José Puente González (1928-2002) - Toros en el campo€ 180,00
Beschrijving
Madonna met het gezegende kind in een vergulde lijst, temperatek op paneel uit de Renaissance in Italië door een volgeling van Catarino Veneziano, XVIe eeuw, ingelijst en klaar om te bieden.
Renaissance schilder (15e-16e eeuw)
Volgeling van Catarino Veneziano
(Actief in Venetië in de 14e eeuw)
Madonna met het Zegenende Kind
Tempera op paneel, gouden achtergrond, 12 x 9,4 cm.
Afmetingen lijst cm. 18,5 x 16 x 2 ca.
OPMERKING: Publicatie catalogus werken uit de collectie Intermidiart. Werk niet ondertekend. Certificaat van garantie en legitieme herkomst. Werk met lijst (XIX?) in renaissancestijl met een gouden en zwart gelakte kast (gebreken); klein houten paardje.
Het schilderij, in een redelijke staat van leesbaarheid, afbeeldt een iconografisch onderwerp dat een zeer wijdverspreid en beproefd schema volgt, waarin de Maagd en het Kind in het centrum van een compositie staan.
Het werk in kwestie toont een duidelijke stilistische en iconografische afhankelijkheid van de schilderkunst van het late gotiek en de vroege renaissance in Noord-Italië. Om die redenen acht ik het plausibel om dit kleine paneel te herleiden tot een productie die, qua stijl en schildertechniek, geïnspireerd is door modellen uit de periode tussen de vijftiende en het begin van de zestiende eeuw. Het werk lijkt de sfeer op te roepen van een volgeling van de Venetiaanse school, in het bijzonder die van Caterino di Marco da Venezia, ook bekend als Catarino Veneziano (actief in Venetië in de 14e eeuw).
De tafel is inderdaad geschilderd met opmerkelijke vaardigheid, met grote aandacht voor detail en een uitstekende harmonie tussen licht en kleur, elementen die de schilderstijl uit de periode tussen de dertiende en vijftiende eeuw oproepen. Ze lijkt gemaakt door een bekwame Venetiaanse schilder, die compositieve modellen uit de Renaissance herneemt, vooral in de voorstelling van de Madonna met het Kind Jezus dat zegenend is – soms vergezeld door cherubijnen – een iconografisch thema dat wijdverspreid was van de twaalfde tot de zestiende eeuw.
De iconografie van de Madonna met het Kind dat zegent met de bal verwijst naar een veelvoorkomend beeld in de christelijke schilderkunst en beeldhouwkunst, waarin Maria het Kind vasthoudt en dit een bol ondersteunt of ontvangt. De bol vertegenwoordigt vaak de wereld of de goddelijke kracht. De bol kan ook symbool staan voor het geschenk van de menselijke natuur door Jezus voor de verlossing van de wereld, dat Maria ontvangt door de Heilige Geest. Kortom, de Madonna met het Kind dat zegent met de bal is een symbolische iconografie die op verschillende manieren kan worden geïnterpreteerd, maar die altijd verwijst naar het thema van verlossing en redding.
In ons geval houdt Maria het Kind in haar armen, terwijl Jezus met zijn linkerhand de wereldbol omhelst – een symbool van de schepping van de wereld, die Jezus vasthoudt en die Maria hem heeft gegeven – en tegelijkertijd – met zijn rechterhand – het gebaar van de zegen.
Ondergedompeld in een gouden achtergrond, heerst ze over de twee figuren, met beiden een blik naar de kijker, met een gebaar dat zowel zacht als expressief is, natuurlijk en intiem.
Catarino di Marco was een schilder die gedocumenteerd is in de gebieden van Venetië en Dalmatië tussen 1365 en 1390. Het eerste document dat zijn bestaan vermeldt, is een kwitantie voor de bruidsschat van zijn vrouw Franceschina di Nicoletto Garzoni. Zijn eerste werk, de verloren geschilderde kruis uit 1367 voor de kerk van Sant’Agnese in Venetië, brengt hem in verband met een andere schilder, Donato Veneziano, waarschijnlijk Catarino's meester. Vijf jaar later verschijnt de handtekening van beiden op het paneel met de Inhuldiging van de Maagd, dat tegenwoordig wordt bewaard in de Fondazione Querini Stampalia, wat een hevige discussie onder onderzoekers heeft uitgelokt die twijfelen aan Catarino's betrokkenheid vanwege een duidelijke stijlverschil. Desondanks verschijnen de twee schilders in 1386 opnieuw samen wanneer beiden een kruisbeeld en twee anconetten kregen toegewezen voor het Dominicanenklooster van San Platone in Zara. Uit hetzelfde document blijkt dat zijn patroniem gebaseerd is op de hypothese dat Catarino een zoon is van de schilder Marco di Martino, de broer van Paolo Veneziano.
Wat betreft de staat van conservering, verkeert de tablet in een redelijke staat van conservering. Het schilderoppervlak vertoont een patina. Onder Wood-licht zijn oude restauraties, doorzichtigheden en abrasies van het schilderoppervlak zichtbaar. In zonlicht zijn kleine kleurafwijkingen aan de zijkanten zichtbaar.
De door ons verstrekte conditierapport moet als nauwkeurig en zorgvuldig worden beschouwd, maar in elk geval volledig subjectief en niet volledig exhaustief omdat het niet is uitgevoerd in gespecialiseerde laboratoria en met specifieke technische ondersteuning. Bij blootstelling aan zonlicht is een fijne craquelé zichtbaar die op die periode wijst. De afmetingen van de tablet zijn 12 x 9,4 cm. Het schilderij wordt geleverd met het kleine houten ezeltje en is verfraaid met een mooie lijst (XIX?) in renaissancestijl met een vergulde en zwart gelakte kastlijst (de afmetingen van de kleine lijst zijn ongeveer 18,5 x 16 x 2 cm, met enkele defecten). "De lijst die op de bovenstaande foto's is weergegeven, is door de verkoper of door een derde partij aan het kunstwerk toegevoegd. De lijst wordt zonder extra kosten meegeleverd, zodat deze direct kan worden tentoongesteld bij ontvangst. De lijst wordt als een gebaar van goodwill inbegrepen en wordt niet beschouwd als een integraal onderdeel van het kunstwerk. Daarom wordt eventuele schade aan de lijst die geen invloed heeft op het kunstwerk zelf niet erkend als geldige reden voor het openen van een claim of het annuleren van de bestelling."
Herkomst: privécollectie Sicilië.
Publicatie
Inedito;
De mythen en het land in Sicilië met haar duizend culturen. ONGEPUBLISEERDE KWADRERIA algemene catalogus van de schilderijen uit de collectie van de serie „De mythen en het land“, uitgever Lab_04, Marsala, 2025.
In het geval van verkoop buiten het Italiaanse grondgebied, moet de koper wachten op de verwerkingstijd van de exportformaliteiten.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Lage veilingkosten
Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
24/7 meebieden in onze app
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Renaissance schilder (15e-16e eeuw)
Volgeling van Catarino Veneziano
(Actief in Venetië in de 14e eeuw)
Madonna met het Zegenende Kind
Tempera op paneel, gouden achtergrond, 12 x 9,4 cm.
Afmetingen lijst cm. 18,5 x 16 x 2 ca.
OPMERKING: Publicatie catalogus werken uit de collectie Intermidiart. Werk niet ondertekend. Certificaat van garantie en legitieme herkomst. Werk met lijst (XIX?) in renaissancestijl met een gouden en zwart gelakte kast (gebreken); klein houten paardje.
Het schilderij, in een redelijke staat van leesbaarheid, afbeeldt een iconografisch onderwerp dat een zeer wijdverspreid en beproefd schema volgt, waarin de Maagd en het Kind in het centrum van een compositie staan.
Het werk in kwestie toont een duidelijke stilistische en iconografische afhankelijkheid van de schilderkunst van het late gotiek en de vroege renaissance in Noord-Italië. Om die redenen acht ik het plausibel om dit kleine paneel te herleiden tot een productie die, qua stijl en schildertechniek, geïnspireerd is door modellen uit de periode tussen de vijftiende en het begin van de zestiende eeuw. Het werk lijkt de sfeer op te roepen van een volgeling van de Venetiaanse school, in het bijzonder die van Caterino di Marco da Venezia, ook bekend als Catarino Veneziano (actief in Venetië in de 14e eeuw).
De tafel is inderdaad geschilderd met opmerkelijke vaardigheid, met grote aandacht voor detail en een uitstekende harmonie tussen licht en kleur, elementen die de schilderstijl uit de periode tussen de dertiende en vijftiende eeuw oproepen. Ze lijkt gemaakt door een bekwame Venetiaanse schilder, die compositieve modellen uit de Renaissance herneemt, vooral in de voorstelling van de Madonna met het Kind Jezus dat zegenend is – soms vergezeld door cherubijnen – een iconografisch thema dat wijdverspreid was van de twaalfde tot de zestiende eeuw.
De iconografie van de Madonna met het Kind dat zegent met de bal verwijst naar een veelvoorkomend beeld in de christelijke schilderkunst en beeldhouwkunst, waarin Maria het Kind vasthoudt en dit een bol ondersteunt of ontvangt. De bol vertegenwoordigt vaak de wereld of de goddelijke kracht. De bol kan ook symbool staan voor het geschenk van de menselijke natuur door Jezus voor de verlossing van de wereld, dat Maria ontvangt door de Heilige Geest. Kortom, de Madonna met het Kind dat zegent met de bal is een symbolische iconografie die op verschillende manieren kan worden geïnterpreteerd, maar die altijd verwijst naar het thema van verlossing en redding.
In ons geval houdt Maria het Kind in haar armen, terwijl Jezus met zijn linkerhand de wereldbol omhelst – een symbool van de schepping van de wereld, die Jezus vasthoudt en die Maria hem heeft gegeven – en tegelijkertijd – met zijn rechterhand – het gebaar van de zegen.
Ondergedompeld in een gouden achtergrond, heerst ze over de twee figuren, met beiden een blik naar de kijker, met een gebaar dat zowel zacht als expressief is, natuurlijk en intiem.
Catarino di Marco was een schilder die gedocumenteerd is in de gebieden van Venetië en Dalmatië tussen 1365 en 1390. Het eerste document dat zijn bestaan vermeldt, is een kwitantie voor de bruidsschat van zijn vrouw Franceschina di Nicoletto Garzoni. Zijn eerste werk, de verloren geschilderde kruis uit 1367 voor de kerk van Sant’Agnese in Venetië, brengt hem in verband met een andere schilder, Donato Veneziano, waarschijnlijk Catarino's meester. Vijf jaar later verschijnt de handtekening van beiden op het paneel met de Inhuldiging van de Maagd, dat tegenwoordig wordt bewaard in de Fondazione Querini Stampalia, wat een hevige discussie onder onderzoekers heeft uitgelokt die twijfelen aan Catarino's betrokkenheid vanwege een duidelijke stijlverschil. Desondanks verschijnen de twee schilders in 1386 opnieuw samen wanneer beiden een kruisbeeld en twee anconetten kregen toegewezen voor het Dominicanenklooster van San Platone in Zara. Uit hetzelfde document blijkt dat zijn patroniem gebaseerd is op de hypothese dat Catarino een zoon is van de schilder Marco di Martino, de broer van Paolo Veneziano.
Wat betreft de staat van conservering, verkeert de tablet in een redelijke staat van conservering. Het schilderoppervlak vertoont een patina. Onder Wood-licht zijn oude restauraties, doorzichtigheden en abrasies van het schilderoppervlak zichtbaar. In zonlicht zijn kleine kleurafwijkingen aan de zijkanten zichtbaar.
De door ons verstrekte conditierapport moet als nauwkeurig en zorgvuldig worden beschouwd, maar in elk geval volledig subjectief en niet volledig exhaustief omdat het niet is uitgevoerd in gespecialiseerde laboratoria en met specifieke technische ondersteuning. Bij blootstelling aan zonlicht is een fijne craquelé zichtbaar die op die periode wijst. De afmetingen van de tablet zijn 12 x 9,4 cm. Het schilderij wordt geleverd met het kleine houten ezeltje en is verfraaid met een mooie lijst (XIX?) in renaissancestijl met een vergulde en zwart gelakte kastlijst (de afmetingen van de kleine lijst zijn ongeveer 18,5 x 16 x 2 cm, met enkele defecten). "De lijst die op de bovenstaande foto's is weergegeven, is door de verkoper of door een derde partij aan het kunstwerk toegevoegd. De lijst wordt zonder extra kosten meegeleverd, zodat deze direct kan worden tentoongesteld bij ontvangst. De lijst wordt als een gebaar van goodwill inbegrepen en wordt niet beschouwd als een integraal onderdeel van het kunstwerk. Daarom wordt eventuele schade aan de lijst die geen invloed heeft op het kunstwerk zelf niet erkend als geldige reden voor het openen van een claim of het annuleren van de bestelling."
Herkomst: privécollectie Sicilië.
Publicatie
Inedito;
De mythen en het land in Sicilië met haar duizend culturen. ONGEPUBLISEERDE KWADRERIA algemene catalogus van de schilderijen uit de collectie van de serie „De mythen en het land“, uitgever Lab_04, Marsala, 2025.
In het geval van verkoop buiten het Italiaanse grondgebied, moet de koper wachten op de verwerkingstijd van de exportformaliteiten.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te bieden...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Bezorgt in heel Nederland
5x bekeken
0x bewaard
Sinds 13 sep '25
Advertentienummer: a1517980141
Populaire zoektermen
Kunst | Schilderijen | Klassiekrien poortvliet schilderijenjopie huisman schilderijenoude schilderijenantieke schilderijenschilderijen te koopindonesische schilderijentoon hermans schilderijenolieverf schilderijenhokken schilderijenantiek en kunstwinterlandschap schilderijenrien poortvliet schilderijenschilderijen met jachttafereelaanhanger geremd in Aanhangers en Bagagewagensvintage keukenspullen in Keuken | Keukenbenodigdhedendakpanplaten b keus in Dakpannen en Dakbedekkingauto huren contant in Verhuur | Auto en Motorartemide tolomeo sospensione decentrata in Lampen | Plafondlampenxanaka in Jasjes, Kostuums en Pakkendobbelsteen in Gezelschapsspellen | Overigegafair jeans in Spijkerbroeken en Jeanscracker in Keuken | Tupperwareshirt de jong in Sportartikelen en Voetbal