Gennaro Greco (1663–1714), Kring van - Architettura ideata

00sinds 8 aug. '25, 13:07
€ 1,00
Deel via
of

Beschrijving



GENNARO GRECO [gebied van]
(Napoli, 1663 – 1714)
Architectuur ontworpen met figuren langs de kust
Olie op doek, cm. 78 x 101
Afmeting lijst cm. 100 x 126 x 9 ongeveer.


OPMERKING: Publicatie catalogus werken van de Intermidiart-collectie. Garantiecertificaat en legale herkomst. Werk met verguld en bewerkt fotolijst (fouten):

Het schilderij, afkomstig uit een Napolitaanse collectie, beeldt een charmant uitzicht uit met architectuur die geïnspireerd is op de klassieke Romeinse en Palladische stijl, bevolkt door soldaten, reizigers, een ridder en een hond. De brede uitzichtpositie wordt op de achtergrond begrensd door stevige marmeren bogen en een groenrijke kustlijn met boten, met op de achtergrond een bergachtig landschap met een kasteel.
We staan voor een heldere vedutistische caprice, ontwikkeld volgens een vaardige perspectiefprojectie die toebehoort aan een bekwame schilder die in staat is een visueel landschapsperspectief uit te drukken, typisch voor Midden-Italië, verzacht door zoete Arcadische cadenties. De stilistische gegevens van het betreffende werk tonen inderdaad aan dat het overeenkomt met de artistieke uitdrukking van een bijzondere schilder die gespecialiseerd is in landschappen met openluchtarchitecturen, en die kan bevestigen dat hij de verfijnde Italiaanse en Europese vedutistische cultuur van de tweede helft van de 17e eeuw en het begin van de 18e eeuw zeer goed heeft begrepen. Het is nuttig te herinneren dat het doel van deze aangename composities gewoonlijk was om figurenschilderkunst te verbinden met stadslandschapschilderkunst, volgens een middel dat afkomstig is uit de Noord-Europese kunst, en mogelijk inspiratie bood om proverbs en spreuken met morele implicaties op te roepen via de schijnbaar dorpsscènes.
Deze mooie doek vertoont alle stilistische kenmerken van de beroemde Napolitaanse barokschool. Tussen de 17e en 18e eeuw onderscheidde een grote groep uitstekende kunstenaars zich door het maken van prachtige schilderijen met fantasierijke en spectaculaire architectonische composities.
Al eerder wordt het toegeschreven aan de Napolitaanse sfeer en wordt het geassocieerd met de school van Gennaro Greco (Napels, 1663 – 1714), gebaseerd op mondelinge traditie en de antiquairsmarkt, en pas na een grondig onderzoek werd het bekendgemaakt – alleen op deze wijze.
Het werk dat werd voorgesteld, uitgevoerd in de vroege jaren 1700, is een uitstekend voorbeeld van de vaardigheid van de school van Gennaro Greco, een van de meest bekwame vertegenwoordigers van de school barokke van Napels, gespecialiseerd in deze uiterst gearticuleerde capricci met grote teatraliteit.
Gennaro Greco (Napels, 1663-1714), bekend als de Mascacotta vanwege zijn gezicht dat door een brandwond uit jonge jaren is ontsierd, maakt zijn doeken met een zeer strenge en onversierde opzet, waarbij hoge imposante zuilen nabij havenlandschappen zich aftekenen tegen de blauwe luchten.
De verlengde figuren die de scènes bewegen, herinneren aan de personages uit de Noordse schilderkunst en zijn nooit overheersend in het geheel van het schilderij, maar beperken zich tot het levendiger maken ervan en laten de monumenten de rol van hoofdrolspelers.
Let op het uitzonderlijke drie-dimensionaleffect dat de auteur kan bereiken dankzij een perfecte perspectiefweergave en een uitgesproken spel van licht en schaduw, benadrukt door de monumentaliteit van de gebouwen.
De opmerkelijke diepte wordt bereikt door het uitzicht in sequentie over de kolommen heen, van een versterkt dorp, verderop een brug, en uiteindelijk, waar de blik verloren gaat, de contour van een berg, steeds vager door de atmosfeer.
Wat betreft de staat van conservering, wordt het doek over het algemeen in redelijke conditie gepresenteerd, gezien de periode van het schilderij. Het oppervlak vertoont een patina met een glanzende vernis. Bij licht van Wood zijn enkele verspreide restauraties zichtbaar, met enkele glazuren en oxidatie van het schilderoppervlak. Er worden geen ernstige conserveringsproblemen vastgesteld, en het originele doek vertoont een oude rintelo. Bij zonlicht is een fijne craquelé zichtbaar, gerelateerd aan de leeftijd. Het lijstwerk kan in de tijd van de rintelo zijn vervangen. De afmetingen van het doek zijn 78 x 100 cm. Het schilderij wordt verfraaid door een mooie, goudkleurige en gedetailleerde lijst (de afmetingen van de lijst zijn ongeveer 100 x 126 x 9 cm). De lijst die op de bovenstaande foto's te zien is, is door de verkoper of een derde partij aan het kunstwerk toegevoegd. De lijst wordt zonder extra kosten meegeleverd, zodat het klaar is om te worden tentoongesteld bij aankomst. De lijst wordt als een cortesie inbegrepen en maakt geen deel uit van het kunstwerk. Daarom wordt elk potentieel schade aan de lijst die geen invloed heeft op het kunstwerk zelf, niet geaccepteerd als geldige reden voor het openen van een klacht of het annuleren van de bestelling.

Herkomst: Particuliere collectie Sicilië.

PUBLICATIE:
Ongepubliceerd;
De mythes en het gebied in Sicilië met haar duizend culturen. Ongepubliceerde vierkantenschema. Algemene catalogus van de schilderijen uit de collectie van de serie "De mythes en het gebied", uitgever Lab_04, Marsala, 2024.

Het kunstwerk wordt – vanwege de fragiele aard – verzonden met een houten kist en piepschuim. In het geval van verkoop buiten Italië moet de koper rekening houden met de verwerkingstijd voor exportprocedures.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1516669458