Beschrijving

Italiaanse oorsprong, negentiende-eeuwse olieverf op doek van een schilder uit de Franse school actief in de late negentiende eeuw, getiteld La preghiera della sera, gesigneerd en gedateerd 1894, 81 x 62 cm, zonder lijst.



19e-eeuwse schilder
(Actief in Frankrijk in de tweede helft van de 19e eeuw)
Avondgebed
Olieverf op doek, 81 x 62 cm
Gesigneerd en gedateerd “EUGENE DURAN 1894” rechtsonder


OPMERKING: Publicatie van een catalogus met werken uit de Intermediart-collectie. Gesigneerd en gedateerd. Garantiecertificaat en rechtmatige herkomst. Niet ingelijst.

Een zeer waardevol werk, zowel artistiek als economisch, van een getalenteerde kunstenaar, dat een jong meisje voorstelt tijdens het avondgebed. Het werk, gesigneerd en gedateerd 1894, en gemaakt aan het einde van de 19e eeuw door een schilder die actief was in Frankrijk, toont een scène met een jong meisje dat in bed zit tijdens het avondgebed. De scène concentreert zich op de houding van het meisje, gekleed in een perfect gesneden outfit met een witte blouse en een rood-gouden jurk, in een kamer met gedecoreerde meubels en muren. Aan de zijkant, in bed, is de figuur van een ander, kleiner meisje te zien, slapend. Met evenveel nonchalance trekt haar gezicht, ondanks haar opwaartse blik, de aandacht van de kijker, in overeenstemming met de precieze canons van de schilderkunst uit die tijd, hier afgebeeld in gebed met een serene en vredige houding.
De originele picturale ductus van dit werk wordt gekenmerkt door een opmerkelijk uitvoeringsniveau en vertegenwoordigt een diepe, intense expressie, die een bekwame schilder verraadt die de kenmerken van de stijl van het werk met grote vaardigheid heeft weten weer te geven.
We worden in feite geconfronteerd met dat type schilderkunst dat realistische scènes en episodes uit het dagelijks leven afbeeldt, bekend als GENRESCHILDEREN. Het werk wordt gekenmerkt door een perfecte beheersing van zowel vorm als techniek, met een hoogwaardige afwerking die een opvallend realisme bereikt. Qua stijl staat het dicht bij de eclectische beweging die de tweede helft van de 19e eeuw domineerde, waarbij elementen van het neoclassicisme werden gecombineerd met romantiek, in een naturalistische benadering met een gezonde dosis idealisme. In het besproken werk is de wens van de kunstenaar om zijn eigen figuratieve stijl te ontwikkelen, een uitdrukking van individueel denken en voelen, duidelijk zichtbaar. We worden in feite geconfronteerd met een experimenteel individualisme, waarbij de vrijheid van autonome exploratie het meest geschikte middel lijkt om figuratieve taal op de voorgrond te plaatsen in een tijdperk van snelle maatschappelijke verandering en politieke onrust. In een context waarin de inhoudelijke waarden van kunstwerken werden afgewezen, besloten kunstenaars hun betekenissen te vernieuwen via formele middelen. Een engagement dat niet alleen gold voor hen die het meest intolerant waren tegenover de picturale traditie, maar ook voor hen die vertrouwden op een kunstopvatting die gebaseerd was op de gekozen formele kwaliteiten.
Figuratief onderzoek richtte zich vanaf dat moment op twee belangrijke en onverenigbare aspecten: enerzijds de bemiddeling tussen waarheid en ideale schoonheid, bereikt door de overeenkomst tussen gevoel en gedachte, en anderzijds het zoeken naar analogieën met de werkelijkheid door de substantiële uitwerking van de vorm. Dit laatste aspect leek te overheersen in de jaren van de verspreiding van het positivisme. Deze aspecten zijn duidelijk zichtbaar in ons werk, dat een genretafereel uit het hedendaagse leven weergeeft, geschilderd op een religieuze manier, maar zeer realistisch met veel details en levendige kleuren. De kunstenaar, ondanks zijn betrokkenheid bij de hernieuwing van de 'waarschijnlijkheid', behield niettemin zijn vitale directheid door het aannemen van een levendige vorm en de directe uitdrukking van gevoelens.
Wat de staat van bewaring betreft, verkeert het werk in redelijke staat. Het beschilderde oppervlak vertoont een patina. Kleine verspreide retouches en licht verfverlies zijn zichtbaar, vooral aan de zijkanten. Het schilderij – van goede picturale kwaliteit – is zeer interessant, zowel vanwege de iconografische setting als vanwege de kleurtoepassing, synoniem voor een kunstenaar met een grote interpretatieve kwaliteit. Het werk meet 81 x 62 cm.
Het schilderij wordt verkocht zonder lijst, ondanks dat het voorzien is van een waardevolle zwart-gouden laklijst.

Herkomst: Privécollectie

Publicatie
Inedito;
De mythen en het land in Sicilië met haar duizend culturen. ONGEPUBLISEERDE KWADRERIA algemene catalogus van de schilderijen uit de collectie van de serie „De mythen en het land“, uitgever Lab_04, Marsala, 2025.

In het geval van verkoop buiten het Italiaanse grondgebied, moet de koper wachten op de verwerkingstijd van de exportformaliteiten.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    Bezorgt in heel Nederland
    0x bekeken
    0x bewaard
    Sinds 13 sep '25
    Advertentienummer: a1517981534