Julianos Kattinis (1934) - Donna€ 1,00
Beschrijving
Felice Boscarati
(Verona, 1721 – 1807)
De zelfmoord van Lucrezia
Olieverfschilderij op doek, cm. 101 x 82,5
Deskundigheid van de historicus F. Spadotto
OPMERKING: Publicatie van de catalogus van werken uit de collectie Intermidiart. Deskundigheid door Dott.ssa Federica Spadotto. Garantiecertificaat en Legitieme Herkomst. Werk zonder lijst:
Wij danken mevrouw Federica Spadotto voor het suggereren van de toewijzing aan Felice Boscarati (Verona, 1721 – 1807), vergezeld van een expertise.
Dit interessante schilderij is toegeschreven aan de catalogus van Felice Boscarati (Verona, 1721 – 1807), door kunsthistorica Dr. Federica Spadotto met een geschreven notitie aan de eigenaren:
… Het werk in kwestie dat bestudeerd wordt, blijkt significant te zijn met betrekking tot twee interessegebieden: enerzijds het corpus van de maker zelf – Felice Boscarati (Verona, 1721 – 1807) –; anderzijds het veronese schilderachtige podium in het volle zeventiende eeuw.
Deze laatste wordt nog steeds vrij verwaarloosd door de kritiek, aangezien de gouden eeuw de absolute hegemonie van de Venetiaanse meesters registreert, waaronder Giambattista Tiepolo (Venetië, 1696 – Madrid, 1770) en zijn herinterpretatie van de door Paolo Veronese (Verona, 1528 – 1588) geformaliseerde les. In het vaderland, daarentegen, van de illustere renaissance-meester, kijken de figuurschilders naar andere scholen, waar Boscarati Pompeo Batoni (Lucca, 1708 – Rome, 1787) tot hun meester hadden uitgeroepen.
In de eeuwige stad kreeg Onze gelegenheid om zich te vergelijken met de vele schilderkunstige getuigenissen achtergelaten in de zeventiende eeuw door de Bolognazen, onder wie Giovanni Francesco Barbieri – beter bekend als het Guercino (Cento, 1591 – Bologna, 1666) – waarop het gepast is onze aandacht te richten. Bij de kunstenaar uit Cento en bij een van zijn medewerkers, Guido Cagnacci (Sant’Arcangelo di Romagna, 1601 – Wenen, 1663), zijn namelijk de essentiële termen van vergelijking terug te vinden met betrekking tot de inventio van ons schilderij, hoewel de heldin afgebeeld door laatstgenoemden niet de matrone Lucretia is, maar de Egyptische koningin Cleopatra.
In de voorstellingen hiervan kiezen de schilders traditioneel om het halfnaakte, levenloze beeld op het doek vast te leggen, terwijl ze voor Lucrezia de voorkeur geven aan het moment waarop ze zichzelf door het mes steekt.
Op een nogal verouderde wijze beeldt Boscarini Lucrezia af in dezelfde houding als Cleopatra, waarvan het enige verschil het pistool in plaats van de slang is. De meester lijkt bovendien bezig te zijn met het creëren van een soort mengeling tussen de twee personages, doordat hij een koord – dat de slang oproept – dat zich uit de schede uitstrekt, onder het hoofd van de matrona legt, dat als kussen dient, tot aan het zelfmoordwapen. Aan dit element wordt toegevoegd datzelfde oorbel, dat ook te zien is in de eerder genoemde schilderijen, wat een directe vergelijking met hen suggereert en geen loutere suggestie is, zoals het geval is bij Antonio Molinari (Venetië, 1665 – 1704) in zijn 'Dood van Cleopatra'.
Het is niet uit te sluiten dat er een schilderlijke versie bestaat die ons anderszins onbekend is, aangezien in een doek uit de late zeventiende eeuw, momenteel bewaard in de Mainetti kunstcollectie in Rome, de voorstelling van de vondst van het lichaam van Cleopatra, de hoofdrolspeelster in een pose staat die sterk lijkt op die in kwestie, naast het delen van enkele gelaatstrekken.
Felice onthult, precies in de meest uitgesproken definitie van de neus, de oogleden en het profiel van het gezicht, de essentiële kenmerken van haar eigen stijl, vergezeld van de bijzondere definitie van de plooien en het clair-obscur spel, dat verwijst naar de allegorische serie die ik in 1722 door de kunstenaar is gemaakt voor de Veronese arts Lazzaro Riviera (vgl. Mondo vetus, recensie: hinc posterum universeel systeem).
Deze belangrijke opdracht vertegenwoordigt het hoogtepunt van een carrière die is opgebouwd rond de principes van de 'goede tekening' en 'elegantie', volgens de richtlijnen van de esthetiek die is geformaliseerd door de Veronese academie, waarin onze kunstenaar behoort tot de dertig oprichtende leden (1764). Deze richtlijnen, die al vanaf de eerste opleiding in schilderkunst worden aangeleerd, vormen voor Boscarati een onmisbare referentiebasis die zijn artistieke avontuur op een consequente manier bepaalt, zoals blijkt uit het te bestuderen doek, dat kan worden toegeschreven aan de eerste rijpheid vanwege de opvallende suggestie van de Bolognaanse referenties (citaat Federica Spadotto, expertise).
Wat betreft de staat van conservering, wordt het doek over het algemeen in redelijke conditie beschouwd, gezien de leeftijd van het schilderij. Het oppervlak vertoont een patina. Bij het bekijken onder Wood-licht zijn enkele verspreide restauraties zichtbaar, met glazuren en oxidatie van het schilderoppervlak. Er worden geen ernstige conserveringsproblemen vastgesteld. Het werk is opnieuw gespannen. Er is een laag fluorescerende vernis zichtbaar, die zich heeft sedimenteren en gemengd met stof. Kleine, verspreide retouches zijn zichtbaar. Aan de linkerzijde, voor de kijker, zijn twee oude gerepareerde sneden zichtbaar, één horizontaal en één verticaal. De afmetingen van het werk zijn 101 x 82,5 cm. Het schilderij wordt zonder lijst verkocht, hoewel het wordt verfraaid door een mooie, goudkleurige en bewerkte lijst.
Herkomst: privécollectie
Publicatie
Inedito;
De mythes en het landschap in Sicilië, met zijn duizend culturen. ONBEKENDE QUADRERIA, algemene catalogus van de schilderijen uit de collectie van de cyclus 'De mythes en het landschap', editie, Lab_04, Marsala, 2025.
In het geval van verkoop buiten het Italiaanse grondgebied, moet de koper wachten op de verwerkingstijd van de exportformaliteiten.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te bieden...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Advertentienummer: a151745743970sinds 5 sep. '25, 14:12
Populaire zoektermen
Kunst | Schilderijen | Klassiekrien poortvliet schilderijenjopie huisman schilderijenoude schilderijenantieke schilderijenschilderijen te koopindonesische schilderijentoon hermans schilderijenolieverf schilderijenhokken schilderijenantiek en kunstwinterlandschap schilderijenrien poortvliet schilderijenschilderijen met jachttafereelhonda shadow 50 in Motoren Inkoopkap zonnescherm in Zonneschermenbellevie in Fietsen | Dames | Moederfietsenkerkdriel in Banken | Sofa's en Chaises Longuesseltmann weiden bavaria in Antiek | Porseleinradiator 1000 x 600 in Verwarming en Radiatorenwilesco d21 in Antiek | Speelgoedkees in Vogels | Parkieten en Papegaaiennavigatie opel in Elektronica en Kabelsbehringer djx 700 in Dj-sets en Draaitafels