Mitch Richmond (1983) - Freedom (Large Wall Sculpture)€ 110,00
Beschrijving
olie op doek Beato Bartolomeo di Breganze uit de zestiende eeuw uit Toscaanse school toegewezen aan Giovanni Antonio Sogliani, 94 x 76 cm, zonder lijst, religieuze voorstelling in een Rinascimento-stijl.
Rapport over de restauratie van het schilderij 'Beato Bartolomeo di Breganze', olieverf op doek, 94x76 cm.
Toscaanse school van de 1500s, ontdekt onder een valse landschap, zonder lijst. Gegevensblad R 459.
Restauratie uitgevoerd door Cesare Spaggiari op 08/09/2006.
Staat van conservering zoals op de foto.
Ik voeg bij het restauratieverslag alleen het fotografische deel.
1 - Beschrijving van het schilderij en de initiële staat van conservering.
2 - Samenvatting van de interventie en de behaalde resultaten
3 - Datering, stilistische en attributieve overwegingen
4 - Schatting van de marktwaarde
1 - Beschrijving van het schilderij en de initiële staat van conservering.
Het eerste schilderij, waarop was ingegrepen voor een reinigingsoperatie, was een stijllandschap.
Veneto-settecentesco (zoals op de foto) dat als vals werd vastgesteld.
Onder dit recente vervaardigde werk bevond zich het oorspronkelijke oude schilderij dat de figuur voorstelt.
Drie kwart van de afbeelding toont de vicaris Beato Bartolomeo di Breganze, geplaatst verticaal in het midden van het schilderij.
Het personage heeft een schijnbare leeftijd van ongeveer 40 jaar, een mooi viriel gezicht met ogen gericht naar de hemel, kleding
De dominicaanse habijt heeft hij in zijn rechterhand de herdersstaf, terwijl hij met zijn linkerhand vasthoudt.
Op de borst draagt hij een kroon van doornen. In de linker voorgrond, boven een rood tafeltje, ligt een boek.
Zwart en een rood kruis met gouden rand en een gouden strik.
Aan de onderkant van het kader bevindt zich een licht okerkleurige band waarop de naam is ingeschreven.
'B. BARTOLOMEO.' in bruin. De achtergrond is een onscherpe, lichtgroene aardetint, meer helder.
In de hoge centrale zone. Het schilderij draagt geen handtekening op de voorkant of inscripties op de achterkant van de huidige.
Ondersteuningen, behalve een oude veilingsticker met nummer 233.
Eventuele inscripties op de achterkant van het oudste doek dienen te worden gecontroleerd met een röntgenfoto.
De eerste oude doek werd waarschijnlijk in de 1800s bekleed en in die gelegenheid werd het frame vervangen.
met de huidige. De oorspronkelijke randen van het oude doek zijn behouden, zij het fragmentarisch, en
Gescheurde delen aan alle vier zijden, wat aantoont dat de oorspronkelijke afmetingen niet veel verschillend waren.
Aan de achterkant van de voering zijn twee oude herstelpatches van scheuren duidelijk zichtbaar.
Opeenvolgende vulling. Op het front van het schilderij waren verschillende reparaties met pleisterwerk zichtbaar.
Grove dingen zijn het oudst, vooral in de lage klasse.
Zodra het nep schilderij dat het oppervlak bedekte was verwijderd, kwam het oude schilderij in redelijk goede staat tevoorschijn.
De omstandigheden. Vooral het gezicht, de handen en de lichte delen van de kleding, het lichtste deel van de achtergrond.
En de voorgrondobjecten waren goed bewaard gebleven, gezien de aanzienlijke ouderdom van de schilderkunst.
2 - Samenvatting van de interventie en de behaalde resultaten
De ontdekking van het valse landschap met een achttiende-eeuws uiterlijk is gedaan dankzij voorlopige onderzoeken van
Reiniging uitgevoerd op het oppervlak van het schilderij. Samen met de 'patine'-verven werd dit gemakkelijk gedaan.
Ook de kleur die zich zeer recent heeft bewezen ('900 geavanceerd') is verwijderd.
Bij het insistenter verwijderen van de nep, ontdekten we een onderliggend oud schilderij, dat we hebben besloten te
Herstellen en restaureren.
De interventie omvatte de volgende operaties:
volledige verwijdering van het nep schilderij
Oppervlakteren van het oude schilderij.
- Achterkant van de huidige supports reinigen, toevoegen van de ontbrekende wiggen.
herstel van oude en nieuwe stuccatures
schilderachtig retoucheren van de bestaande hiaten
laatste beschermende vernislaag
- analyses en diverse onderzoeken
De verwijderingsoperatie van olieverf op het nep landschap is uitgevoerd met een mengmiddel.
Oplosmiddel (nitro + dimetilformamide 1:1) waarmee de verf gemakkelijk werd verwijderd.
Patina overheersend en de recente olieverfkleuren van het landschap.
Tijdens deze operatie is besloten om de kleur van de donkere outfit niet te verwijderen, ook al is dat het geval.
Veronderstellen dat het heringericht is in een tussenliggende periode.
De analyses van Riflettografie I.R. en Eluorescenza U.V. zijn uitgevoerd. Vooral de tweede heeft
Bevestigd dat het zwarte deel van de jurk mogelijk tijdens de restauratie van de voering opnieuw is geschilderd.
(*800) omdat het waarschijnlijk was weggevaagd door eerdere ingrijpende reinigingen. Tekenen hiervan
Kraswonden zijn ook aangetroffen op de schaduwrijke delen van de lichte tunica en op de donkere zijden ervan.
achtergrond
De fijne oppervlaktebewerking vereiste zorgvuldig scalpelwerk om de fragmenten te verwijderen.
Verfresten die in de kuilen van het oppervlak achterblijven.
Het schilderachtig retoucheren is uitgevoerd als imitatie van het origineel, zoals gebruikelijk met speciale kleuren.
Omdat de omkeerbare restauratie beperkt is tot de grootste gaten, vooral de punten met de meeste vervuiling.
De rossastra zijn verminderd. Over het algemeen werd de voorkeur gegeven aan het respecteren van het origineel, ondanks kleine schade.
Karakteristieke gebreken die inmiddels deel uitmaken van de oude stijl van schilderkunst.
De eindvernis is Retouching Varnish L&B Vibert in drie lagen.
Het resultaat is, naar mijn mening, zeer bevredigend. De oppervlaktebewerkingen hebben toegestaan om
Herstellen van het oude schilderij en het maximaal verminderen van de bestaande schade, terwijl verzekerd wordt dat een
Goede leesbaarheid van het werk.
3 - Datering, iconografische, stijlistische en attributieve overwegingen
De datation van het werk, afgeleid uit het type en de staat van de originele ondersteuningsmaterialen.
(prima doek) en schilderachtig (voorbereiding, kleuren en staat van het oppervlak) is met zekerheid voorstelbaar aan
XVI° sec., en komt ook overeen met de stilistische en iconografische gegevens van het schilderij, zoals beter uiteengezet in
vervolg
Er zijn twee Beati Bartolomeo onder de dominicanen gevonden, te midden van de vele heilige en zalige Bartolomei.
documentatie
- il Beato Bartolomeo da Cervere, Dominicaanse martelaar geboren in Sivigliano in Piemonte in 1420 en
Gestorven in 1466 op slechts 46-jarige leeftijd. Hij gaf theologie aan Turijn en werd later benoemd tot inquisiteur in Piemonte.
Vanwege de ijver waarmee hij zijn ambt uitoefende, werd hij door ketters vermoord in Cervere, in het bisdom van
Fossano. De verering ervan werd goedgekeurd door paus Pius IX (volgens de Dizionario Ramsgate).
In de kunst wordt hij afgebeeld met de palm van het martelaarschap en doorboord door een lans of met messen die erin gestoken zijn.
Lichaam. Deze attributen ontbreken in ons kader.
De zalige Bartolomeo van Breganze, bisschop, die herkenbaar is in het personage van ons schilderij.
Behorend tot een oud en illuster gezin, geboren in Breganze in 1200, kwam hij op jonge leeftijd.
Toen de stichter S. Domenico nog in leven was, behoorde hij tot de Orde der Predikers.
Vurig imitator en ijverige prediker in diverse steden die zijn verwoest door ketterijen en zonden. Gregorius IX.
Bisschop van Limassol op het eiland Cyprus. Paus Alexander IV verplaatste hem in 1255 naar de volgende positie.
bisdom van Vicenza, maar moest later als legaat naar Engeland gaan. Bij terugkeer ging hij naar
Parijs door de Zonnekoning Lodewijk, die Bartolomeo al kende en waardeerde tijdens de kruistocht.
Terra Santa altijd, als legato van de Paus. Als teken van dankbaarheid gaf de koning een geschenk aan Bartolomeo.
een spina van de Sacra Corona di Gesù. Toen hij terugkeerde naar Vicenza, liet Bartolomeo daar bouwen, naast een
Dominicanenklooster, een kerk genaamd de Heilige Kroon, waar de Heilige Doorn werd vereerd.
Hij bleef in Vicenza, waar hij de rest van zijn leven doorbracht. Hij schreef 430 werken, waaronder preken en werken over mystiek.
Hij stierf in deze stad in 1270 en ligt begraven in de kerk van Santa Corona. Paus Pius VI heeft
Bevestigd in zijn verering in 1793. De Dominicanerorde herdenkt dit op 27 oktober.
De twee kenmerken die ons schilderij onderscheiden, zijn duidelijk: de Pastoraal van de bisschop en
De doornenkroon die verwijst naar de Heilige Kroon, waardoor ik de identificatie als zeker beschouw. Ook de
Symbolen op de salontafel: het kruis als deelname van het personage aan de kruistochten, en het boek.
Van de Dominicaneregel zijn coherente attributen.
De duidelijk hoge schilderkunstige kwaliteit is evident in de karakterisering van het gezicht en de handen.
maar ook in de strenge samenstelling, die een mooi voorbeeld van een beeld van
klassieke devotie. De objecten die op de voorgrond zijn geschilderd, lijken zwakker, zodat er werd gedacht aan
Opeenvolgende schilderijen door een andere hand, maar later weerlegd door de analyses.
Wat de toewijzing betreft, kunnen we, in afwezigheid van handgeschreven handtekeningen, alleen vaststellen in de mate dat
Voorlopig de meest opvallende stilistische gegevens van het schilderij.
De compositie van de statige en monumentale figuur, met echo's van Michelangeleske stijl in de structuur van de
Gezicht (bijvoorbeeld het S. Giovanni di Basilea, de Ezechiël van de Sixtijnse Kapel, enz.), en de uitvoering met serieuze devotie.
Klassiek, doet denken aan een Mannerist-meester uit de Toscaanse omgeving, uit de tweede helft van de 1500.
De plechtige en strenge opzet van het schilderij, met zijn neo-vijftiende-eeuwse symmetrie, komt overeen met
geïnspireerd door de stijl van verschillende Florentijnse schilders uit de tweede helft van de eeuw (bijvoorbeeld Sogliani)
uit de vrome classicisme van de grote meester Fra Bartolomeo.
In Florence, de wieg van de maniera en een stad die bijzonder gevoelig is voor de religieuze problematiek van de tijd.
De religieuze crisis die Europa tussen de 15e en 16e eeuw doormaakte, werd meer gevoeld en ondervonden dan
Anderzijds schudde de brandstapel van Savonarola pijnlijk de geweten van ketters en orthodoxen, tot de
De Tridentijnse Hervorming die, in de tweede helft van de 1500s, het begin markeerde van een nieuwe geest ook
In de kunst. In deze omgeving is het redelijk om te denken aan een toename van het aantal opdrachten voor de imma-.
Gini dei protagonisti religiosi appartenenti ai vari ordini, beatificati o canonizzati, che dovevano
Het terugbrengen van de geweten van de toegewijden naar een rustige overbrugging van de eerdere scheuren.
Was Bartolomeo di Paolo del Fattorino, ook bekend als Baccio della Porta (Prato 1472 - Florence 1517)
Dichtbij Savonarola, deelnemend aan de 'verbrandingen van de ijdelheden' eind 15e eeuw, en onderdeel worden van
Van de Dominicaner orde in Prato. Zijn jeugdige kunst had als referenties Ghirlandaio en Perugino.
In zijn late productie werd Leonardo beïnvloed door Michelangelo, die de monnik in een van zijn studies bestudeerde.
Reis naar Rome. Hij was een grote meester van de heilige afbeelding in de monumentale zin, gekenmerkt door
Een grote expressiviteit van houdingen en gezichten.
Veel leerlingen en volgelingen werden door hem genoemd, waaronder Giovanni Antonio Sogliani (Florence 1492-1544).
Volg de stijl van de frater, passend bij het religieuze conservatisme van de Dominicanen. Zijn meesterwerk is
Voor het convento van San Marco in Florence: 'De tafel van San Domenico'.
In de kring van deze schilders, en in de Dominicanese omgeving, zou de auteur van de onze geplaatst kunnen worden.
Beato Bartolomeo.
4 - Schatting van de marktwaarde
De authentieke ouderdom, de hoge schilderkunstige kwaliteit en de historische betekenis van het personage maken het mogelijk, zelfs zonder zekere marktreferenties, om een redelijke schatting van de marktwaarde van het werk te maken op niet minder dan 8.000 euro, in de huidige staat (na de restauratie en zonder lijst).
Bijgevoegde R459-kaart met algemene en gedetailleerde foto's.
Essentiële bibliografie
• La Pittura in Italia, Il 'S00, 2 voll., Electa Milano 1992
• Grote geïllustreerde woordenboek van de heiligen, Sint Augustinus Ramsgate, Piemme 1991
internetdatabases
Meer dan 450 veilingcatalogi van de grootste huizen.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Lage veilingkosten
Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
24/7 meebieden in onze app
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Rapport over de restauratie van het schilderij 'Beato Bartolomeo di Breganze', olieverf op doek, 94x76 cm.
Toscaanse school van de 1500s, ontdekt onder een valse landschap, zonder lijst. Gegevensblad R 459.
Restauratie uitgevoerd door Cesare Spaggiari op 08/09/2006.
Staat van conservering zoals op de foto.
Ik voeg bij het restauratieverslag alleen het fotografische deel.
1 - Beschrijving van het schilderij en de initiële staat van conservering.
2 - Samenvatting van de interventie en de behaalde resultaten
3 - Datering, stilistische en attributieve overwegingen
4 - Schatting van de marktwaarde
1 - Beschrijving van het schilderij en de initiële staat van conservering.
Het eerste schilderij, waarop was ingegrepen voor een reinigingsoperatie, was een stijllandschap.
Veneto-settecentesco (zoals op de foto) dat als vals werd vastgesteld.
Onder dit recente vervaardigde werk bevond zich het oorspronkelijke oude schilderij dat de figuur voorstelt.
Drie kwart van de afbeelding toont de vicaris Beato Bartolomeo di Breganze, geplaatst verticaal in het midden van het schilderij.
Het personage heeft een schijnbare leeftijd van ongeveer 40 jaar, een mooi viriel gezicht met ogen gericht naar de hemel, kleding
De dominicaanse habijt heeft hij in zijn rechterhand de herdersstaf, terwijl hij met zijn linkerhand vasthoudt.
Op de borst draagt hij een kroon van doornen. In de linker voorgrond, boven een rood tafeltje, ligt een boek.
Zwart en een rood kruis met gouden rand en een gouden strik.
Aan de onderkant van het kader bevindt zich een licht okerkleurige band waarop de naam is ingeschreven.
'B. BARTOLOMEO.' in bruin. De achtergrond is een onscherpe, lichtgroene aardetint, meer helder.
In de hoge centrale zone. Het schilderij draagt geen handtekening op de voorkant of inscripties op de achterkant van de huidige.
Ondersteuningen, behalve een oude veilingsticker met nummer 233.
Eventuele inscripties op de achterkant van het oudste doek dienen te worden gecontroleerd met een röntgenfoto.
De eerste oude doek werd waarschijnlijk in de 1800s bekleed en in die gelegenheid werd het frame vervangen.
met de huidige. De oorspronkelijke randen van het oude doek zijn behouden, zij het fragmentarisch, en
Gescheurde delen aan alle vier zijden, wat aantoont dat de oorspronkelijke afmetingen niet veel verschillend waren.
Aan de achterkant van de voering zijn twee oude herstelpatches van scheuren duidelijk zichtbaar.
Opeenvolgende vulling. Op het front van het schilderij waren verschillende reparaties met pleisterwerk zichtbaar.
Grove dingen zijn het oudst, vooral in de lage klasse.
Zodra het nep schilderij dat het oppervlak bedekte was verwijderd, kwam het oude schilderij in redelijk goede staat tevoorschijn.
De omstandigheden. Vooral het gezicht, de handen en de lichte delen van de kleding, het lichtste deel van de achtergrond.
En de voorgrondobjecten waren goed bewaard gebleven, gezien de aanzienlijke ouderdom van de schilderkunst.
2 - Samenvatting van de interventie en de behaalde resultaten
De ontdekking van het valse landschap met een achttiende-eeuws uiterlijk is gedaan dankzij voorlopige onderzoeken van
Reiniging uitgevoerd op het oppervlak van het schilderij. Samen met de 'patine'-verven werd dit gemakkelijk gedaan.
Ook de kleur die zich zeer recent heeft bewezen ('900 geavanceerd') is verwijderd.
Bij het insistenter verwijderen van de nep, ontdekten we een onderliggend oud schilderij, dat we hebben besloten te
Herstellen en restaureren.
De interventie omvatte de volgende operaties:
volledige verwijdering van het nep schilderij
Oppervlakteren van het oude schilderij.
- Achterkant van de huidige supports reinigen, toevoegen van de ontbrekende wiggen.
herstel van oude en nieuwe stuccatures
schilderachtig retoucheren van de bestaande hiaten
laatste beschermende vernislaag
- analyses en diverse onderzoeken
De verwijderingsoperatie van olieverf op het nep landschap is uitgevoerd met een mengmiddel.
Oplosmiddel (nitro + dimetilformamide 1:1) waarmee de verf gemakkelijk werd verwijderd.
Patina overheersend en de recente olieverfkleuren van het landschap.
Tijdens deze operatie is besloten om de kleur van de donkere outfit niet te verwijderen, ook al is dat het geval.
Veronderstellen dat het heringericht is in een tussenliggende periode.
De analyses van Riflettografie I.R. en Eluorescenza U.V. zijn uitgevoerd. Vooral de tweede heeft
Bevestigd dat het zwarte deel van de jurk mogelijk tijdens de restauratie van de voering opnieuw is geschilderd.
(*800) omdat het waarschijnlijk was weggevaagd door eerdere ingrijpende reinigingen. Tekenen hiervan
Kraswonden zijn ook aangetroffen op de schaduwrijke delen van de lichte tunica en op de donkere zijden ervan.
achtergrond
De fijne oppervlaktebewerking vereiste zorgvuldig scalpelwerk om de fragmenten te verwijderen.
Verfresten die in de kuilen van het oppervlak achterblijven.
Het schilderachtig retoucheren is uitgevoerd als imitatie van het origineel, zoals gebruikelijk met speciale kleuren.
Omdat de omkeerbare restauratie beperkt is tot de grootste gaten, vooral de punten met de meeste vervuiling.
De rossastra zijn verminderd. Over het algemeen werd de voorkeur gegeven aan het respecteren van het origineel, ondanks kleine schade.
Karakteristieke gebreken die inmiddels deel uitmaken van de oude stijl van schilderkunst.
De eindvernis is Retouching Varnish L&B Vibert in drie lagen.
Het resultaat is, naar mijn mening, zeer bevredigend. De oppervlaktebewerkingen hebben toegestaan om
Herstellen van het oude schilderij en het maximaal verminderen van de bestaande schade, terwijl verzekerd wordt dat een
Goede leesbaarheid van het werk.
3 - Datering, iconografische, stijlistische en attributieve overwegingen
De datation van het werk, afgeleid uit het type en de staat van de originele ondersteuningsmaterialen.
(prima doek) en schilderachtig (voorbereiding, kleuren en staat van het oppervlak) is met zekerheid voorstelbaar aan
XVI° sec., en komt ook overeen met de stilistische en iconografische gegevens van het schilderij, zoals beter uiteengezet in
vervolg
Er zijn twee Beati Bartolomeo onder de dominicanen gevonden, te midden van de vele heilige en zalige Bartolomei.
documentatie
- il Beato Bartolomeo da Cervere, Dominicaanse martelaar geboren in Sivigliano in Piemonte in 1420 en
Gestorven in 1466 op slechts 46-jarige leeftijd. Hij gaf theologie aan Turijn en werd later benoemd tot inquisiteur in Piemonte.
Vanwege de ijver waarmee hij zijn ambt uitoefende, werd hij door ketters vermoord in Cervere, in het bisdom van
Fossano. De verering ervan werd goedgekeurd door paus Pius IX (volgens de Dizionario Ramsgate).
In de kunst wordt hij afgebeeld met de palm van het martelaarschap en doorboord door een lans of met messen die erin gestoken zijn.
Lichaam. Deze attributen ontbreken in ons kader.
De zalige Bartolomeo van Breganze, bisschop, die herkenbaar is in het personage van ons schilderij.
Behorend tot een oud en illuster gezin, geboren in Breganze in 1200, kwam hij op jonge leeftijd.
Toen de stichter S. Domenico nog in leven was, behoorde hij tot de Orde der Predikers.
Vurig imitator en ijverige prediker in diverse steden die zijn verwoest door ketterijen en zonden. Gregorius IX.
Bisschop van Limassol op het eiland Cyprus. Paus Alexander IV verplaatste hem in 1255 naar de volgende positie.
bisdom van Vicenza, maar moest later als legaat naar Engeland gaan. Bij terugkeer ging hij naar
Parijs door de Zonnekoning Lodewijk, die Bartolomeo al kende en waardeerde tijdens de kruistocht.
Terra Santa altijd, als legato van de Paus. Als teken van dankbaarheid gaf de koning een geschenk aan Bartolomeo.
een spina van de Sacra Corona di Gesù. Toen hij terugkeerde naar Vicenza, liet Bartolomeo daar bouwen, naast een
Dominicanenklooster, een kerk genaamd de Heilige Kroon, waar de Heilige Doorn werd vereerd.
Hij bleef in Vicenza, waar hij de rest van zijn leven doorbracht. Hij schreef 430 werken, waaronder preken en werken over mystiek.
Hij stierf in deze stad in 1270 en ligt begraven in de kerk van Santa Corona. Paus Pius VI heeft
Bevestigd in zijn verering in 1793. De Dominicanerorde herdenkt dit op 27 oktober.
De twee kenmerken die ons schilderij onderscheiden, zijn duidelijk: de Pastoraal van de bisschop en
De doornenkroon die verwijst naar de Heilige Kroon, waardoor ik de identificatie als zeker beschouw. Ook de
Symbolen op de salontafel: het kruis als deelname van het personage aan de kruistochten, en het boek.
Van de Dominicaneregel zijn coherente attributen.
De duidelijk hoge schilderkunstige kwaliteit is evident in de karakterisering van het gezicht en de handen.
maar ook in de strenge samenstelling, die een mooi voorbeeld van een beeld van
klassieke devotie. De objecten die op de voorgrond zijn geschilderd, lijken zwakker, zodat er werd gedacht aan
Opeenvolgende schilderijen door een andere hand, maar later weerlegd door de analyses.
Wat de toewijzing betreft, kunnen we, in afwezigheid van handgeschreven handtekeningen, alleen vaststellen in de mate dat
Voorlopig de meest opvallende stilistische gegevens van het schilderij.
De compositie van de statige en monumentale figuur, met echo's van Michelangeleske stijl in de structuur van de
Gezicht (bijvoorbeeld het S. Giovanni di Basilea, de Ezechiël van de Sixtijnse Kapel, enz.), en de uitvoering met serieuze devotie.
Klassiek, doet denken aan een Mannerist-meester uit de Toscaanse omgeving, uit de tweede helft van de 1500.
De plechtige en strenge opzet van het schilderij, met zijn neo-vijftiende-eeuwse symmetrie, komt overeen met
geïnspireerd door de stijl van verschillende Florentijnse schilders uit de tweede helft van de eeuw (bijvoorbeeld Sogliani)
uit de vrome classicisme van de grote meester Fra Bartolomeo.
In Florence, de wieg van de maniera en een stad die bijzonder gevoelig is voor de religieuze problematiek van de tijd.
De religieuze crisis die Europa tussen de 15e en 16e eeuw doormaakte, werd meer gevoeld en ondervonden dan
Anderzijds schudde de brandstapel van Savonarola pijnlijk de geweten van ketters en orthodoxen, tot de
De Tridentijnse Hervorming die, in de tweede helft van de 1500s, het begin markeerde van een nieuwe geest ook
In de kunst. In deze omgeving is het redelijk om te denken aan een toename van het aantal opdrachten voor de imma-.
Gini dei protagonisti religiosi appartenenti ai vari ordini, beatificati o canonizzati, che dovevano
Het terugbrengen van de geweten van de toegewijden naar een rustige overbrugging van de eerdere scheuren.
Was Bartolomeo di Paolo del Fattorino, ook bekend als Baccio della Porta (Prato 1472 - Florence 1517)
Dichtbij Savonarola, deelnemend aan de 'verbrandingen van de ijdelheden' eind 15e eeuw, en onderdeel worden van
Van de Dominicaner orde in Prato. Zijn jeugdige kunst had als referenties Ghirlandaio en Perugino.
In zijn late productie werd Leonardo beïnvloed door Michelangelo, die de monnik in een van zijn studies bestudeerde.
Reis naar Rome. Hij was een grote meester van de heilige afbeelding in de monumentale zin, gekenmerkt door
Een grote expressiviteit van houdingen en gezichten.
Veel leerlingen en volgelingen werden door hem genoemd, waaronder Giovanni Antonio Sogliani (Florence 1492-1544).
Volg de stijl van de frater, passend bij het religieuze conservatisme van de Dominicanen. Zijn meesterwerk is
Voor het convento van San Marco in Florence: 'De tafel van San Domenico'.
In de kring van deze schilders, en in de Dominicanese omgeving, zou de auteur van de onze geplaatst kunnen worden.
Beato Bartolomeo.
4 - Schatting van de marktwaarde
De authentieke ouderdom, de hoge schilderkunstige kwaliteit en de historische betekenis van het personage maken het mogelijk, zelfs zonder zekere marktreferenties, om een redelijke schatting van de marktwaarde van het werk te maken op niet minder dan 8.000 euro, in de huidige staat (na de restauratie en zonder lijst).
Bijgevoegde R459-kaart met algemene en gedetailleerde foto's.
Essentiële bibliografie
• La Pittura in Italia, Il 'S00, 2 voll., Electa Milano 1992
• Grote geïllustreerde woordenboek van de heiligen, Sint Augustinus Ramsgate, Piemme 1991
internetdatabases
Meer dan 450 veilingcatalogi van de grootste huizen.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te bieden...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Bezorgt in heel Nederland
20x bekeken
0x bewaard
Sinds 11 okt '25
Advertentienummer: a1518928934
Populaire zoektermen
Kunst | Schilderijen | Klassiekrien poortvliet schilderijenjopie huisman schilderijenoude schilderijenantieke schilderijenschilderijen te koopindonesische schilderijentoon hermans schilderijenolieverf schilderijenhokken schilderijenantiek en kunstwinterlandschap schilderijenrien poortvliet schilderijenschilderijen met jachttafereelbitossi in Antiek | Keramiek en Aardewerkvikedal spiegeldeur in Kasten | Kledingkastenstoffeerders gereedschap in Gereedschap | Handgereedschapoude afzuigkap in Afzuigkappenruby fires in Haardenjd in Audide lugtpalenrammer in Hand-tuingereedschapjean guillou in Romansi know spel in Gezelschapsspellen | Bordspellen