Freek van den Berg (1940-2021) Circle of - Telefoon vrouw€ 47,00
Beschrijving
Olie op doek bevestigd op karton met een klassiek borstbeeld en draperie op een renaissance-stoel door Edoardo Gelli (1852–1933), tweede helft negentiende eeuw, Italië, gesigneerd rechtsboven, lijst inbegrepen.
Edoardo Gelli (Savona 1852 – Florence 1933)
Stilleven met stoel, buste en gordijn
Olieverf op doek gemonteerd op karton, 13,5 x 12 cm (25 x 22 cm met lijst)
Rechtsboven gesigneerd: “E. Gelli”
Coeval vergulde houten lijst (geschenk van de verkoper)
Een kleine maar verfijnde compositie: een klassieke gipsen buste, een klein glazen flesje en een felgekleurd gordijn, opgesteld op een stoel in renaissancestijl. De penseelstreken zijn vloeiend en aandachtig voor de weergave van oppervlakken en licht, met slagschaduwen die diepte creëren. Een typisch voorbeeld van een laat-19e-eeuwse academische studie.
Zeer goede staat: canvas op karton met fijne, gelijkmatige craquelé, lichte ouderdomssporen. Vergulde lijst met lichte slijtage.
Zorgvuldige en professionele verpakking. Verzending binnen en buiten Nederland met tracking via expreskoerier.
Herkomst: privécollectie.
Biografie van de artiest
Hij werd geboren in Savona op 4 september 1852 als zoon van ouders uit Lucca. Na de dood van zijn vader keerde hij op jonge leeftijd terug naar zijn geboorteland en schreef zich in aan de plaatselijke kunstacademie, waar hij teken- en schilderlessen volgde bij Carlo Dal Poggetto (van wie hij in 1887 een prachtig portret schilderde, dat nu te zien is in de Pinacoteca del Museo Nazionale di Palazzo Mansi) en in 1868 figuurlessen bij Antonio Fontanesi, gedurende slechts zes maanden; datzelfde jaar maakte hij zijn eerste publieke optreden. Twee jaar later ontving hij een beurs om in Florence te studeren bij Antonio Ciseri, en om in zijn onderhoud te voorzien, vond hij werk bij een lithograaf. In 1873, als onderdeel van een tentoonstelling van de Academie in Lucca, stelde hij "Sint Sebastiaan" tentoon (momenteel te zien in de Pinacoteca di Palazzo Mansi), wat veel bijval kreeg; in 1875 exposeerde hij "Een episode uit de kindermoord", die opnieuw veel bijval kreeg. In deze periode maakte hij talloze portretten, en hoewel hij vaak schilders bezocht die zich bezighielden met levensecht onderzoek, zoals Giovanni Fattori (van wie hij schilderijen bezat), Diego Martelli en Silvestro Lega, deelde hij hun picturale oriëntatie niet. Hij schilderde voornamelijk genretaferelen, onderwerpen in achttiende-eeuwse kledij en historische episodes die zich afspeelden in de zeventiende eeuw, waaronder "Karel I in Van Dycks atelier" en "Episode uit de Dertigjarige Oorlog". In 1886 exposeerde hij portretten van Diego Martelli en Ernesto Bellandi in het Kunstlerhaus in Wenen, die nu zijn ondergebracht in de Galleria d'Arte Moderna in Florence. Datzelfde jaar werd hij officieel uitgenodigd naar Wenen om de portretten van keizer Frans Jozef en andere figuren van het Habsburgse hof te schilderen, en zijn werk was zo succesvol dat hij besloot drie jaar in de Oostenrijkse hoofdstad te blijven. Na zijn terugkeer in Italië bleef hij dit genre cultiveren, wat hem ertoe bracht het portret van Umberto I in Rome (1889-1891) en, in Florence, dat van de koninklijke familie van Siam (1899) te schilderen. Dit werd gevolgd door een reeks officiële erkenningen, waaronder zijn benoeming, in 1888, tot vaste academicus aan de Academie voor Schone Kunsten in Florence. Tegen het einde van de eeuw richtte hij zich opnieuw op het sacrale thema en creëerde hij het Triptiek met de Annunciatie, de Geboorte en de Kruisafneming voor de kerk van Sint-Catharina van Alexandrië. Hij liet de portretkunst niet los en aan het begin van de 20e eeuw schilderde hij portretten van beroemde figuren, waaronder Mark Twain, Angelo Puccinelli en Renato Fucini. In 1911 besloot hij zich terug te trekken uit de kunstwereld; in hetzelfde jaar schonk de componist Giacomo Puccini zijn eigen portret, geschilderd door Gelli, aan de Pinacoteca di Lucca. Hij stierf op 30 maart 1933 in Florence. Zijn zelfportret wordt bewaard in de Galleria degli Uffizi in Florence.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Lage veilingkosten
Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
24/7 meebieden in onze app
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Edoardo Gelli (Savona 1852 – Florence 1933)
Stilleven met stoel, buste en gordijn
Olieverf op doek gemonteerd op karton, 13,5 x 12 cm (25 x 22 cm met lijst)
Rechtsboven gesigneerd: “E. Gelli”
Coeval vergulde houten lijst (geschenk van de verkoper)
Een kleine maar verfijnde compositie: een klassieke gipsen buste, een klein glazen flesje en een felgekleurd gordijn, opgesteld op een stoel in renaissancestijl. De penseelstreken zijn vloeiend en aandachtig voor de weergave van oppervlakken en licht, met slagschaduwen die diepte creëren. Een typisch voorbeeld van een laat-19e-eeuwse academische studie.
Zeer goede staat: canvas op karton met fijne, gelijkmatige craquelé, lichte ouderdomssporen. Vergulde lijst met lichte slijtage.
Zorgvuldige en professionele verpakking. Verzending binnen en buiten Nederland met tracking via expreskoerier.
Herkomst: privécollectie.
Biografie van de artiest
Hij werd geboren in Savona op 4 september 1852 als zoon van ouders uit Lucca. Na de dood van zijn vader keerde hij op jonge leeftijd terug naar zijn geboorteland en schreef zich in aan de plaatselijke kunstacademie, waar hij teken- en schilderlessen volgde bij Carlo Dal Poggetto (van wie hij in 1887 een prachtig portret schilderde, dat nu te zien is in de Pinacoteca del Museo Nazionale di Palazzo Mansi) en in 1868 figuurlessen bij Antonio Fontanesi, gedurende slechts zes maanden; datzelfde jaar maakte hij zijn eerste publieke optreden. Twee jaar later ontving hij een beurs om in Florence te studeren bij Antonio Ciseri, en om in zijn onderhoud te voorzien, vond hij werk bij een lithograaf. In 1873, als onderdeel van een tentoonstelling van de Academie in Lucca, stelde hij "Sint Sebastiaan" tentoon (momenteel te zien in de Pinacoteca di Palazzo Mansi), wat veel bijval kreeg; in 1875 exposeerde hij "Een episode uit de kindermoord", die opnieuw veel bijval kreeg. In deze periode maakte hij talloze portretten, en hoewel hij vaak schilders bezocht die zich bezighielden met levensecht onderzoek, zoals Giovanni Fattori (van wie hij schilderijen bezat), Diego Martelli en Silvestro Lega, deelde hij hun picturale oriëntatie niet. Hij schilderde voornamelijk genretaferelen, onderwerpen in achttiende-eeuwse kledij en historische episodes die zich afspeelden in de zeventiende eeuw, waaronder "Karel I in Van Dycks atelier" en "Episode uit de Dertigjarige Oorlog". In 1886 exposeerde hij portretten van Diego Martelli en Ernesto Bellandi in het Kunstlerhaus in Wenen, die nu zijn ondergebracht in de Galleria d'Arte Moderna in Florence. Datzelfde jaar werd hij officieel uitgenodigd naar Wenen om de portretten van keizer Frans Jozef en andere figuren van het Habsburgse hof te schilderen, en zijn werk was zo succesvol dat hij besloot drie jaar in de Oostenrijkse hoofdstad te blijven. Na zijn terugkeer in Italië bleef hij dit genre cultiveren, wat hem ertoe bracht het portret van Umberto I in Rome (1889-1891) en, in Florence, dat van de koninklijke familie van Siam (1899) te schilderen. Dit werd gevolgd door een reeks officiële erkenningen, waaronder zijn benoeming, in 1888, tot vaste academicus aan de Academie voor Schone Kunsten in Florence. Tegen het einde van de eeuw richtte hij zich opnieuw op het sacrale thema en creëerde hij het Triptiek met de Annunciatie, de Geboorte en de Kruisafneming voor de kerk van Sint-Catharina van Alexandrië. Hij liet de portretkunst niet los en aan het begin van de 20e eeuw schilderde hij portretten van beroemde figuren, waaronder Mark Twain, Angelo Puccinelli en Renato Fucini. In 1911 besloot hij zich terug te trekken uit de kunstwereld; in hetzelfde jaar schonk de componist Giacomo Puccini zijn eigen portret, geschilderd door Gelli, aan de Pinacoteca di Lucca. Hij stierf op 30 maart 1933 in Florence. Zijn zelfportret wordt bewaard in de Galleria degli Uffizi in Florence.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te bieden...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Bezorgt in heel Nederland
6x bekeken
0x bewaard
Sinds 27 sep '25
Advertentienummer: a1518504634
Populaire zoektermen
Kunst | Schilderijen | Klassiekrien poortvliet schilderijenjopie huisman schilderijenoude schilderijenantieke schilderijenschilderijen te koopindonesische schilderijentoon hermans schilderijenolieverf schilderijenhokken schilderijenantiek en kunstwinterlandschap schilderijenrien poortvliet schilderijenschilderijen met jachttafereelkathe kruse in Poppenpalomino paard in Paardenyamaha motif 6 in Synthesizersv klasse bumperbescherming in Carrosserie en Plaatwerkwind sensor in Buitenverlichtingtimpo in Poppetjes en Figuurtjesdolce gabbana jurken in Jurkendatsun 1100 in Auto's | Folders en Tijdschrifteneuro caravan in Caravan accessoirespanama 42 in Schoenen