Beschrijving

Een olieverfschilderij op doek uit 1960 van Piero Guccione getiteld Senza titolo, met handtekening, in een kader en beeldt een grijs-blauwe stedelijke landschapsweergave af; ingelijst en klaar voor tentoonstelling.



PIERO GUCCIONE
(Scicli, 1935 – Modica, 2018)
Zonder titel, (1960)
Olie op doek, 80 x 100 cm
Gemerkt en gedateerd ‘GUCCIONE ‘60’ rechtsonder.
Afmeting lijst, 84 x 104 x 3 cm, ca.


OPMERKING: Publicatie catalogus van werken uit de collectie Intermidiart. Werk ondertekend en gedateerd. Certificaat van garantie en rechtmatige herkomst. Werk met witte lijst (gebreken):

Het werk wordt vergezeld van een certificaat van archivering van het Piero Guccione-archief, verzorgd door Paola Guccione [n. 60 OL 22 – 25 – 00086 van 21 januari 2025].

We presenteren in de veilingcatalogus een interessant olieverfschilderij op doek – afkomstig uit een belangrijke Romeinse collectie, en tegenwoordig in een Siciliaanse collectie – gemaakt door de grote Siciliaanse schilder Piero Guccione (Scicli, 1935 – Modica, 2018).
De opera, ondertekend en gedateerd uit de jaren zestig, beeldt een stedelijk landschap uit dat wordt weergegeven door een gebouw met straten in grijs-blauwe tinten. Het betreft de cyclus van de jonge werken van de kunstenaar tijdens zijn verblijf in Rome in de jaren zestig, samen met beroemde werken zoals La luna a Piazza del Popolo (1959) en Deterrent (1961), een getuigenis van zijn aanvankelijke omgang met de neorealistische schilders van de Galleria Il Pincio aan Piazza del Popolo, en later, van de groep Il Pro e il Contro tussen 1961 en 1964. Vervolgens volgt het scheurmatige schilderen van Uomo in giardino (1962) en Rondini (1962), waarvan laatstgenoemde werk emblematisch is omdat het de eerste ontmoeting van de kunstenaar met blauw markeert – destijds meer gericht op blauw vanwege de tragische sfeer die hij had ontdekt in Francis Bacon – die in de loop der jaren materie en gevoel zal worden, een eigen vorm van schoonheid, een indicatie van het absolute door zijn oneindige zeeën en hemelen. Waarschijnlijk een idealiserend werk dat voorafgaat aan de seizoenen van balkons en hekken (1964-65), de reflecties op de glanzende carrosserie van auto’s (Platani sulla Volkswagen uit 1966, Sul far della luna uit 1968-69), en de verwachtingen om te vertrekken (1969-70). De relatie van de kunstenaar met het leven wordt steeds eenduidiger, absoluut direct, verlangend zich te positioneren – zoals de kunsthistoricus Luigi Carluccio schreef in de inleiding van de catalogus van Guccione’s solotentoonstelling in 1968 bij Galleria Il Gabbiano – «… binnen het handeling van het schilderen, nog vóór het schilderij […] vanwege het bewustzijn dat te bestaan op dezelfde wijze en onder dezelfde omstandigheden als de dingen die ons omringen, in een wederzijds voortgezet realiteitsgetuigenis dat ook realiseerbaar is: het leven naast de schilderkunst».
Volgens Guccione waren de jaren die hij in Rome doorbracht niet gemakkelijk; de eerste vanwege de onzekerheid over de middelen, waardoor hij zijn eerste solo-expositie uitgesteld, die plaatsvond in april 1960; de laatste, hoewel hij al een gevestigde schilder was, vanwege een groeiend gevoel van vervreemding van de omringende stedelijke realiteit, wat hem een gevoel van pijn gaf door de moeilijkheid om 'de dingen te laten samenkomen, ze samen te brengen'. Het zijn de jaren waarin hij 'Zelfportret in het landschap' schilderde in 1971, 'Op de bocht van Viale Tiziano' in 1970, en 'De lente op Via Flaminia' in 1972.
Het is het begin van een langzame, maar arbeidsintensieve voorbereiding op de terugkeer naar Sicilië, die plaatsvond in 1979, toen hij, dankzij het gevoel voor zijn schilderkunst dat hij in de Romeinse jaren had ontwikkeld, de stad verliet om terug te keren naar de dingen, bedoeld als de plaatsen van zijn jeugd waar zijn ogen en hart de eerste emoties hadden geweven, zodat 'schilderen en ademen hetzelfde zouden zijn'.
Kortom was Piero een moderne schilder die binnen de traditie werkte, maar niet traditioneel was. Buiten de commotie van modes en avant-gardes, onverschillig voor schandalen en provocaties, was hij een teruggetrokken en schuwe kunstenaar, maar tegelijkertijd zeer geliefd en populair. Hij ontving lovende erkenningen van prestigieuze critici zoals Jean Clair, Maurizio Calvesi, Guido Giuffrè, Roberto Tassi en Marco Goldin, met tentoonstellingen in belangrijke Italiaanse en buitenlandse musea. Samen met Franco Sarnari, een andere schilder van groot artistiek belang, was hij het belangrijkste referentiepunt van de succesvolle Gruppo di Scicli.
Met betrekking tot de staat van conservering verkeert het werk in over het algemeen redelijk goede conditie; het schilderoppervlak vertoont een vernislaag in patina. Het doek draagt de handtekening en datum van de kunstenaar rechtsonder en wordt vergezeld door een archiefcertificaat van het Archivio Piero Guccione, verzorgd door Paola Guccione [n. 60 OL 22 – 25 – 00086 van 21 januari 2025]. De afmetingen van het doek zijn 80 x 100 cm. Het werk is ingelijst met een dunne, eigentijdse witte lijst die een groot effect heeft (afmetingen ca. 84 x 104 x 3 cm, met enkele defecten). 'De lijst die op de bovenstaande foto's te zien is, is door de verkoper of een derde partij aan het kunstwerk toegevoegd. De lijst wordt kosteloos meegeleverd zodat het klaar is om te exposeren zodra het arriveert. De lijst wordt als een gebaar van vriendelijkheid inbegrepen en wordt niet beschouwd als een integraal onderdeel van het kunstwerk. Daarom wordt elk potentieel schade aan de lijst die geen invloed heeft op het kunstwerk zelf, niet geaccepteerd als geldige reden om een klacht in te dienen of de bestelling te annuleren.'

Herkomst: Particuliere collectie Sicilië.

PUBLICATIE:
Inedito;
Mijnthes en het land in Sicilië met zijn duizend culturen. Ongepubliceerde galerij, algemene catalogus van de schilderijen uit de collectie van de cyclus "Mijnthes en het land", uitgever Lab_04, Marsala, 2025.

In het geval van verkoop buiten het Italiaanse grondgebied, moet de koper wachten op de verwerkingstijd van de exportformaliteiten.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    Bezorgt in heel Nederland
    0x bekeken
    0x bewaard
    Sinds 13 sep '25
    Advertentienummer: a1517981127