Maria Sibylla Merian - Caimano tratto da Dissertatio de€ 500,00
Beschrijving
Oli schilderij landschap van Rafael Salvá Balaguer (1904-?), 81 x 100 cm, uit 1990-2000, origineel en met handtekening, verkocht door Galería, zonder lijst.
Onderaan gesigneerd door de kunstenaar
Goede staat van conservering
Het werk wordt zonder lijst gepresenteerd.
Afmetingen werk: 81 cm hoog x 100 cm breed.
Rafael Salvá Balaguer sprak zich in 1970 zo uit. Hij is een schilder van geografische landschappen, een schilder van directe waarneming, die aandacht heeft voor de meest kleurrijke cycli van de natuur om zijn 'plein air'-schilderspalet beter tot leven te brengen.
Hoewel hij het nog steeds niet helemaal begreep, ontwikkelde zijn roeping zich al in de beginjaren van zijn leven op Mallorca, rond de eeuwwisseling. Hij werd er geboren op de laatste dag van april 1904. Op dat eiland met zijn prachtige mediterrane licht en zijn diepgewortelde traditionele levenswijzen, begonnen tekenen van economische verbetering te verschijnen, met zijn opkomende schoenenindustrie.
Al op zeer jonge leeftijd toonde Rafael een sterke aanleg voor het vastleggen van beelden, zozeer zelfs dat zijn beste afleiding potlood en papier waren als gezelschap om mee te spelen en te creëren. Zelfs vandaag de dag (1984) herinnert hij zich de meubels, hoeken en dierbare voorwerpen in zijn huis die hij met zijn kinderlijke hand tekende, voortdurend op zoek naar verschillende perspectieven die hem trainden in het begrijpen van de onderwerpen, waarvan de heen-en-weergaande bewegingen dienden, zoals hij zelf uitlegt, "om het spoor van de tekening te behouden."
Later verhuisde hij met zijn gezin naar Sabadell, een stad in de provincie Valles, waar hij een heel andere realiteit zou ervaren: die van een geïndustrialiseerd centrum, waar hij tijdens zijn tijd aan de Industriële School voor Kunst en Ambachten in aanraking zou komen met de collectieve passie voor schilderen en het bestuderen van landschappen.
Daar kreeg hij vanaf 1925 zijn eerste schilderlessen, voornamelijk bij Joan Vila Cinca en Joan Vilatobá. Kort daarna, toen zijn werk steeds beter leek te worden, ontving hij een beurs van de gemeente Sabadell, waardoor hij tijdelijk naar Mallorca kon terugkeren.
Door de fusie van gevoel en artistieke voorbereiding kan worden gesteld dat Rafael Salvá zich tijdens dit nieuwe verblijf in zijn geboortestad ontpopte tot een schilder. Hij vertelt zelf dat zijn schilderijen van het gehucht La Calobra en de Torrente de Pareys, gemaakt te midden van de natuur, ontstonden met een kalmte die aanzet tot reflectie, tegenover een Middellandse Zee rijk aan kleuren en subtiliteiten, niet in de laatste plaats gestimuleerd door zijn contacten met de Duitse schilder Erwin Huber, alsook met Anglada Camarasa en Mir. Dit alles, zei hij, moedigde hem aan om "schilderijen van een zekere waarde te maken, omdat ik me in staat voelde om een technische omgeving te betreden die ik inmiddels beheerste... Ik wilde dat mijn schilderkunst alle soorten natuur in al haar intensiteit zou onthullen."
Toen hij terugkeerde naar Catalonië, was de vonk in hem ontstoken om landschappen met namen en seizoenen te schilderen.
Vanaf 1929, de datum van zijn eerste tentoonstelling aan de Academie voor Schone Kunsten van Sabadell, tot 1936 in de Sala Barcino aan de centrale Paseo de Gracia in Barcelona, was zijn werk met grote regelmaat te volgen in Sabadell en Barcelona, waar de pers in 1932 lovend over zijn werk sprak. Critici maakten talrijke opmerkingen over zijn landschappen, ditmaal ook die van de Vallès en Mallorca. Volgens sommigen "lijken ze snel omlijnd met openhartige en brede penseelstreken vol kleur", terwijl anderen "de invloed van Mir, vooral uit zijn vroege periode, zichtbaar is", een mening die de specifieke evolutie van Rafael Salvá binnen deze inheemse landschapsstijl van de Catalaanse kunst, doordrenkt met een fantasierijk colorisme, bevestigt.
In 1933 nam Salvá deel aan de voorjaarstentoonstelling van landschapsschilderkunst in Barcelona, samen met zijn leermeesters en andere prominente vertegenwoordigers van dit genre, zoals Bosch i Cañáis, Joan Colom, Meifrén, Olivé Font, Vila Puig, Vilatobá, Mir... En zijn werk bereikte Madrid in 1935. In Barcelona kreeg het steeds meer weerklank. De kranten Diario de Barcelona, La Publicidad, La Noche, Diari de Sabadell, El Noticiero,... besteedden aandacht aan het werk van de Mallorcaan en prezen het om zijn heldere blauw- en paarstinten, zijn prachtige kleuren en de steeds evenwichtiger wordende ensembles. Een illustere Catalaan, Pau Casáis, bezocht zijn tentoonstelling in de Sala Barcino en schreef hem in zijn handschrift: "Ik heb uw tentoonstelling in vijf vierkanten bezocht en bewonderde uw verfijnde gevoeligheid voor de harmonieën van het licht." En Alfredo Opisso portretteerde hem in een tekening toen hij in Sabadell exposeerde.
Zijn esthetische doelstellingen worden geconsolideerd binnen een vastberaden colorisme, dat erop gericht is zijn natuurervaring met de grootst mogelijke emotie en frisheid te assimileren en uit te drukken. Zijn schilderijen zijn sfeervol helder, bereikt met "kleurengamma's van bruin, blauw, olijfgroen en grijs in de toonsoort C...", waarmee hij die momenten van de dag vastlegt waarop het licht het meest mysterieus lijkt.
De Burgeroorlog maakte een einde aan zijn opgaande lijn, en hoewel hij in de jaren veertig exposeerde in de Syra Galleries, duurde het tot eind jaren zestig voordat Rafael Salvá zijn artistieke carrière hervatte. De Pinacoteca toonde toen landschappen van de Catalaanse Prepyreneeën, Sant Genis dels Agudells, Montseny en Valles. Ángel Marsá verwelkomde hem met deze uitbundige ontvangst: "Hij bereikt chromatische effecten van krachtige resonanties, intense blauwtinten, oogverblindende groentinten, vurige vermiljoenen en warme sienna's, in een symfonie van licht vol gedurfde en uitdagende contrasten, maar altijd verstandig gearrangeerd. Een mooie tentoonstelling van deze buitengewoon getalenteerde schilder, die al jaren afwezig was in onze kunstgalerieën."
Vanaf dat moment keerde hij meedogenloos terug naar de kunstwereld. Zijn reizen naar Breda, Hostalric, Camprodón, Sant Llorenç de Morunys, Alt Berguedà en Pedraforca (zijn "Contrallum de Pedraforca" werd aangekocht door het Museum voor Moderne Kunst in Barcelona) inspireerden de ene na de andere nieuwe landschapsgevoelens, waarin hij de verhalende mogelijkheden van zijn "weelderige en vloeiende penseelvoering", "goed gecoördineerde kleurschakeringen" en "fijne uitvoering" verkende. Totdat de tonen dieper en verfijnder werden, in een chromatische weelde en uitbundigheid van krachtige visuele effecten, de vrucht van die onvermoeibare zoektocht die hem ertoe bracht te verklaren: "In de kunst eindigt volmaakte perfectie nooit", maar "zolang de natuur een spiegel is van het menselijk gevoel, zal de kunst zegevieren."
https://www.ivlia.org/salva-balaguer-rafael.html#works
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Lage veilingkosten
Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
24/7 meebieden in onze app
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Onderaan gesigneerd door de kunstenaar
Goede staat van conservering
Het werk wordt zonder lijst gepresenteerd.
Afmetingen werk: 81 cm hoog x 100 cm breed.
Rafael Salvá Balaguer sprak zich in 1970 zo uit. Hij is een schilder van geografische landschappen, een schilder van directe waarneming, die aandacht heeft voor de meest kleurrijke cycli van de natuur om zijn 'plein air'-schilderspalet beter tot leven te brengen.
Hoewel hij het nog steeds niet helemaal begreep, ontwikkelde zijn roeping zich al in de beginjaren van zijn leven op Mallorca, rond de eeuwwisseling. Hij werd er geboren op de laatste dag van april 1904. Op dat eiland met zijn prachtige mediterrane licht en zijn diepgewortelde traditionele levenswijzen, begonnen tekenen van economische verbetering te verschijnen, met zijn opkomende schoenenindustrie.
Al op zeer jonge leeftijd toonde Rafael een sterke aanleg voor het vastleggen van beelden, zozeer zelfs dat zijn beste afleiding potlood en papier waren als gezelschap om mee te spelen en te creëren. Zelfs vandaag de dag (1984) herinnert hij zich de meubels, hoeken en dierbare voorwerpen in zijn huis die hij met zijn kinderlijke hand tekende, voortdurend op zoek naar verschillende perspectieven die hem trainden in het begrijpen van de onderwerpen, waarvan de heen-en-weergaande bewegingen dienden, zoals hij zelf uitlegt, "om het spoor van de tekening te behouden."
Later verhuisde hij met zijn gezin naar Sabadell, een stad in de provincie Valles, waar hij een heel andere realiteit zou ervaren: die van een geïndustrialiseerd centrum, waar hij tijdens zijn tijd aan de Industriële School voor Kunst en Ambachten in aanraking zou komen met de collectieve passie voor schilderen en het bestuderen van landschappen.
Daar kreeg hij vanaf 1925 zijn eerste schilderlessen, voornamelijk bij Joan Vila Cinca en Joan Vilatobá. Kort daarna, toen zijn werk steeds beter leek te worden, ontving hij een beurs van de gemeente Sabadell, waardoor hij tijdelijk naar Mallorca kon terugkeren.
Door de fusie van gevoel en artistieke voorbereiding kan worden gesteld dat Rafael Salvá zich tijdens dit nieuwe verblijf in zijn geboortestad ontpopte tot een schilder. Hij vertelt zelf dat zijn schilderijen van het gehucht La Calobra en de Torrente de Pareys, gemaakt te midden van de natuur, ontstonden met een kalmte die aanzet tot reflectie, tegenover een Middellandse Zee rijk aan kleuren en subtiliteiten, niet in de laatste plaats gestimuleerd door zijn contacten met de Duitse schilder Erwin Huber, alsook met Anglada Camarasa en Mir. Dit alles, zei hij, moedigde hem aan om "schilderijen van een zekere waarde te maken, omdat ik me in staat voelde om een technische omgeving te betreden die ik inmiddels beheerste... Ik wilde dat mijn schilderkunst alle soorten natuur in al haar intensiteit zou onthullen."
Toen hij terugkeerde naar Catalonië, was de vonk in hem ontstoken om landschappen met namen en seizoenen te schilderen.
Vanaf 1929, de datum van zijn eerste tentoonstelling aan de Academie voor Schone Kunsten van Sabadell, tot 1936 in de Sala Barcino aan de centrale Paseo de Gracia in Barcelona, was zijn werk met grote regelmaat te volgen in Sabadell en Barcelona, waar de pers in 1932 lovend over zijn werk sprak. Critici maakten talrijke opmerkingen over zijn landschappen, ditmaal ook die van de Vallès en Mallorca. Volgens sommigen "lijken ze snel omlijnd met openhartige en brede penseelstreken vol kleur", terwijl anderen "de invloed van Mir, vooral uit zijn vroege periode, zichtbaar is", een mening die de specifieke evolutie van Rafael Salvá binnen deze inheemse landschapsstijl van de Catalaanse kunst, doordrenkt met een fantasierijk colorisme, bevestigt.
In 1933 nam Salvá deel aan de voorjaarstentoonstelling van landschapsschilderkunst in Barcelona, samen met zijn leermeesters en andere prominente vertegenwoordigers van dit genre, zoals Bosch i Cañáis, Joan Colom, Meifrén, Olivé Font, Vila Puig, Vilatobá, Mir... En zijn werk bereikte Madrid in 1935. In Barcelona kreeg het steeds meer weerklank. De kranten Diario de Barcelona, La Publicidad, La Noche, Diari de Sabadell, El Noticiero,... besteedden aandacht aan het werk van de Mallorcaan en prezen het om zijn heldere blauw- en paarstinten, zijn prachtige kleuren en de steeds evenwichtiger wordende ensembles. Een illustere Catalaan, Pau Casáis, bezocht zijn tentoonstelling in de Sala Barcino en schreef hem in zijn handschrift: "Ik heb uw tentoonstelling in vijf vierkanten bezocht en bewonderde uw verfijnde gevoeligheid voor de harmonieën van het licht." En Alfredo Opisso portretteerde hem in een tekening toen hij in Sabadell exposeerde.
Zijn esthetische doelstellingen worden geconsolideerd binnen een vastberaden colorisme, dat erop gericht is zijn natuurervaring met de grootst mogelijke emotie en frisheid te assimileren en uit te drukken. Zijn schilderijen zijn sfeervol helder, bereikt met "kleurengamma's van bruin, blauw, olijfgroen en grijs in de toonsoort C...", waarmee hij die momenten van de dag vastlegt waarop het licht het meest mysterieus lijkt.
De Burgeroorlog maakte een einde aan zijn opgaande lijn, en hoewel hij in de jaren veertig exposeerde in de Syra Galleries, duurde het tot eind jaren zestig voordat Rafael Salvá zijn artistieke carrière hervatte. De Pinacoteca toonde toen landschappen van de Catalaanse Prepyreneeën, Sant Genis dels Agudells, Montseny en Valles. Ángel Marsá verwelkomde hem met deze uitbundige ontvangst: "Hij bereikt chromatische effecten van krachtige resonanties, intense blauwtinten, oogverblindende groentinten, vurige vermiljoenen en warme sienna's, in een symfonie van licht vol gedurfde en uitdagende contrasten, maar altijd verstandig gearrangeerd. Een mooie tentoonstelling van deze buitengewoon getalenteerde schilder, die al jaren afwezig was in onze kunstgalerieën."
Vanaf dat moment keerde hij meedogenloos terug naar de kunstwereld. Zijn reizen naar Breda, Hostalric, Camprodón, Sant Llorenç de Morunys, Alt Berguedà en Pedraforca (zijn "Contrallum de Pedraforca" werd aangekocht door het Museum voor Moderne Kunst in Barcelona) inspireerden de ene na de andere nieuwe landschapsgevoelens, waarin hij de verhalende mogelijkheden van zijn "weelderige en vloeiende penseelvoering", "goed gecoördineerde kleurschakeringen" en "fijne uitvoering" verkende. Totdat de tonen dieper en verfijnder werden, in een chromatische weelde en uitbundigheid van krachtige visuele effecten, de vrucht van die onvermoeibare zoektocht die hem ertoe bracht te verklaren: "In de kunst eindigt volmaakte perfectie nooit", maar "zolang de natuur een spiegel is van het menselijk gevoel, zal de kunst zegevieren."
https://www.ivlia.org/salva-balaguer-rafael.html#works
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te bieden...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Bezorgt in heel Nederland
0x bekeken
0x bewaard
Sinds 20 sep '25
Advertentienummer: a1518250604
Populaire zoektermen
Kunst | Schilderijen | Klassiekrien poortvliet schilderijenjopie huisman schilderijenoude schilderijenantieke schilderijenschilderijen te koopindonesische schilderijentoon hermans schilderijenolieverf schilderijenhokken schilderijenantiek en kunstwinterlandschap schilderijenrien poortvliet schilderijenschilderijen met jachttafereelwinkels overname in Exploitaties en Overnamesvolkswagen speedster in Oldtimersmiele novo in Wasdrogersvogel shirt in T-shirtslaowa 60mm in Fotografie | Lenzen en Objectievenzwitserse koeienbel in Antiek | Koper en Bronsklomp drachten in Woonaccessoires | Overigehatz in Motorenbestek rozen in Keuken | Bestekdomino domino in Speelgoed | Houten speelgoed