Julianos Kattinis (1934) - Donna€ 1,00
Beschrijving
Godofredo Ortega Muñoz (San Vicente de Alcántara, Badajoz, 1899 – Madrid, 1982)
Bergen op de achtergrond
Olieverf op doek.
51 x 60 cm en 77 x 87 x 5 cm met het frame.
Goede staat van onderhoud.
Herkomst:
- Particuliere collectie, Massimo Uccelli, Italië. Geërfd van zijn grootouders, die het op hun beurt van de schilder kregen terwijl hij in zijn huis aan de Via Antonio Rosmini in Stresa woonde, nabij het Lago Maggiore (Italië).
Particuliere collectie, Turijn.
Documentatie: Certificaat van de "Fundación Ortega Muñoz", gedateerd op 19 februari 2024.
Omschrijving:
Ondertekend in de linkerbenedenhoek 'G. Ortega Muñoz'.
Authenticiteit bevestigd door de Fundación Ortega Muñoz, Badajoz 2023.
Godofredo Ortega schilderde dit landschap tijdens een van zijn reizen door Italië, tussen 1921 en 1926 of tussen 1930 en 1933. Precisie zijn verblijf aan het Lago Maggiore, aan de grens tussen Italië en Zwitserland, zou bijzonder belangrijk blijken voor de jonge schilder tijdens zijn eerste bezoek. Daar studeerde hij, gedurende een korte maar zeer vruchtbare periode, bij de Engelse schilder Edgard Rowley Smart. Van deze onverwachte meester leerde Ortega dat, tegenover de spirituele en esthetische chaos van een door de Eerste Wereldoorlog verwoestde wereld, kunst alleen haar authenticiteit kon terugkrijgen door spirituele waarheden en eenvoudige emoties, dat wil zeggen, door terug te keren naar de natuur.
Ortega bevindt zich dus in de jaren twintig en dertig vooral met het landschap bezig; hij doorloopt het, bestudeert het, schildert het direct uit de natuur, ontdekt het op formeel en vooral metafysisch niveau. In tegenstelling tot de romantische erfgoedlandschapskunst, die verwonderd is over het groots en onmetelijk zijn van de natuur, houdt Ortega een strikt moderne blik, die het absolute en ware ziet in de aarde zelf, in het eenvoudige en landelijke landschap. Deze esthetische gedachte, die uiteindelijk zal leiden tot de metafysische aard van Ortega's rijpe landschap, wordt hier al gesuggereerd in dit kleine olieverfschilderij op karton. De imposante bergen verdwijnen en vervagen, terwijl de aandacht van de schilder zich richt op het aardoppervlak, dat zeer diep is en wordt vastgelegd vanuit een hoog standpunt. Met een gebaren- en vibrerende penseelstreek, duidelijk modern, weerspiegelt de kunstenaar de wonderen van kleur en licht op de velden, de huizen en de kaalgekapte bomen door de winterkou.
Godofredo Ortega Muñoz (San Vicente de Alcántara, Badajoz, 1899 – Madrid, 1982) begon autodidactisch met kunst; in 1919 ontmoette hij de klassieke meesters in Madrid, en een jaar later verhuisde hij naar Parijs op zoek naar contact met de avant-garde. Daar raakte hij bevriend met Gil Bel, met wie hij later de Escuela de Vallecas zou vormen. Ontnuchterd door het artistieke landschap in Parijs na de oorlog, begon Ortega aan een reeks reizen door Italië en Europa op zoek naar nieuwe talen. Aan het Lago Maggiore, op de grens tussen Italië en Zwitserland, ontdekte hij samen met de Engelse schilder Edgard R. Smart een nieuwe artistieke weg die de waarheid van de schilderkunst zocht in de terugkeer naar de natuur. In 1926 keerde hij tijdelijk terug naar Spanje, het moment waarop de genoemde Escuela de Vallecas werd gevormd, waarvan Ortega de interesse voor het landelijke landschap deelde. Een jaar later hield hij zijn eerste tentoonstelling in de Círculo Mercantil in Zaragoza. Datzelfde jaar hervatte hij zijn reizen door Europa, en vanaf de jaren 30 zou hij ook Egypte en het Midden-Oosten bezoeken.
Voor zijn terugkeer naar Spanje in 1935 had zijn taal al de kenmerken van rijpheid: liefde voor de natuur, een evenwicht tussen kleur en stemming, en die sfeer van rust en verdriet die kenmerkend is voor zijn schilderijen. Al deze elementen maken dat Ortega tot op heden wordt beschouwd als de grote vernieuwer van het landschap in Spanje, samen met Benjamín Palencia en Vázquez Díaz. Na de Spaanse Burgeroorlog, gevestigd in zijn geboorteplaats San Pedro de Alcántara, hervatte Ortega zijn carrière met succes, toonde zijn werk in Spanje, andere Europese landen en de Verenigde Staten. Zijn taal bleef evolueren, met invloeden van het primitisme en de Italiaanse metafysische schilderkunst. Ortega ontving de Grote Prijs voor Schilderkunst op de Hispano-Amerikaanse Kunstbiënnale in Havana (1953), in 1968 kreeg hij een speciale erezaal op de Nationale Tentoonstelling van Schone Kunsten en in 1970 werd een retrospectieve tentoonstelling gehouden in het Casón de Buen Retiro in Madrid, wat zijn definitieve bevestiging betekende. Tegenwoordig bevinden zich werken van hem in de stichting die zijn naam draagt in Badajoz, evenals in het MNCARS in Madrid en het Museum voor Schone Kunsten in Badajoz, onder andere collecties.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te bieden...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Advertentienummer: a151747160960sinds 5 sep. '25, 14:22
Populaire zoektermen
Kunst | Schilderijen | Klassiekrien poortvliet schilderijenjopie huisman schilderijenoude schilderijenantieke schilderijenschilderijen te koopindonesische schilderijentoon hermans schilderijenolieverf schilderijenhokken schilderijenantiek en kunstwinterlandschap schilderijenrien poortvliet schilderijenschilderijen met jachttafereel46 cm in Elektrische fietsenreceptiebalie in Bureauscornelis pronk in Kunst | Etsen en Gravuresspijk gn in Ansichtkaarten | Nederlandimperial crown in Auto's | Folders en Tijdschriftenkoplamp smart in Verlichtingzeshoek tafel in Tafels | Bijzettafelsspeelgoedtas in Boxenmarklin vrachtwagen in Modeltreinen | H0brink heteluchtverwarming in Verwarming en Radiatoren