SMAO - Brick City Kid€ 1,00
Beschrijving
GIOVANNI GIACOMO SEMENTI
(Bologna, 1583 – Rome, 1636/42)
De zelfmoord van Lucrezia
Olie op doek, 205 x 145 cm
Expertise Massimo Pirondini
Afmeting lijst cm. 231 x 181 x 8 ca.
Herkomst
Privécollectie
PUBLICATIE:
• A. Maggio, in De MIDDEN EN HET GEBIED in Sicilië met zijn duizend culturen. De invloed van Caravaggio en de Vlaamse meesters op de zuidelijke schilderkunst, catalogus van de tentoonstelling (Salemi, Castello Normanno-Svevo, 9 augustus – 25 oktober 2015) onder redactie van Franco Paliaga, Pontedera, 2015, Bandecchi Vivaldi, pp. 60-63, nr. 16 [zoals toegeschreven aan Guido Reni (Bologna, 1575-1642) en assistenten (Giovanni Giacomo Sementi, 1583-1640].
Tentoonstelling
• Salemi, Normandisch-Svevo kasteel, De mythen en het landschap in Sicilië met zijn duizend culturen. De invloed van Caravaggio en de Vlaamse meesters op de zuidelijke schilderkunst, samengesteld door Franco Paliaga, 9 augustus – 25 oktober 2015.
OPMERKING: Publicatie catalogus werken van de Intermidiart-collectie. Garantiecertificaat en legale herkomst. Werk met verguld en bewerkt fotolijst (fouten):
We danken Prof. Massimo Pirondini voor het bevestigen van de toewijzing aan Giovanni Giacomo Sementi (Bologna, 1583 – Rome, 1636/42), vergezeld van een expertise.
Presenteren we in de catalogus een belangrijk Top-Lot, een olieverfschilderij op doek van uitstekende kwaliteit, dat een van de meest beroemde scènes uit de figuur van Lucrezia afbeeldt, met name de dramatisch intense interpretatie van het moment van zelfmoord.
Het werk is al tentoongesteld op een belangrijke tentoonstelling — met bijbehorende publicatie — getiteld "De mythes en het landschap in Sicilië met zijn duizend culturen. De invloed van Caravaggio en de Vlaamse meesters op de zuidelijke schilderkunst", gehouden in het Normandisch-Svevo-kasteel in Salemi en georganiseerd door de Fiera Franca SS. Salvatore. De tentoonstelling werd verzorgd door Prof. Franco Paliaga met de bijdrage van Prof. Pierluigi Carofano en vond plaats van 9 augustus tot 25 oktober 2015. Tijdens deze gelegenheid werd het werk toegeschreven aan Guido Reni en zijn kring, in het bijzonder aan zijn medewerker Giovanni Giacomo Sementi (Pontedera, 2015, Bandecchi & Vivaldi, pp. 60-63, nr. 16).
Vervolgens is het schilderij onderworpen aan een voorzichtige reinigingsbeurt in het restauratieatelier van Prof. Sandro Salemme in Imola, een operatie die de hoge schilderkunstige kwaliteit van het werk verder bevestigde.
Als gevolg van deze waardering heeft Prof. Massimo Pirondini een diepgaand toeschrijvend onderzoek uitgevoerd, waarbij hij met overtuiging het doek toewijst aan het corpus van werken van Giovanni Giacomo Sementi (Bologna, 1583 – Rome, 1636/42), een beroemde leerling van Guido Reni (Bologna, 1575 – 1642). Deze toewijzing is formeel vastgelegd in een schriftelijke communicatie die is gestuurd naar de eigenaar:
… Lucrezia wordt afgebeeld terwijl ze staat, met haar linkerhand die haar gele jurk aan de zijkant vasthoudt, waardoor haar borst bloot komt te liggen, die ze zelf op het punt staat door te steken met een lange, dunne dolk die ze in haar rechterhand vasthoudt; op haar schouders een brede, volumineuze azuurblauwe mantel en op de achtergrond, in roze tinten, een halfschaduwrijke gordijn en de ongestructureerde plooi van het bed.
Het schilderij is afgeleid van een gelukkige compositie van Guido Reni, een echt barokmodel van een heldin in volledige figuur dat grote successen behaalde onder zijn tijdgenoten, en dat onder andere leidde tot latere en vergelijkbare versies door Simon Vouet en Artemisia Gentileschi.
Het prototype van Guido Reni leek te zijn opgedragen door de kunstenaar aan kardinaal Ludovico Ludovisi tijdens zijn verblijf in Bologna, rond 1625, en werd later vermeld in de inventaris van de Ludovisi-collectie van 1633, waar onder andere de afmetingen worden aangegeven: 10 en een halve palm bij 7 (cm 234,57 x 156,38, berekend met de Romeinse palm van 22,34 cm).
Dit origineel van de meester is verloren gegaan, en zo ook de exacte kopie die kardinaal Bernardino Spada liet maken (1627-31) voor zijn collectie, door de volgeling van Reni, Ercole de Maria. Dit werk werd later verkocht en verspreid in 1801, en werd op zijn beurt vervangen door de achttiende-eeuwse kopie die momenteel in de Galleria Spada in Rome hangt; dit doek is, al is het niet meer dan belangrijk om ons te oriënteren op de chromatische waarden en de afmetingen, althans in hoogte (cm. 234 x 150), van het originele model.
Maten en kleuren die niet overeenkomen met die van het schilderij dat tegenwoordig wordt beschouwd als het archetype van Reni voor deze compositie, namelijk het exemplaar bewaard in Potsdam-Sanssouci, met afmetingen van 215 x 151 cm en met de heldere heldin met een grote rode mantel en bruin gekleurde achtergronddoeken.
En daarom moet de hypothese worden overwogen dat, gezien de absolute autografie van het Duitse doek dat Reni heeft gemaakt, er minstens twee prototypes zijn, uitgevoerd in strikte temporele nabijheid. We zeggen 'minstens', omdat een derde schilderij, in privécollectie en waarvan alleen foto's bekend zijn, minstens gedeeltelijk als autograaf moet worden beschouwd: het meet 228 x 160, met de heldin in een gele jurk, blauwe mantel en roze achtergrond, wat volledig aansluit bij de Ludovisi-Spada-lijn.
Filon die ook wordt toegeschreven aan het werk in kwestie, waarvan de hoge kwaliteit de herkomst uit de nauwe kring van de meester suggereert, op een moment dat het succes van de Ludovisi-schilderij meerdere kopieën of duplicaten vereiste om aan de vraag van lokale en niet-lokale verzamelaars te voldoen. Een voorbeeld hiervan is Bernardino Spada, die tussen 1627 en 1629 in Bologna verbleef en een kopie bestelde bij Ercole de Maria, omdat hij niet kon rekenen op ruime financiële middelen.
De auteur van het betreffende werk moet dus gezocht worden onder de eerste en meest nauwe aanwezigen in het team van de kapelmeester van Bologna, evenals onder degenen met de hoogste artistieke capaciteiten, wat betekent dat de keuze beperkt wordt tot de namen Francesco Gessi en Giovan Giacomo Sementi. Gessi wordt uitgesloten vanwege zijn stijl, die vanaf het begin rond en apollineïsch was (ook te danken aan zijn jeugdige omgang met Francesco Albani), en het is met Sementi (Bologna, 1583 – Rome, 1636/42) dat Lucrezia in kwestie sterke en brede stilistische en culturele affiniteiten vertoont.
Wat betreft Sementi, die rond 1612 de werkplaats van de meester binnenliep, zal hij het moment van grootste verbondenheid met de reniaanse smaak afsluiten door de banden met Guido te verbreken en zich definitief naar Rome te verplaatsen, rond 1624; maar ook daarna, in Rome, toen hij officiële schilder werd van de kardinaal Maurizio van Savoye en zijn stijl aanzienlijk veranderde door de sterke invloeden en grote vernieuwingen van de lokale artistieke omgeving, bleef hij altijd Reni als zijn ideale referentiepunt behouden met zijn moederland: dit wordt onder andere bevestigd door de vele kopieën die hij hier maakte van schilderijen van Guido, kopieën die worden bevestigd door oude inventarissen en waarvan velen later (en misschien sommige zelfs tot op heden) als autographen werden beschouwd.
Van deze denken wij dat ook onze Lucrezia zich kan voegen, waar de verhulde epidermale afkeer, opgewekt door plotselinge roodheid, nog steeds verwijst naar bepaalde werken uit de Bolognaanse periode van Giovanni Giacomo, zoals de Martelaarschap van S. Eugenia uit de lokale Pinacotheek, of Susanna en de oude mannen uit een privécollectie; terwijl de licht- en textuureffecten op stoffen en plooien overeenkomen met de meest typische modellen van onze eigen stijl, bijvoorbeeld te zien in de Giuseppe en de vrouw Putifarre, eerder in New York, collectie Matthiesen, of in de Triomf van David, die op 18 mei 2023 werd geveild bij Wannenes in Genua. Deze effecten, hoewel met natuurlijke variaties, vormen nog steeds een sterke ideële integratie met de Bolognaanse ervaringen.
Een punt dat ik wil maken, is dat de theatrale en briljante welsprekendheid van bepaalde weelderige en grote werken uit de rijpheid van Sementi, zoals de Lucrezia van Bensancon (Musée des Beaux Arts) of de Porzia al reeds Dorotheum (Wenen, veiling 24 april 2018), volgens mij ondenkbaar zou zijn zonder de fundamentele ervaringen van gepassioneerde en punctuele oefeningen, vergelijkbaar met die hier besproken, op modellen van de oude meester (citaat expertise Massimo Pirondini).
Het doek verkeert in goede algemene staat, gezien de leeftijd van het schilderij. Het schilderoppervlak vertoont een patina en is goed leesbaar. Zoals eerder vermeld, is het werk onderworpen aan een zorgvuldige conserveringsbeurt bij het restauratieatelier van Dott. Sandro Salemme in Imola (BO). Daar is, na infrarood- en ultravioletfotografie, besloten het ondergrond in de oorspronkelijke staat te laten. De interventie bestond uit een lichte oppervlaktereiniging om stof, oxidaties door verouderde vernis en atmosferische invloeden te verwijderen, evenals enkele retouches van eerdere, niet-passende restauraties. Hierdoor konden details worden hersteld en beter zichtbaar gemaakt. Bij het constateren van een duidelijke ontspanning van het doek, is besloten het van het frame te verwijderen en te consolideren met behulp van thermoplastische hars onder vacuüm, om de hechting tussen verflaag en ondergrond te verbeteren. Vervolgens is het doek opnieuw gespannen en gemonteerd op een nieuw frame. Als afsluiting is een dunne beschermlaag van spuitvernis aangebracht. Het ondergrond is eerder gespannen geweest. Onder het licht van hout zijn enkele verspreide, goed geïntegreerde restauraties zichtbaar die de algehele leesbaarheid niet belemmeren. In natuurlijk licht is een fijne craquelé zichtbaar, passend bij de leeftijd van het schilderij.
De afmetingen van het grote doek zijn 205 x 145 cm.
Het schilderij wordt verfraaid door een mooie, goudkleurige barokke lijst met een gedetailleerd ontwerp, wat een indrukwekkend effect geeft (de afmetingen van de lijst zijn ongeveer 231 x 181 x 8 cm, met enkele defecten). "De lijst die op de bovenstaande foto's te zien is, is door de verkoper of door een derde partij aan het kunstwerk toegevoegd. De lijst wordt zonder extra kosten meegeleverd, zodat deze direct klaar is om te worden tentoongesteld bij ontvangst. De lijst wordt als een gebaar van vriendelijkheid inbegrepen en wordt niet beschouwd als een integraal onderdeel van het kunstwerk. Daarom wordt elk potentieel schade aan de lijst die geen invloed heeft op het kunstwerk zelf, niet geaccepteerd als geldige reden om een klacht in te dienen of de bestelling te annuleren."
Vanwege de afmetingen zal het werk worden verzonden via een betrouwbare vervoerder of met een grote houten kist en polystyreen, en kan er vertraging optreden bij de levering. Het werk wordt geleverd met een attest van vrije circulatie van culturele goederen. In het geval van verkoop buiten het Europese grondgebied, moet de koper wachten op de afhandeling van de definitieve exportprocedures.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te bieden...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
9x bekeken
0x bewaard
Sinds 5 sep. '25
Advertentienummer: a1517457436
Populaire zoektermen
Kunst | Schilderijen | Klassiekrien poortvliet schilderijenjopie huisman schilderijenoude schilderijenantieke schilderijenschilderijen te koopindonesische schilderijentoon hermans schilderijenolieverf schilderijenhokken schilderijenantiek en kunstwinterlandschap schilderijenrien poortvliet schilderijenschilderijen met jachttafereelromp paspop in Kantoor en Winkelinrichting | Winkel en Inventarisviolet parkiet in Vogels | Parkieten en Papegaaiencroco schoenen heren in Schoenenisabella commodore in Voortenten en Luifelskdl 32l4000 in Afstandsbedieningencucci tas heren in Tassen | Schoudertassen4 seasons wicker in Tuinsets en Loungesetshummer h1 in Hummerzip type 3 70 cc in Scooters | Piaggiobesturing boot in Reparatie en Onderhoud | Watersport en Boten