Beschrijving

Olie op doek door een volgeling van Carlo Cignani (Bologna, 1628–1719), Madonna met Kind, XVIIIe eeuw Barok devotionele scène, 47 x 37 cm, zonder lijst, conditie discrete voorwaarden, handtekening afwezig.



Volgeling van CARLO CIGNANI
(Bologna, 1628 – Forlì, 1719)
Madonna met Kind
Olie op doek, 47 x 37 cm


OPMERKING: Publicatie van een catalogus met werken uit de Intermediart-collectie. Garantiecertificaat en rechtmatige herkomst; Ongelijst kunstwerk.

Oud schilderij – mogelijk bedoeld voor privé-devotie of voor een amateur, gezien het kleine formaat – dat een iconografisch onderwerp afbeeldt dat een wijdverbreid en beproefd schema volgt in de 17e en 18e eeuw.
Tegen een onduidelijke achtergrond een portret ten halven lijve van de Heilige Moeder Gods, haar gezicht van links belicht. In haar handen speelt het Kind met een parelketting.
Het schilderij is goed leesbaar en plaatst Maria met Kind in het midden van de compositie. In dit geval verwijst het naar een legendarische stop van de Heilige Familie, die volgens de christelijke overlevering plaatsvond tijdens de terugreis na de vlucht naar Egypte.
Wat betreft de stijlkenmerken van dit paneel, waarschijnlijk bedoeld om het altaar van een adellijke kapel te sieren, hebben we te maken met een voorstelling uitgevoerd door een kunstenaar van de Centraal-Italiaanse school, begiftigd met goede technische en stilistische vaardigheden. Het illustratieve model lijkt zijn Bolognese afkomst te onthullen, die, na zijn opleiding in Emilia in de 17e eeuw, de stijl van Cignani's werk oproept. Het werk, met zijn intieme toon en subtiele clair-obscur, documenteert de balans van de kunstenaar tussen een naturalistische smaak en een verlangen om zijn devotionele beelden te idealiseren. In dit geval is zijn neiging tot herinterpretatie van de picturale teksten van Correggio, Guarcino en Annibale Carracci evident.
Het is dus een werk dat de beste leringen van de Bolognese School belichaamt en het wordt aangenomen dat het juist is om de uitvoering ervan toe te schrijven aan een leerling van Carlo Cignani (Bologna, 1628 - Forlì, 1719). Het doet namelijk denken aan de schilder, zowel wat betreft compositorische en stilistische kenmerken als wat betreft de weergave van het onderwerp.
Carlo Cignani was een Italiaanse schilder, beschouwd als de grootste Bolognese schilder die in de 18e eeuw overleed. Kunsthistorici schrijven Cignani toe dat hij rond 1670 het voortouw nam in een stijl- en smaakverandering binnen de Bolognese school, waardoor schilders afstand konden nemen van de invloeden van de Reniaanse traditie en een academische geest konden omarmen. Hij werd opgeleid door Giovanni Battista del Cairo en Francesco Albani en werd sterk beïnvloed door Annibale Carracci, Correggio en, wat betreft zijn perspectief van onderop en zijn kleurgebruik, door het werk van Melozzo da Forlì. Cignani trad daarmee ook toe tot de traditie van de Forlì-school, aan wiens ontwikkeling hij met zijn eigen werk bijdroeg. Na zijn jeugdige, sterk barokke werken in Bologna werkte hij vanaf 1662 in Rome, waar hij in 1710 prins van de Accademia di San Luca was. Vanaf 1665 was hij weer actief in Bologna en vervolgens in Parma (1678-1681).
Wat betreft de staat van conservering verkeert het doek in redelijke staat. Het beschilderde oppervlak heeft een patina. Onder Woods licht zijn enkele verspreide restauraties (met restauratiepunten verspreid over verschillende delen van het doek) en wat afbladdering en oxidatie van het beschilderde oppervlak zichtbaar. Mogelijk is verdere interventie nodig voor verder onderzoek naar de toeschrijving. De herdoeking dateert uit de 20e eeuw. Het spieraam is mogelijk vervangen tijdens de herdoeking. Het doek meet 47 x 37 cm.
Het schilderij wordt verkocht zonder lijst, ondanks dat het voorzien is van een kostbare barokke houten lijst met rijkelijk gesneden acanthushout (afmetingen van de lijst zijn circa 88 x 70 x 6 cm, met defecten en microscopisch verlies van goud).

Herkomst: Privécollectie

Publicatie
Inedito;
De mythen en het land in Sicilië met haar duizend culturen. ONGEPUBLISEERDE KWADRERIA algemene catalogus van de schilderijen uit de collectie van de serie „De mythen en het land“, uitgever Lab_04, Marsala, 2025.

In het geval van verkoop buiten het Italiaanse grondgebied, moet de koper wachten op de verwerkingstijd van de exportformaliteiten.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    Bezorgt in heel Nederland
    2x bekeken
    0x bewaard
    Sinds 13 sep '25
    Advertentienummer: a1517981117