Beschrijving

Dit originele werk uit 1920 van Riccardo Galli is een aquarel op papier, signed en in een goudkleurige ovale lijst met certificaat van authenticiteit uit een milanese galerie.



Geschilderd uit de collectie

Riccardo Galli (Milaan, 1869 – Barzio, 1944)

“Franse rechtbankscène”

Periode: 1920/1930

Authentiek werk / voorzien van certificering volgens de wet - afkomstig van een bekende kunstgalerie in Milaan - * Het werk is ondertekend, de handtekening is gedeeltelijk bedekt door het pass par tout.

Aquarel op papier in een uitzonderlijke, eigentijdse ovale gouden lijst.

Schilder geëxposeerd op de Quadriennale van Turijn en andere tentoonstellingen in Rome en Florence, evenals op de Biënnales van Venetië - auteur geëxposeerd in Italiaanse musea.

Riccardo Galli werd geboren in Milaan op 22 juli 1869 in een familie van Piemontese afkomst. Hij volgde cursussen aan de Accademia di Brera onder leiding van Giuseppe Bertini en werkte aanvankelijk als illustrator, waarbij hij samenwerkte met Italiaanse en buitenlandse uitgevers en kranten – te beginnen met “La Lettura”, onder leiding van Giuseppe Giacosa – en zich ook bezighield met het maken van reclameposters.

Vanaf 1895 neemt hij regelmatig deel aan de jaarlijkse tentoonstellingen van de Società Permanente en de Famiglia Artistica, meestal met olieverfschilderijen van landschappen en figuurstudies in pastel; hij wordt ook toegelaten tot de triennale tentoonstellingen van Brera met het grote pastelportret van een dame (1897), dat zijn vrouw Mira Rossi afbeeldt (waarmee hij de ouders van Maria en Emilio heeft), en de pastelportretten van de gravin Eva Parravicini-Persia Messa en mevrouw Lina Pontevia Germani (1900). De opdracht voor een olieverfschilderij van Vittorio Emanuele III door de gemeente Milaan (1901) bevestigt zijn reputatie als modieuze portretschilder: in de loop der jaren portretteert hij verschillende vooraanstaande leden van de Milanese hogere burgerij, waaronder Ada Luisa Binda (1903), Enrichetta Cagnola Damia (1904), Enrico Zonda (1908), Irene Falck Bertarelli (1907), Zina Moratti (1913), Giovanna Bernocchi (1914), Claire Silva Odetti di Marcorengo (1921), Alfonso Bernasconi en Ida Peluso Bernasconi (1920), evenals Fidy Guastalla, Achille Pini, Francesco Pasquinelli, Ferdinando Taccioli, Felice Bisleri, prinses Tina Pignatelli du Chene de Vére, Paola Fratino, Enrico Leuthold.

In parallelo portretteert hij ook enkele gedenkportretten voor de belangrijkste ambrosiaanse ziekenhuis- en hulpinstellingen: voor het Ospedale Maggiore die van Paolo Beretta (1901), Enrico Zonda (1915), Roberto Perego (1934), Paolo Scanziani en Maria Melocchi Scanziani (1936), Nanà Parravicini di Persia (1938), Filippo Mezzi (1941); voor de Congregazione di Carità (vandaag bij de ASP Golgi-Redaelli) die van Carlo Giulio Trolliet (1903) en Pompeo Confalonieri (1908); voor het Instituut voor Blinden de portretten van Antonietta Maderni (1905), Maddalena Maderni Trombini (1905), Soave Besana (1921) en Alfonso Bernasconi (1925); en voor het Pio Albergo Trivulzio, Martinitt en Stelline die van Carlo Sesana (1941).

In 1906 nam hij deel aan de Nationale Tentoonstelling in Milaan met het grote doek 'De geluk in een hoekje', bestemd voor het Huis van de Italianen in Buenos Aires, en de pastels 'Portret van een meisje' en 'Portret van mevrouw Fanny Mangili'; hierop volgden de Nationale Biënnales van Brera met 'Portret van een dame' (1908), 'In de moestuin' (1910), 'Portret van mevrouw Annie Cirla Imperatori' (1912), 'Tussen de oude huizen van Hospenthal' en 'Portret van gravin Gabriella Sottocasa Levi' (1914), 'Portret van de kinderen Romualdo en Ida Borletti' (1918), 'In de tram' (1923), 'Op de rots' en 'Portret van de heer Reiser' (1925).

Ook tentoongesteld op de Quadriennali van Turijn en andere tentoonstellingen in Rome en Florence, naast de Biënnali van Venetië: bij laatstgenoemde presenteert hij Ritratto (1907), Ritratto di Mary De Nicola (1914), Cingallegre (1920), gekocht door Vittorio Emanuele III, Oro e azzurro (1922), Penombra (1924), dat deel uitmaakt van de Georgiadis-collectie in Triëst, en Ottobre lungo la Senna (1926).

In 1911 was hij een van de oprichters van de Società degli Acquarellisti Lombardi, samen met Paolo Sala en Filippo Carcano, terwijl hij na de Eerste Wereldoorlog de Famiglia Meneghina promootte, waar hij zich ook als dichter en acteur in het Milanees dialect bezighield.

Riccardo Galli overlijdt op 12 maart 1944 in Barzio, in Vallassina, een plaats waar hij verbleef tijdens de jaren van de Tweede Wereldoorlog.

Authentiek werk / ondertekend / met een wettelijk conform certificaat van echtheid.

Afmeting: 44 x 34 cm in elegante lijst uit dezelfde periode, verguld
Acquerello: 36 x 27 cm


De lijst die op de foto staat, wordt als cadeau bijgevoegd; eventuele klachten over de staat van de lijst worden niet in overweging genomen, noch worden transportschade aan de lijst erkend.

Verzekerde verzending / veiligheid verpakkingen


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    Bezorgt in heel Nederland
    1x bekeken
    0x bewaard
    Sinds 27 sep '25
    Advertentienummer: a1518502076