de helft van de dij met de Venitiaanse commandostaf stevig in de vuist en het glanzende harnas dat opvalt op de achtergrond van een karmozijnrood fluwelen doek. Onder het harnas, zoals zichtbaar is in de mouwen, draagt de hertog een jurk gemaakt met de kleuren zwart en geel, de heraldieke kleuren van het huis van Montefeltro, ter herinnering aan zijn lidmaatschap van deze familie, als zoon van Giovanna da Montefeltro en kleinzoon van de beroemde veldheer Federico.

Op de plank achter hem links verschijnt een helm overtroffen door een draak, terwijl aan de rechterkant de stokken van het bevel van de troepen van het pauselijk leger, van Florence en Venetië met een eikentak worden afgebeeld, verwijzend naar de afstamming van Francesco Maria, ook van de familie Della Rovere, waarvan zijn oom, paus Julius II van de Rovere, een vooraanstaand lid was.

Samen met het Portret van Eleonora Gonzaga, zijn echtgenote, uitgevoerd als een pendantschilderij, kwam het schilderij in de lente van 1538 in het hertogelijk paleis van Pesaro, nog voordat het werd gezien en bewonderd door Pietro Aretino. De hoogste schilderkunstige kwaliteiten werden door deze kunstenaar gevierd in twee sonnetten die de karakterschetsen van de hertog en hertogin nog explicieter maakten en versterkten, als voorbeelden van aanvullende deugdzaamheid, weergegeven in de schilderkunst door Titiaan. In de uitdrukking van het gezicht en de houding van de hertog blijken de morele kwaliteiten van de grote veldheer: moed, trots, wijsheid en eer; het schilderij vormt daarom een van de meest geslaagde voorbeelden van Titiaans vaardigheid als portretschilder van groot belang, bedoeld om door de eeuwen heen de beeltenissen van de „machtigen op aarde" te bewaren.

Ideaal voor verzamelen en investeren

Voorwaardenrapport: Het werk verkeert in redelijke staat van bewaring met tekenen van ouderdom. Het doek vertoont erosies - aan de voorkant zijn tekenen van eerdere restauraties zichtbaar, ook aan de achterkant - er wordt conservatief restauratie aanbevolen.

Met echtheidscertificaat conform de wet
Professionele verpakking

Verzekerde verzending


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1515799531