Gerolamo Induno (1827-1890), attribuito a, Toegeschreven aan

121sinds 18 jul. '25, 15:13
€ 45,00
Deel via
of

Beschrijving



Gerolamo Induno (Milaan 1827 - 1890) toegeschreven aan

Garibaldi Gewond

Olieverf op doek
circa 1870

Hoge post met een bijpassend, verguld lijstje

Afmetingen: 36 x 32 cm in de bijbehorende lijst
Tela: 19 x 17 cm

Het kunstwerk bevindt zich in behoorlijke staat, met craquelures op bepaalde plekken. Het doek vertoont een 'bolle' naar binnen. Niet zichtbaar wanneer het werk hangt. Aan de achterkant is een weinig zichtbare handtekening aanwezig met de inscriptie g. Induno (handtekeningen geplaatst op twee punten). Over het algemeen redelijke staat, gezien de historische interesse en de kwaliteit wordt een conserverende restauratie aanbevolen.

Giuseppe Garibaldi raakte op 29 augustus 1862 gewond op de Aspromonte tijdens een gevecht met het Italiaanse koninklijke leger, terwijl hij probeerde Rome te bereiken. Hij werd met name geraakt aan zijn linkerbeen en rechtervoet, verwondingen die hem voor de rest van zijn leven kreupel maakten.
De wond bij Aspromonte is een belangrijk historisch hoofdstuk omdat het het einde markeerde van de Garibaldi-expeditie naar Rome en de eerste keer dat Garibaldi vocht tegen de troepen van het Koninkrijk Italië. De wond, die aanvankelijk gering leek, bleek ernstiger dan verwacht, vereiste medische zorg en veroorzaakte blijvende problemen aan zijn been.

Jonger broeder van Domenico, woont de Accademia di Brera bij waar hij van 1839 tot 1846 leerling is van Luigi Sabatelli. Vanaf 1845 begint hij te exposeren op de braidense tentoonstelling, met werken zoals levensstudies, portretten en een scène uit De Trouwerijen. Hij wordt gekenmerkt door een levendige, narratieve, heldere schilderkunst die gemakkelijk te interpreteren is.
Betrokken bij de anti-Austriaanse bewegingen van 1848, zoekt hij samen met zijn broer toevlucht in Astano, Zwitserland, en verhuist vervolgens naar Florence, waar hij 'Interieur van de keuken' tentoonstelt.

In Florence meldt hij zich aan als vrijwilliger, onder bevel van generaal Giacomo Medici, met wie hij deelneemt aan de verdediging van Rome, dat wordt belegerd door de Fransen. In Rome vult hij zijn schriftjes met schetsen en schildert naar het leven.

Fundatie Cariplo, Milaan
Tijdens de verdediging van het paleis genaamd het Vascello, buiten Porta San Pancrazio, dat net heroverd werd op de vijand, wordt hij zwaar gewond. Verborgen in een klooster wordt hij vervolgens verzorgd door de ambulance van het Ziekenhuis San Giovanni Calibita, geleid door de Italiaanse verpleegster van Amerikaanse afkomst, Margaret Fuller Ossoli. Hij kan terugkeren naar Milaan dankzij de bescherming van graaf Giulio Litta.

Historisch en nationalistischer schilderkunst
In de volgende jaren exposeert hij in Brera werken met een herdenkings-thema die de Romeinse gebeurtenissen herinneren - waaronder Trasteverina getroffen door een bom, Porta San Pancrazio na de belegering van 1849, De verdediging van het Vascello - naast schilderijen met genresubjecten, geschilderd onder invloed van thema's die dierbaar waren voor zijn broer: Sciancato die de mandoline speelt, De grootmoeder en Arme moeder.
Van 1854 tot 1855 neemt hij deel aan de Crimean oorlog, in het corps van de Bersaglieri onder leiding van Alessandro La Marmora, en als soldaten-schilder maakt hij tekeningen, studies en rapporten voor beelden die hij bij terugkomst in huis gebruikt voor schilderijen, die zeer gewaardeerd worden vanwege de patriottische gevoelens die daarin worden uitgedrukt. Het schilderij De Slag bij Cernaia wordt hem opgedragen door Victor Emmanuel II. Dit schilderij is te zien in de Gallerie d'Italia op Piazza della Scala in Milaan. Voor deze werken wordt hij beschouwd als een van de meest gefeerde kunstenaars onder de soldaten-schilder van onze Italiaanse eenwordingsstrijd.
In 1855 was hij samen met zijn broer aanwezig op de Wereldtentoonstelling in Parijs, waar hij de bewondering van de critici kreeg. In Milaan en Florence exposeert hij werken waarin hij zijn veelzijdigheid tentoonspreidt: van portret tot stadsgezicht, tot genre schilderkunst.

Pinacoteca di Brera
In het garnizoen van Garibaldi, wordt hij definitief bevestigd als officiële vertolker van de Risorgimento-epopee, zowel voor de thematiek van historische aard (Vertrek uit Genua van generaal Giuseppe Garibaldi, Slag bij Magenta) als voor die waarin het patriottische motief vermengd raakt met thema's uit de genreschilderkunst (Een groot offer, De vertrek van de conscrit, Treurige voorgevoelens). De vertrektijd van de conscrit was aanwezig op de Wereldtentoonstelling van Parijs in 1855[1].
In de jaren zestig - dankzij schetsboeken, gemaakt tijdens militaire expedities en met behulp van fotografische portretten - maakt hij feestelijke schilderijen, zoals Ingang van Victor Emmanuel II in Venetië, Dood van Enrico Cairoli in Villa Gori. Hij neemt ook deel aan grote decoratieve kunstwerken, zoals de Allegorieën van Rome en Florence, die hij heeft gemaakt voor de nieuwe ruimten van het treinstation van Milaan en zoals het toneeldoek, met de Dag van het referendum van Napels, voor het theater van Gallarate.

Virtuoos en genre schilderkunst
Aan het eind van de jaren zestig beïnvloedde de sfeer van onrust en instabiliteit zijn manier van schilderen: in die periode gaf hij de voorkeur aan onderwerpen met een neostijlichaam-achtige smaak - zeer in trek bij de opdrachtgever en uitgevoerd met een bijna virtuoze penseelvoering - en ook intieme bourgeois scènes.
In de jaren zeventig en tachtig stuurde Gerolamo Induno zijn schilderijen naar belangrijke tentoonstellingen, zowel in Europa als Italië: in Wenen in 1873, in Napels in 1877, in Parijs in 1878, in Turijn in 1880,[2] in Rome in 1883, in Antwerpen in 1885, in Venetië in 1887, en in Londen in 1888. Hij exposeerde werken, levendig in kleur en curiositeiten qua onderwerp, zoals Schaken en Een antiekverzamelaar.
In 1886 maakte hij de fresco's van de vier evangelisten in de koepel van de kerk van San Rocco in Solcio di Lesa.
Na een lange ziekte overlijdt hij op 19 december 1890 en wordt begraven op de Monumentale Begraafplaats van Milaan.

Het kader dat op de foto's wordt weergegeven, wordt gratis meegeleverd zodat het kunstwerk direct kan worden tentoongesteld bij ontvangst. Het wordt als een gebaar van goodwill toegevoegd en wordt niet beschouwd als integraal onderdeel van het kunstwerk. Daarom zal enige mogelijke schade aan het kader die geen invloed heeft op het kunstwerk zelf, geen geldige reden vormen om een klacht in te dienen of de annulering van de bestelling te verzoeken.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1516058023