Beschrijving



Gerard Dou
De avondschool, ca. 1660 Florence, Galleria degli Uffizi
No. 0900131428

Het schilderij is eind 17e eeuw vastgelegd in het Palazzo Pitti. In mei 1700 werd het verzonden naar de Villa van Poggio a Caiano, vanwaar het volgens een archiefdocument uit dat jaar in detail wordt beschreven, hoewel zonder naam van de maker. Het doek moet tussen dat jaar en 1713 teruggekeerd zijn naar de Villa van Poggio a Caiano, waar het deel uitmaakte van de collectie schilderijen van Groothertog Ferdinando, die in 1773 overging naar de Uffizi. De datum van verzending naar Poggio a Caiano sluit uit dat het een van de schilderijen was die in 1705 en 1708 door zijn zwager, de keurvorst van Dusseldorf, naar de prins waren gestuurd, volgens de correspondentie tussen de twee personen, zoals gesuggereerd door Marco Chiarini in "Gli Uffizi. The General Catalogue" (1979). Het blijft mogelijk dat het in Holland is gekocht door Cosimo III de' Medici, die de schilder tijdens zijn tweede reis naar Nederland (1669) bezocht, zoals gesuggereerd door Hoogewerff (1919) en Gerson (1942). Het is echter nog onduidelijk waarom prins Ferdinando het schilderij in februari 1704 naar Giovanni Bianchi, bewaker van de Uffizi, stuurde, en wanneer het terugkeerde naar de villa in Poggio a Caiano (maar zeker vóór 1713, het jaar van Ferdinando’s overlijden). Het onderwerp van het schilderij komt vaak terug, zij het met aanzienlijke variaties in de opstelling van de figuren en de toevoeging van twee anderen op de voorgrond links, in een (ondertekend) schilderij in het Rijksmuseum in Amsterdam, dat iets groter is dan het exemplaar in de Uffizi. Martin (1901) beschouwde het Amsterdamse schilderij als het origineel en dat van de Uffizi als een kopie: een mening die hij later herzag in 1911 en 1913, en accepteerde (waarschijnlijk beïnvloed door de mening van Hofstede de Groot, 1908) als een autograph werk; maar hij beschouwde de handtekening als vals. Andere auteurs die het schilderij hebben beoordeeld, beschouwen het altijd als een autograph. Het is waarschijnlijk dat Martins oordeel gedeeltelijk werd beïnvloed door de slechte staat van het schilderij, dat desondanks schilderkunstige kwaliteiten vertoont die volgens ons overeenkomen met die van de veilige werken van de kunstenaar. Wat de datering betreft, is het moeilijk een jaar te noemen dat specifiek overeenkomt. Martin (1913) gaf 1660-1665 aan, een periode die goed past bij de rijpe stilistische kenmerken van het schilderij en overeenkomt met de mogelijke aankoop door Cosimo III in 1669. Een kleinere versie bevindt zich in het Metropolitan Museum in New York.

Dit is een beschrijving van een cultureel erfgoedobject dat deel uitmaakt van de catalogus van het Italiaanse ministerie van Cultuur. Het object is een historisch of artistiek erfgoed met de identificatienummer 0900131428.


Provenance van mijn exemplaar

George Theodore Cruft was de kleinzoon van Edward Cruft (geboren in 1776), advocaat en vriend van zowel John als John Quincy Adams (6e president van de Verenigde Staten), en neef bij huwelijk van Abigail Smith Adams. Het schilderij dat hier wordt beschreven, kwam via de Cruft-familie in de nalatenschap van de huidige consignatie in Concord, Massachusetts (verkocht bij Skinner Auctions).


Literatuur

Martin 1901, p. 235, nr. 320a, als kopie
Hofstede de Groot 1907-1928 (Duitse editie), vol. 1 (1907), p. 409, nr. 207
Martin 1913, p. 171, ill., als ca. 1660-1665
Gerson 1942/1983, p. 182
Baer 1990, nr. 81

Het originele werk in de Uffizi vertoont enkele resten van een nep-handtekening in de rechterbenedenhoek van het schilderij. Op de dwarsbalk van de kruk in de rechteronderhoek staan de initialen GDOV in hoofdletters, die echter als vals worden beschouwd.

Afmetingen van het origineel in Uffizi: Rechthoek (portretformaat) 45,9 x 36,4 cm
Afmetingen van mijn kopie: 46,9 x 36,2 cm


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    Advertentienummer: a1517307430191sinds 1 sep. '25, 11:11